indvandring fra Polen
Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 26-03-04 15:36

Jeg søger oplysninger om slægten som er indvandret fra Polen til Bornholm i
1910 Skulle der være nogen her der kender nogle gode søgesteder i Polen.

Jeg har prøvet at kontakte den katolske kirke i Danmark, men ham jeg skrev
med var ikke til megen hjælp.

Jeg søger på navnet Kubitski / kubicki (begge stavemåder bruges) samt
navnene Agneska & Piort - det ser ud til at de var gift før de kom til
Danmark.

Jeg har fået kopi af ansøgning om statsborgerskab, men det siger ikke
meget.(det var egentligt nemt og hurtigt af få tilsendt)

Mv.
Poul-Erik

Fra : EAMDH

Dato : 27-03-04 08:18

Har du fået politi forhørene med de plejer at rumme mange oplysninger
VH
EAMDH
dalberg@adslhome.dk

Fra : Lasse Skovgaard

Dato : 28-03-04 20:44

"EAMDH" <dalberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Har du fået politi forhørene med de plejer at rumme mange oplysninger

Ved du hvordan man får fat på dem ?

--
Venlig hilsen
Lasse Skovgaard

Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 28-03-04 21:09

Hej Lasse,

For at få fat i en indfødsret ansøgning, er der flere ting der skal være på
plads.
Du skal være direkte beslægtet med den du søger på. Er det data
af nyere tid, kan det blive nødvendigt at underskrive en tavshedserklæring
denne vil som jeg husker det blive sendt til dig fra Rigsarkivet.

For at søge på Rigsarkivet, skal du først på Biblioteket for at finde et
løbenummer på den du søger. Du skal have fat i Rigsdagstidende som skal
hedde 1948-49 tillæg C - i denne er opført de som har fået indfødsret i
alfabetisk rækkefølge.

Med dette løbenummer kan du rette henvendelse til Rigsarkivet. For mit
eget vedkommende foregik det hele via E-mail, og meget kort efter
dukkede der en stor kuvert med 21 stk. A3 ark. Girokort var vedlagt, og
som jeg husker det gav jeg 3,- kr. pr. ark. samt et eller andet symbolsk
beløb
for arbejdet. - De var yders behjælpelige på arkivet.

Indfødsret ansøgningen indeholder også Politi afhøringerne.

Tak til de som har svaret mig her og privat på mail. Pt. har jeg nu fundet
den savnede by - under Tysk-Polsk. så nu skal jeg til det svære. Tak.

Mv.
Poul-Erik Sørensen

Fra : Lasse Skovgaard

Dato : 28-03-04 21:33

"Poul-Erik Sørensen" <poulerik(SLET)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger oplysninger om slægten som er indvandret fra Polen til Bornholm
> 1910 Skulle der være nogen her der kender nogle gode søgesteder i Polen.

Jeg har selv polske aner (mormor og morfar). Der er ikke lykkede mig at
finde online personoplysninger som jeg kunne bruge til noget.

http://www.familysearch.org har jeg dog ved at søge med fødested (Vælg
LIBRARY > Family History Library Catalog > Place earch) fundet ud af, at
mormonerne har kopi at de kirkebøger som er relevante for mig, så de findes
altså. Jeg har endnu ikke forsøgt at få fat på disse, og ved ikke lige
hvordan man gør det (er der nogen som ved det ?), men det bliver nok det
næste skridt når/hvis jeg får tid til det.

Har i øvrigt et par link på min hjemmeside ( www.skovgaards.dk ) som har
været relevante for mig.

Held og lykke.

--
Venlig hilsen
Lasse Skovgaard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-03-04 19:10

Scripsit Lasse Skovgaard:

> [...]
> ikke lige hvordan man gør det (er der nogen som ved det ?), men det
> bliver nok det næste skridt når/hvis jeg får tid til det.

Snak med et af mormonkirkens slægtshistoriske centre nær hvor du bor
http://www.mormon.dk/html/1/09/1,09,04,001.html
Du kan få dem til at bestille kirkebøgerne hjem til dit nærmeste
center mod et gebyr hvis størrelse jeg ikke kender.

Lars Erik Bryld