/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Anden eft.lysn. vedr. brødr. Jørgensen.
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 30-03-04 14:47



I forbindelse med 'rigtige' aner er der vel ikke mange, der søger
efter faddere. Alligevel har jeg ledt en del efter en Sophie Jensen
fra Stavnsholt, som er fadder ved dåben af min farmors bror, Vilh.
P.Chr. Jørgensens dåb i Farum og ved min farmor Anna Marie
Jørgensens dåb i Birkerød.

Jeg har søgt efter hende i FT. både for Farum og Bregnerød, uden
nogensinde at støde på hendes navn. Jeg gætter på at hun kunne have
været ansat på een af de store gårde i Stavnsholt - eller evt. datter
fra een af gårdene.

Desuden har jeg søgt efter en "Johan Poulsen af Sækkedam", som var
fadder ved Anders Viggo Jørgensens dåb i Birkerød, 1882. Han kunne
være bror til min famors mor, som kom fra Riseberg sogn i Skåne.

Til sidst en conditorbager Hans Jørgensen, som også var fadder ved
dåben af to af min farmors brødre. Jeg kunne meget godt lide at vide,
hvem af mine aner, der har været conditorbager.

Ja, hvor ville jeg ønske, der fandtes en søgemaskine, hvor man bare
behøvede at skrive navn og stilling, hvis det var dét man havde og navn
og f.dato, hvis det var dét man havde.

Men jeg håber, jeg kan være heldig at een eller anden kender nogen
af disse navne. Konditorbageren kan være farbror til børnene, og hvis
det er tilfældet er han født i Hørup 23. dec. 1851 og døbt i Slangerup
kirke 21. marts, 1852.

Jeg har bare ikke skyggen af bevis for at min farmors farbror skulle
have været konditorbager.

Derfor denne efterlysning.
Der hvor han står som fadder, står der at han bor i København.


Hilsen Ruth
--
Vi lokale står ikke så tidligt op.
Det er ufornuftigt at komme solen i forkøbet.




 
 
Flemming Svendsen (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Svendsen


Dato : 30-03-04 15:51


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4btfo$10m2$1@news.cybercity.dk...
> Ja, hvor ville jeg ønske, der fandtes en søgemaskine, hvor man bare
> behøvede at skrive navn og stilling, hvis det var dét man havde og navn
> og f.dato, hvis det var dét man havde.
> Hilsen Ruth
> --
************
Ærligt talt kære Ruth, forsvinder sporten så ikke??
Flemming.



Ruth Nielsen (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 30-03-04 16:34


"Flemming Svendsen" < skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> > Ja, hvor ville jeg ønske, der fandtes en søgemaskine, hvor man bare
> > behøvede at skrive navn og stilling, hvis det var dét man havde og navn
> > og f.dato, hvis det var dét man havde.
> > Hilsen Ruth
> > --
> ************
> Ærligt talt kære Ruth, forsvinder sporten så ikke??
> Flemming.

Ehh - dybt suk! Når man så var kommet ét skridt videre, ville man jo
alligevel have brug for at bekræfte forældre, fødselsdato og forskelligt
andet ved bagefter at finde det i kirkebøger og FT.

Jeg HAR da fundet nogen af min fars aner helt tilbage til begyndelsen
af 1700-tallet. - Med navne som Kruse og Melchiorsen o.s.v., men de
børn blev sendt ud i alle mulige retninger. Og jeg har ikke et eneste
menneske at spørge, hvor de kom hen.

Jeg ville skam allerhelst sidde og blade i de ægte gamle bøger inde på
arkiverne. Osse hvis det varede længe før jeg fandt noget.

Nej - jeg ville ikke ønske, at man bare lige fik det hele forærende.
Det ville ikke være spændende.

Hilsen Ruth



Hanne J (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Hanne J


Dato : 30-03-04 20:38


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4btfo$10m2$1@news.cybercity.dk...
>
>
> I forbindelse med 'rigtige' aner er der vel ikke mange, der søger
> efter faddere. Alligevel har jeg ledt en del efter en Sophie Jensen
> fra Stavnsholt, som er fadder ved dåben af min farmors bror, Vilh.
> P.Chr. Jørgensens dåb i Farum og ved min farmor Anna Marie
> Jørgensens dåb i Birkerød.
>
> Jeg har søgt efter hende i FT. både for Farum og Bregnerød, uden
> nogensinde at støde på hendes navn. Jeg gætter på at hun kunne have
> været ansat på een af de store gårde i Stavnsholt - eller evt. datter
> fra een af gårdene.
>
> Desuden har jeg søgt efter en "Johan Poulsen af Sækkedam", som var
> fadder ved Anders Viggo Jørgensens dåb i Birkerød, 1882. Han kunne
> være bror til min famors mor, som kom fra Riseberg sogn i Skåne.

Hej Ruth

Ved søgning på Sækkedam på Google er der bl.a. henvisning til

hjem.get2net.dk/Beyer-Henrik/billeder.htm

måske der er lidt hjælp at hente.

--
Med venlig hilsen
Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen



Ruth Nielsen (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 31-03-04 20:12


"Hanne J" skrev i en meddelelse
>
> "Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> Hej Ruth
>
> Ved søgning på Sækkedam på Google er der bl.a. henvisning til
>
> hjem.get2net.dk/Beyer-Henrik/billeder.htm
>
> måske der er lidt hjælp at hente.

Ja tusind tak, der må da være noget at komme efter, men jeg
ved ikke hvad man stiller op med noget man ikke kan klikke på.
Hvad er det man skal gøre, når man har fundet "hjem.get2net o.s.v. ?

Hilsen Ruth



Hanne J (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Hanne J


Dato : 31-03-04 20:38


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4f542$11gs$1@news.cybercity.dk...
>
> "Hanne J" skrev i en meddelelse
> >
> > "Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse
>
> > Hej Ruth
> >
> > Ved søgning på Sækkedam på Google er der bl.a. henvisning til
> >
> > hjem.get2net.dk/Beyer-Henrik/billeder.htm
> >
> > måske der er lidt hjælp at hente.
>
> Ja tusind tak, der må da være noget at komme efter, men jeg
> ved ikke hvad man stiller op med noget man ikke kan klikke på.
> Hvad er det man skal gøre, når man har fundet "hjem.get2net o.s.v. ?

Når du er inde på den pågældende hjemmeside laver du en almindelig
tekstsøgning ved tryk på ctrl + b, og i den dialogboks, som popper op,
skriver du i dette tilfælde sækkedam og trykker på søg, hvorefter du havner
på det sted på siden, hvor Sækkedam er nævnt.

Har jeg forstået dit spørgsmål ret? ellers sig til, så åprøver jeg igen.

Med venlig hilsen

--
Med venlig hilsen
Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen




Erik R.N. (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik R.N.


Dato : 31-03-04 12:42

Du - jeg bor på Sækkedamsvej
Tror du ikke ham "Sækkedam" har haft bopæl på denne side af Farum- og Fursø
altså her i Værløse? (nok nærmere Kirke Værløse end Lille Værløse)
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4btfo$10m2$1@news.cybercity.dk...
>
>
> I forbindelse med 'rigtige' aner er der vel ikke mange, der søger
> efter faddere. Alligevel har jeg ledt en del efter en Sophie Jensen
> fra Stavnsholt, som er fadder ved dåben af min farmors bror, Vilh.
> P.Chr. Jørgensens dåb i Farum og ved min farmor Anna Marie
> Jørgensens dåb i Birkerød.
>
> Jeg har søgt efter hende i FT. både for Farum og Bregnerød, uden
> nogensinde at støde på hendes navn. Jeg gætter på at hun kunne have
> været ansat på een af de store gårde i Stavnsholt - eller evt. datter
> fra een af gårdene.
>
> Desuden har jeg søgt efter en "Johan Poulsen af Sækkedam", som var
> fadder ved Anders Viggo Jørgensens dåb i Birkerød, 1882. Han kunne
> være bror til min famors mor, som kom fra Riseberg sogn i Skåne.
>
> Til sidst en conditorbager Hans Jørgensen, som også var fadder ved
> dåben af to af min farmors brødre. Jeg kunne meget godt lide at vide,
> hvem af mine aner, der har været conditorbager.
>
> Ja, hvor ville jeg ønske, der fandtes en søgemaskine, hvor man bare
> behøvede at skrive navn og stilling, hvis det var dét man havde og navn
> og f.dato, hvis det var dét man havde.
>
> Men jeg håber, jeg kan være heldig at een eller anden kender nogen
> af disse navne. Konditorbageren kan være farbror til børnene, og hvis
> det er tilfældet er han født i Hørup 23. dec. 1851 og døbt i Slangerup
> kirke 21. marts, 1852.
>
> Jeg har bare ikke skyggen af bevis for at min farmors farbror skulle
> have været konditorbager.
>
> Derfor denne efterlysning.
> Der hvor han står som fadder, står der at han bor i København.
>
>
> Hilsen Ruth
> --
> Vi lokale står ikke så tidligt op.
> Det er ufornuftigt at komme solen i forkøbet.
>
>
>



Ruth Nielsen (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 31-03-04 21:06


"Erik R.N." skrev i en meddelelse

> Du - jeg bor på Sækkedamsvej

Det var da et pudsigt træf.

> Tror du ikke ham "Sækkedam" har haft bopæl på denne side af Farum- og
Fursø
> altså her i Værløse? (nok nærmere Kirke Værløse end Lille Værløse)

Det har jeg faktisk selv bildt mig ind, men jeg kunne ikke finde ham i
folketællingerne for Kirke Værløse. Men jeg vil godt tage en folketælling
mere, før jeg opgiver det. Hvis han virkelig ER bror til min farmors mor,
og så er de to sandsynligvis kommet herover sammen omkring 1850,
hvor hun blev ansat hos skovridder Kochen i Terkelskoven - altså Farum.

Og hvis han har boet i el. ved Sækkedam, kunne han sagtens have fået
arbejde som skovløber. Det er hvad jeg forestiller mig. Jeg håber, jeg
kan finde beviserne på det.

Det var nogle imponerende navneregistre, du har. Jeg lagde mærke til
at du har mange der har heddet Gregers. Er nogen af dem fra området
vest for Holbæk?

Hilsen Ruth



Wendy Stæhr Rasmusse~ (03-04-2004)
Kommentar
Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~


Dato : 03-04-04 21:23

Hej Ruth.

Iflg. den hjemmeside som der henvises til tidligere
(http://hjem.get2net.dk/Beyer-Henrik) så er der et sted hvor du kan se
billeder af ejeren's familie.
Her er der blandt andet et billede af et husmandssted i Birkerød på hjørnet
af Ravnsnæsvej og daværende Ebberødvej.

Helt nøjagtig står der følgende tekst ved billedet:

.........Ole Andreas Poulsen og Hilda Charlotta Andreasdatters husmandssted i
Birkerød på hjørnet af Ravnsnæsvej og daværende Ebberødvej (i dag Biskop
Svanes vej). Stedet var på Svend Andreas Poulsens fødetidspunkt benævnt som
"Sækkedam" (farfars slægt).......

Måske skulle du tage og kontakte Henrik Beyer som ejer hjemmesiden. Han ved
måske noget mere.
Hans e-mail adresse kan du finde på hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4f82n$155s$1@news.cybercity.dk...
>
> "Erik R.N." skrev i en meddelelse
>
> > Du - jeg bor på Sækkedamsvej
>
> Det var da et pudsigt træf.
>
> > Tror du ikke ham "Sækkedam" har haft bopæl på denne side af Farum- og
> Fursø
> > altså her i Værløse? (nok nærmere Kirke Værløse end Lille Værløse)
>
> Det har jeg faktisk selv bildt mig ind, men jeg kunne ikke finde ham i
> folketællingerne for Kirke Værløse. Men jeg vil godt tage en folketælling
> mere, før jeg opgiver det. Hvis han virkelig ER bror til min farmors mor,
> og så er de to sandsynligvis kommet herover sammen omkring 1850,
> hvor hun blev ansat hos skovridder Kochen i Terkelskoven - altså Farum.
>
> Og hvis han har boet i el. ved Sækkedam, kunne han sagtens have fået
> arbejde som skovløber. Det er hvad jeg forestiller mig. Jeg håber, jeg
> kan finde beviserne på det.
>
> Det var nogle imponerende navneregistre, du har. Jeg lagde mærke til
> at du har mange der har heddet Gregers. Er nogen af dem fra området
> vest for Holbæk?
>
> Hilsen Ruth
>
>



Hanne J (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Hanne J


Dato : 31-03-04 21:01


"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
news:406aae99$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du - jeg bor på Sækkedamsvej
> Tror du ikke ham "Sækkedam" har haft bopæl på denne side af Farum- og
Fursø
> altså her i Værløse? (nok nærmere Kirke Værløse end Lille Værløse)


Også jeg bor i Værløse, dog ikke på Sækkedamsvej, men min første
indskydelse, da jeg så Ruths spørgsmål, var også "der kan da vist kun være
tale om "vores" Sækkedam ude i Ryget Skov. Jeg slog dog Sækkedam op i:
Stednavne i Københavns amt, Smørum herred - nordlige del, udg. af Institut
for Navneforskning 1990. Efter en længere redegørelse for navnets forekomst
i Værløse sogn med henvisning til div. kilder fra 1914-1989 henvises der til
at:

"Sækkedam kendes kun som led i navnene Sækkedamshus og Sækkedamsvej, idet de
former fra 1794, der af "Danske Sø- og Ånavne" bd VI side 445 anføres som
ældste belæg på Sækkedam, rimeligvis vedrører et enslydende navn i Birkerød
sogn, og i al fald ikke kan være Sækkedam, fordi der er tale om en
taksationsforretning i Frederiksborg amt".

Så var det jeg lige prøvede Google.

I morgen, når jeg er på Værløse Lokalhistoriske Arkiv, vil jeg lige prøve at
slå navnet op i "Frederiksborg amts stednavne".

Ruth, du kunne da prøve at kontakte Birkerød Lokalhistoriske Arkiv. De er
vældig hjælpsomme, skulle jeg hilse og sige.


--
Med venlig hilsen
Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen



Ruth Nielsen (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 31-03-04 21:37


"Hanne J" skrev i en meddelelse

> Også jeg bor i Værløse, dog ikke på Sækkedamsvej, men min første
> indskydelse, da jeg så Ruths spørgsmål, var også "der kan da vist kun være
> tale om "vores" Sækkedam ude i Ryget Skov. Jeg slog dog Sækkedam op i:
> Stednavne i Københavns amt, Smørum herred - nordlige del, udg. af Institut
> for Navneforskning 1990. Efter en længere redegørelse for navnets
forekomst
> i Værløse sogn med henvisning til div. kilder fra 1914-1989 henvises der
til
> at:
>
> "Sækkedam kendes kun som led i navnene Sækkedamshus og Sækkedamsvej, idet
de
> former fra 1794, der af "Danske Sø- og Ånavne" bd VI side 445 anføres som
> ældste belæg på Sækkedam, rimeligvis vedrører et enslydende navn i
Birkerød
> sogn, og i al fald ikke kan være Sækkedam, fordi der er tale om en
> taksationsforretning i Frederiksborg amt".

Min bror og jeg har ellers i mange år kendt Sækkedammen nede ved
Farum sø, og da jeg fandt denne fadder fra min farmors dåd som skulle
have boet ved en "Sækkedam", kørte vi ud og gik gennem skoven derned,
men det var vinter og der var ikke meget at se.

En gang for mere end 20 år siden kørte jeg min mor ud til et skovløberhus
hvis adresse også kan have været noget med Sækkedam (Vi kørte ned ad
Ryetvej (hedder det Rygetvej?) ) Jeg husker, at skovløberens kone hed
Lauriise - bare lidt lokalhistorie i farten.

Men vi kunne se på et kort at der en gang har været optegnet flere små
huse, tæt på hvor den skovløber boede. Og vi gættede på at JohanPoulsen
af sækkedam nok havde boet i eet af de små huse.

> Så var det jeg lige prøvede Google.

Ja, i den forbindelse vil jeg lige sige, at jeg var inde på google og
kom ind hvor der var nævnt at man kunne se billeder og andet
på hjem.get2net.dk/Beyer o.s.v. - men det er da ikke en adresse
man kan klikke på - eller hvad er det jeg misforstår??
>
> I morgen, når jeg er på Værløse Lokalhistoriske Arkiv, vil jeg lige prøve
at
> slå navnet op i "Frederiksborg amts stednavne".

Det vil jeg da sige tak for.

> Ruth, du kunne da prøve at kontakte Birkerød Lokalhistoriske Arkiv. De er
> vældig hjælpsomme, skulle jeg hilse og sige.

Det er klart at det må være praktisk at spørge dem også, hvis der også er
et sækkedam i Birkerød.

Tak for din hjælpsomhed.

Hilsen Ruth



Hanne J (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Hanne J


Dato : 31-03-04 22:51


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:c4fah5$17q1$1@news.cybercity.dk...
>
> "Hanne J" skrev i en meddelelse
>
> > Også jeg bor i Værløse, dog ikke på Sækkedamsvej, men min første
> > indskydelse, da jeg så Ruths spørgsmål, var også "der kan da vist kun
være
> > tale om "vores" Sækkedam ude i Ryget Skov. Jeg slog dog Sækkedam op i:
> > Stednavne i Københavns amt, Smørum herred - nordlige del, udg. af
Institut
> > for Navneforskning 1990. Efter en længere redegørelse for navnets
> forekomst
> > i Værløse sogn med henvisning til div. kilder fra 1914-1989 henvises der
> til
> > at:
> >
> > "Sækkedam kendes kun som led i navnene Sækkedamshus og Sækkedamsvej,
idet
> de
> > former fra 1794, der af "Danske Sø- og Ånavne" bd VI side 445 anføres
som
> > ældste belæg på Sækkedam, rimeligvis vedrører et enslydende navn i
> Birkerød
> > sogn, og i al fald ikke kan være Sækkedam, fordi der er tale om en
> > taksationsforretning i Frederiksborg amt".
>
> Min bror og jeg har ellers i mange år kendt Sækkedammen nede ved
> Farum sø, og da jeg fandt denne fadder fra min farmors dåd som skulle
> have boet ved en "Sækkedam", kørte vi ud og gik gennem skoven derned,
> men det var vinter og der var ikke meget at se.
>
> En gang for mere end 20 år siden kørte jeg min mor ud til et skovløberhus
> hvis adresse også kan have været noget med Sækkedam (Vi kørte ned ad
> Ryetvej (hedder det Rygetvej?) ) Jeg husker, at skovløberens kone hed
> Lauriise - bare lidt lokalhistorie i farten.

Ja I har været ved Sækkedam skovløberhus. Det hedder Ryget skov og Ryetvej.

> Men vi kunne se på et kort at der en gang har været optegnet flere små
> huse, tæt på hvor den skovløber boede. Og vi gættede på at JohanPoulsen
> af sækkedam nok havde boet i eet af de små huse.
>
> > Så var det jeg lige prøvede Google.
>
> Ja, i den forbindelse vil jeg lige sige, at jeg var inde på google og
> kom ind hvor der var nævnt at man kunne se billeder og andet
> på hjem.get2net.dk/Beyer o.s.v. - men det er da ikke en adresse
> man kan klikke på - eller hvad er det jeg misforstår??


Når du har fundet ovennævnte adresse på google, skal du klikke på Billeder,
som står med blåt og understreget. Så kommer du ind på Henrik Beyers
hjemmeside, hvoefter du så kan søge efter Sækkedam.
Håber det lykkes nu.


--
Med venlig hilsen
Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen




Hanne J (01-04-2004)
Kommentar
Fra : Hanne J


Dato : 01-04-04 20:55


"> >
> > I morgen, når jeg er på Værløse Lokalhistoriske Arkiv, vil jeg lige
prøve
> at
> > slå navnet op i "Frederiksborg amts stednavne".
>
> Det vil jeg da sige tak for.
>
> > Ruth, du kunne da prøve at kontakte Birkerød Lokalhistoriske Arkiv. De
er
> > vældig hjælpsomme, skulle jeg hilse og sige.
>
> Det er klart at det må være praktisk at spørge dem også, hvis der også er
> et sækkedam i Birkerød.
>
"Frederiksborg amts stednavne" gav ikke noget. Den har kun en redegørelse
for stednavnenes sproghistoriske udvikling. Bogen er fra 1929, men jeg mener
ikke der er kommet nogen senere.



--
Med venlig hilsen
Hanne Jespersen
husk ved direkte mail at slette"ikkeher" i e-mail adressen


Ruth Nielsen (01-04-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 01-04-04 21:24


"Hanne J" skrev i en meddelelse


> "Frederiksborg amts stednavne" gav ikke noget. Den har kun en redegørelse
> for stednavnenes sproghistoriske udvikling. Bogen er fra 1929, men jeg
mener
> ikke der er kommet nogen senere.

Men det skal du have mange tak for. Det tyder på at vi ikke vil kunne
finde noget andet, som hedder "Sækkedam".

Du skal have tak for ulejligheden.

Venligste hilsener

Ruth



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste