Nummerering af efterslægt?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 03-04-04 09:41

Hej,

Til nummerring af aner kan man benytte enten fortløbende nummerering eller
brøker, men hvad med nummerering ifm. efterslægt?

vh
Erik

fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-04-04 10:35

On Sat, 3 Apr 2004 10:40:44 +0200, "Erik P. Vinther"
<NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote:

>Hej,
>
>Til nummerring af aner kan man benytte enten fortløbende nummerering eller
>brøker, men hvad med nummerering ifm. efterslægt?

Der findes flere systemer, en af mulighederne (måske den mest brugte?)
bl.a. brugt af Fredericia Slægtsforskning, er følgende:

Børn i første generation nummereres med, romertal: I, II, III ....
o.s.v.

I anden generation tilføjes store bogstaver A, B, C. Børn af andet
barn i første generation, kommer til at hedde IIA, IIB, IIC o.s.v.
Bemærk, at man ikke bruger bogstaverne I, V og X (I er jo nok mest
sandsynligt), da de kunne føre til forvekslinger.

I næste generation tilføjes et tal. Børnene af person IIA kommer
dermed til at hedde IIA1, IIA2, IIA3 .... o.s.v.

I tredie generation bruges små bogstaver. Børn af IIA2 kommer dermed
til at hedde IIA2a, IIA2b, IIA2c .... o.s.v.

I de følgende generationer tilføjes skiftevis tal og små bogstaver.
Fordelen ved systemet er, at en person altid ud fra nummeret kan
placeres præcist i forhold til probanden. Det er heller ikke
nødvendigt at bruge skilletegn som komma eller lignende, for at
adskille generationerne. VB12 kan umiddelbart identificeres som femte
barns andet barns tolvte barn. Ulempen er, at det er meget svært, at
indsætte den person, som man ikke kendte, da man lavede listen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 12:36

"Erik P. Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Til nummerring af aner kan man benytte enten fortløbende nummerering eller
> brøker, men hvad med nummerering ifm. efterslægt?

Jeg bruger en tillempet KinCode (se http://www.knotsystem.dk/ ).

Probanden (mig selv): 1

De direkte aner har de sædvanlige anenumre: far 2, mor 3, farfar 4, mormor 7
osv.

Øvrige slægtninge får et talpar ud fra en fælles ane: Mit anenummer tv. og
slægtningens anenummer th., fx min søsters sønnedatter. Fælles ane med
lavest nummer er min far, der er min ane nr. 2 og hendes ane nr. 10: 02.010

Mine mostres børn: 6.006
Min farbrors datterdatters sønnesøn: 4.044

En amerikansk 6th (og 7th) cousin (fælles ane en Jørgen Gabrielsen o.1687):
144.161

Fordelen er, at koden ikke ændres, når man finder nye søskende. Selv om
mange slægtninge har samme kode, er den - kombineret med fødselsår og navn,
en udmærket sorteringsnøgle.

Jeg har således kunnet lave indeks over slægtninge sorteret alfabetisk efter
fornavn, efternavn og fødselsår med oplysning om KINkode og omvendt,
sorteret i KINkode-orden, alfabetisk og efter fødselsår. Sidstnævnte
oversigt bliver en oversigt over mine aner og alle de af deres efterkommere,
jeg har fundet frem til.

--
Helmer Christiansen