Rejsepas
Fra : Hans Karpinski

Dato : 22-03-04 17:22

En person, Schäfer Cummerow, der er født i Pommern men bosat i DK i år 1842
har fået udstedt et pas af Jægermester De Thygeson til Mattrup. Udover
signalementet er der et felt, hvor overskriften er følgende "Hvortil passet
er meddelt eller påtegnet" i feltet står der Over Aarhus til Kalundborg.
Spørgsmålet er, er det på grund af, at vedkommende ikke er dansker, at der
skal et pas til denne rejse, og kan man evt finde noget om vedkommendes
besøg i Kalundborg, han var både før og efter bosat i Vrads sogn.

Hilsen
Hans Karpinski

Fra : Brian Jensen

Dato : 22-03-04 20:48

In article <c3n3q5$nlo$1@sunsite.dk>, H.Karpinski@stofanet.dk says...
> [...]
> skal et pas til denne rejse, og kan man evt finde noget om vedkommendes
> besøg i Kalundborg, han var både før og efter bosat i Vrads sogn.

I ældre tid skulle man også have et rejsepas hvis man ville krydse
amtsgrænserne. Jeg kan ikke huske om det også gjaldt allerede hvis man
blot kom til et nyt herred.

Mvh
Brian O. Jensen

Fra : K. Thidemann

Dato : 22-03-04 23:25

On Mon, 22 Mar 2004 17:21:33 +0100, "Hans Karpinski"
<H.Karpinski@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>skal et pas til denne rejse, og kan man evt finde noget om vedkommendes
>besøg i Kalundborg, han var både før og efter bosat i Vrads sogn.

Hej Hans

Man skulle have pas for at rejse ind/ud af amtet.
Herunder ser du pas udstedt til Jacob, der i 1837 var på besøg hos
forældrene, der var bosat på Fyn.

Øster og Vester Han herreds pasjournal
B 32 503, 1838 - 1863
Udstedelses Datum 1837 21. juni
Huusmand Jacob Nielsen af Torslev, sprog: dansk, alder 30 år,
Øvrige signalement: middel af vækst og bygning,
mørkt haar og blaa øine.
Meddelt pas til Fyen og tilbage til lande .... 2 Mk

Ketty