Gjellerup s, Hammerum h, hjælp med opslag
Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 28-03-04 12:28

Hej er der et venligt menneske der vil hjælpe mig videre med forældrene til
Mette Marie Madsdatter f. 1807 el. 1808 i Gjellerup sogn, Hammerum herred?
Jeg har fundet en hel række Mads`er men det kan jo kun være den ene af dem
der er den rigtige.
Hun flyttede som ung til Grædstrup hvor hun blev gift med husmand og
daglaier Niels Pedersen de fik 6 børn heriblandt en af mine tipoldefædre.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 28-03-04 13:40

BENT J?RGENSEN wrote:
> [...]
> Hun flyttede som ung til Grædstrup hvor hun blev gift med husmand og
> daglaier Niels Pedersen de fik 6 børn heriblandt en af mine

Måske er det hende? Umiddelbart er der ikke andre 1806-1810 i Gjellerup
på fam.search:

METTE MARIE MADSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening: 21 FEB 1808 Gjellerup, Ringkobing, Denmark
Parents:
Father: MADS ANDERSEN PAST

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 28-03-04 14:06

Jeannie Kristensen [4700] wrote:

> [...]
> Event(s):
> Birth:
> Christening: 21 FEB 1808 Gjellerup, Ringkobing, Denmark

Der er en mulig familie i 1801, med Mads Andersen:
Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hammerum, Gjellerup, Busch, , , 5, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Mads Andersen, 47, Gift, Hosbonde, Boelsstedbeboere og giør sorte
gryder,
Anne Katrine Pedersdatter, 32, Gift, Hans kone, ,
Anne Madsdatter, 8, Ugift, Deres børn, ,
Anders Madsen, 7, Ugift, Deres børn, ,
Zidsel Madsdatter, 3, Ugift, Deres børn, ,
--------------------

Jeg kan dig ikke finde nogle af børnen født i Gjellerup:
http://www.familysearch.org/eng/search/igi/search_igi.asp?first_name=&last_name=&fathers_first_name=&fathers_last_name=&mothers_first_name=&mothers_last_name=&spouses_first_name=&spouses_last_name=&event_index=0&to_date=&from_date=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&standardize=&date_range=0&date_range_index=0&batch_number=c205312&serial_number=&film_number=&file_number=&social_number=&submission_number=®ion=6®ionfriendly=Denmark&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=&cn_state=&cn_county=&cn_town=&race=&cn_hh_first_name=&cn_hh_last_name=&cn_code=

Så måske er de først kommet til Gjellerup efter Zidsels fødsel?

Fra : K. Thidemann

Dato : 31-03-04 09:10

On Sun, 28 Mar 2004 15:06:24 +0200, "Jeannie Kristensen [4700]"
<ikke-muligt@intet.intet> wrote:

> [...]
>Anne Madsdatter, 8, Ugift, Deres børn, ,
>Anders Madsen, 7, Ugift, Deres børn, ,
>Zidsel Madsdatter, 3, Ugift, Deres børn, ,

Mon det er moderen der er her. Hun fabriqverer også potter.
Det undrer mig dog at Ane hedder Jensdatter.
Men hendes søn hedder Mads - det kræver dog opslag i kirkeboge.

Ringkoebing, Hammerum, Gjellerup, Vasehuusene, , et Jordløs Huus, 98,
FT-1834

Ane Cathrine Pedersdatter, 66, Enke, , Inderste og Almisselem.
Fabriqverer sorte Kahr og Potter, saavidt hendes Bagfod tillader det,
Ane Jensdatter, 41, Ugift, , hendes Datter, ernærer sig af
Strømpebinden,
Mads Pedersen, 13, Ugift, , Datterens Børn; nyde Almisse til deres
Skolegang,
Jens Christensen, 10, Ugift, , Datterens Børn; nyde Almisse til deres
Skolegang,
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 31-03-04 09:18

On Wed, 31 Mar 2004 10:10:12 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Skolegang,
>Jens Christensen, 10, Ugift, , Datterens Børn; nyde Almisse til deres

Måske er der en fejl i folketællingen 1834 - I 1845 hedder datteren
Madsdatter.

Ringkoebing, Hammerum, Gjellerup, Cahtrineberg, , et huus, 96, FT-1845

Ane Kathrine Pedersdatter, 76, Enke(mand), , fattig-eller almisselem,
Staby sogn, Ringkøbing amt
Ane Madsdatter, 51, Ugift, , hendes datter og oppasser, Staby sogn,
Ringkøbing amt

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-03-04 13:25

K. Thidemann <k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev Wed, 31 Mar 2004
10:18:25 +0200

>Måske er der en fejl i folketællingen 1834 - I 1845 hedder datteren
>Madsdatter.

Jeg tror Jensdatter i 1834 er en fejl. I både 1801, 1840, 1845 og 1850
kaldes hun for Madsdatter. Men egentlig skulle hun nok hedde
Pedersdatter.

Det er tydeligvis et barn Ane Katrine har fået før hun bliver gift med
Mads Andersen.

Anne Cathrine
Christening: 29 SEP 1768 Staby, Ringkobing, Denmark
Father: Peder Closter

Anne
Christening: 07 JUL 1793 Staby, Ringkobing, Denmark
Father: Peder Christensen
Mother: An Cathrine Pedersdtter Kloster

Og jeg tror vi har Ane Katrine Pedersdatter her (som den 19 årige datter
af moderens første ægteskab):

Fkt-1787; Staby - Stabye; 19 F2; Kloster
182; Anders Olufsen; ; 32 år; gift,1; hosbonde / gaardbeboer
183; Anne Jørgensdatter; ; 47 år; gift,2; hustru
184; Anna Pedersdatter; ; 19 år; ugift; ægte datter af første ægteskab
185; Jørgen Pedersen; ; 17 år; ugift; ægte søn af første ægteskab
186; Peder Andersen; ; 7 år; ugift; ægte søn af andet ægteskab
187; Oluf Andersen; ; 4 år; ugift; ægte søn af andet ægteskab
188; Maren Pedersdatter; ; 13 år; ugift; ægte datter af første ægteskab

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : K. Thidemann

Dato : 31-03-04 09:54

> [...]

>Anne Madsdatter, 8, Ugift, Deres børn, ,
>Anders Madsen, 7, Ugift, Deres børn, ,
>Zidsel Madsdatter, 3, Ugift, Deres børn, ,

Hvis ovennævnte familie er din, er Zidsel født i Ulfborg.
(det ser ud til familien flyttede noget rundt)

ZIDSEL MADSEN
Birth:
Christening: 11 MAR 1798 Ulfborg, Ringkobing, Denmark
Parents:
Father: MADS ANDERSEN HELSIIG Family
Mother: ANNA CATRINE PEDERSDR
K. Thidemann

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-03-04 19:05

BJOE@e-box.dk (BENT J?RGENSEN) skrev 28 Mar 2004 03:28:25 -0800

>Hej er der et venligt menneske der vil hjælpe mig videre med forældrene til
>Mette Marie Madsdatter f. 1807 el. 1808 i Gjellerup sogn, Hammerum herred?

Hun er født i Busk som datter af Mads Andersen Pottemand og døbt i
Gjellerup Søndag Sexagesima (21 feb) 1810.
http://80.62.84.41/kb/515a-04/html/515a-04-2_b04.html

Moderens navn er ikke nævnt. Men ved en fødsel i 1810 kaldes hun Anna
Catarina Pedersdatter og det hed hun også ved fkt1801.

http://80.62.84.41/kb/515a-04/html/515a-04-2_c11.html
http://80.62.84.41/php/fkt/fkt_vis_fam.php?fam=16463&hit=84278

Såvidt jeg kan se er de ældste af børnene derimod ikke født i Gjellerup.

Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 30-03-04 19:10

Hej til jer alle der svarede

jeg siger tak for de gode og udførlige svar.

Det er altid spændende at se en ane i et nyt sogn, og så med erhvervet "at
gøre sorte potter".
Jeg har søgt videre efter Mads og Anne Chatrine men uden held, nu tørrer
kilderne åbenbart ud.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 30-03-04 21:05

Hej til jer alle der svarede

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-03-04 23:14

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev Tue, 30 Mar 2004 22:05:07 +0200

>Jeg har søgt videre efter Mads og Anne Chatrine men uden held, nu tørrer
>kilderne åbenbart ud.

Det kan jeg næppe tro - de kræver bare lidt mere fodarbejde.

Du har familien i 1801, du har navnene på tre børn, og du har en
oplysning om at han har været gift en gang før.

Altså må såvel han som konen og evt. også hans første kone befinde sig
et sted i 1787. (jeg kan dog straks afsløre at det næppe er i Hammerum
herred).

Børnene må jo være født et sted, og hvis du kan følge dem op til 1845
vil fødestedet være angivet.

Manden selv og hans kone må jo formodes at dø på et tidspunkt. I den
forbindelse kan der evt. være yderligere oplysninger.

Er der blandt fadderne nogen der kunne tænkes at være hendes søskende.?

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 01-04-04 17:53

Hej til alle der har bidraget eller følger med

Det er egentligt interessant, at jo flere detaljer der kommer med, så
støtter detaljerne hinanden, så mængden af den viden man har, er større end
den oprindelige viden.
En matematiker ville sikkert sige at vi har et af de få tilfælde hvor
"1+1>2"
Personerne bliver efterhånden ikke bare rækker af navne, men træder ud af
deres hidtige anonynitet.

Jeg har fået stor hjælp og megen inspiration at arbejde videre med, jeg vil
lægge en respons her, når jeg har fået det hele sammenskrevet i en let
overskuelig form og måske fundet noget mere.

En helt anden ting, er der nogen der ved hvor man kan finde eksempler på
gotisk skrift, der på linien nedenunder er translateret bogstav for bogstav.
Jeg kunne forestille mig at noget sådant ville medvirke til at bringe flere
læsekyndige på banen.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 21:13

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
<klip/>
> [...]
bogstav.
> Jeg kunne forestille mig at noget sådant ville medvirke til at bringe

Bergens Universitet i Norge har et online-kursus i gotisk skriftlæsning:
http://www.hist.uib.no/gotisk/
Der skriver man sin oversættelse nedenunder den gotiske skrift, og klikke på
"Kontrol". Til forkerte bogstaver kan man få hjælp ved at klikke på
spørgsmålstegnene

mvh
Helmer Christiansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-04-04 22:48

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev Thu, 1 Apr 2004 18:53:00 +0200

>Det er egentligt interessant, at jo flere detaljer der kommer med, så
>støtter detaljerne hinanden, så mængden af den viden man har, er større end
>den oprindelige viden.

Det ser man ret ofte og det er netop fordelen ved et forum som dette.
At man kan udveksle informationer og og bygge ovenpå hinandens viden så
at sige.

> [...]
>Jeg kunne forestille mig at noget sådant ville medvirke til at bringe flere

Der har været flere udmærkede eksempler lagt ud på nettet, Bergens
Universitet er allerede nævnt. Et andet kunne være Statens Arkivers
hjælpemidler på siden:
http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/publikationer.htm

Vælg "Hjælpemidler til arkivstudier" og download PDF-filen.
På side 51 er der nogle udmærkede eksempler - lige til at printe ud og
tage med på arkivet.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 09:54

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
<klip/>
> [...]
>
> Vælg "Hjælpemidler til arkivstudier" og download PDF-filen.
> På side 51 er der nogle udmærkede eksempler - lige til at printe ud og

.... hvis det ikke var fordi pdf-filen er passwordbeskyttet, så man IKKE får
lov til at printe den ud

--
Helmer Christiansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-04-04 12:11

"Helmer Christiansen" <helmer.christiansen at oncable in dk> skrev Sat,
3 Apr 2004 10:54:02 +0200

>... hvis det ikke var fordi pdf-filen er passwordbeskyttet, så man IKKE får
>lov til at printe den ud

Det har jeg nu godt nok aldrig haft problemer med.

Men iøvrigt er der jo ingen grund til at printe hele bogen ud. Vælg
'grafikmarkeringsværktøj' fra værktøjsbjælken, højreklik på billedet med
de gotiske bogstaver og vælg 'udskriv'.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 13:06

> "Helmer Christiansen" <helmer.christiansen at oncable in dk> skrev Sat,
> 3 Apr 2004 10:54:02 +0200

> Det har jeg nu godt nok aldrig haft problemer med.

Jeg bruger Adobe Acrobat Professionel 6.0. Det er muligt at ældre
Acrobat-versioner ikke respekterer indskrænkningerne i brugen af dokumentet.

> Men iøvrigt er der jo ingen grund til at printe hele bogen ud. Vælg
> 'grafikmarkeringsværktøj' fra værktøjsbjælken, højreklik på billedet med
> de gotiske bogstaver og vælg 'udskriv'.

Grafikmarkeringsværktøjet er også "grånet"

Alt er låst, bortset fra, at "Content Accessability Enabled" er Allowed. Det
er en særpræget oplevelse at få teksten læst højt på amerikansk

Jeg har lige skrevet til LAV om problemet.

--
Mvh Helmer Christiansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-04-04 18:22

"Helmer Christiansen" <helmer.christiansen at oncable in dk> skrev Sat,
3 Apr 2004 14:05:31 +0200

>Jeg bruger Adobe Acrobat Professionel 6.0. Det er muligt at ældre
>Acrobat-versioner ikke respekterer indskrænkningerne i brugen af dokumentet.

Jo det gør de godt nok. Men jeg downloaded dokumentet for et par år
siden, og det ser ud til at SA senere har ændret rettighederne til alle
deres on-line publikatione - sikkert for at beskytte nogle ophavsretlige
interesser.

Af samme grund vil det heller ikke være rimeligt (og iøvrigt heller ikke
lovligt) hvis jeg lægger den ikke-låste version til download, men den
ene konkrete side har jeg lagt på adressen:
http://80.62.84.41/gotisk.jpg