Finde efterkommere?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-04 13:49

Hej

Jeg skriver lige en ny tråd med samme spørgsmål. Måske var min tidligere
overskrift forvirrende

Jeg leder efter efterkommere af en persons efterkommere. Jeg ved blot han er
født på Frederiksberg d. 17. oktober 1870, og hedder oberst løjtnant Axel
Ramm.

Hvad er den korrekte procedure og indgangsvinkel?

Pft

Jesper

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-03-04 15:00

Scripsit Jesper Nielsen:

> [...]
> oberst løjtnant Axel Ramm.
>
> Hvad er den korrekte procedure og indgangsvinkel?

Ja - jeg er stadig forvirret over udtrykket efterkommere af en persons
efterkommere

Hvis man antager at du gerne vil finde alle efterkommere til denne
person (hans efterslægt), så er der for så vidt ikke nogen "den
korrekte" procedure. Alle kneb gælder (inden for lovens rammer).

Man kunne for eksempel håbe på at han anskaffede sig en telefon og så
kigge i Kraks telefonbøger med 5-års intervaller. Når han så falder ud
af telefonbogen, kan man notere sig sidste adresse, finde det
relevante kirkesogn og så slå op i kirkebogen omkring
forsvindingsåret. Der vil man ofte kunne finde personens ægtefælles
data. Herudover skal man prøve at finde personens opholdssted i de år
hvor der blev afholdt folketællinger fx 1911, hvor man kunne forvente
de fleste af de eventuelle børn boede hjemme, så har man dem. Så kan
man lede videre i Krak.

Alt dette kan gøres på Landsarkivet i København, som har alle de
nødvendige opslagsværker. Men hvis Axel flyttede ud af København, så
bliver tingene lidt mere indviklede.

Endelig forhindrer loven om persondatabeskyttelse adgang til
oplysninger på nulevende personer ca 50 år tilbage. Hvis navnet er
usædvanligt nok kommer kan man nogen gange lige så langt ved at
kontakte folk via telefonbogen og spørge til deres forfædre.

Har du noget på hans beskæftigelse, så er der andre kilder at trække
på, hvis du er heldig. Jurister, læger, præster, officerer og
jernbanefolk har været flittige med professionsbiografier f.ex.

Lars Erik Bryld

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-04 15:25

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
> [...]
> på, hvis du er heldig. Jurister, læger, præster, officerer og
> jernbanefolk har været flittige med professionsbiografier f.ex.

Tak for svaret.

Jeg tror "efterkommere af en persons efterkommere" blot opstod pga mangel på
korreturlæsning

Han står også i Kraks Blå Bog, og også nævnt i portrætsamlingen på Det
kongelige Bibliotek. så jeg har nu også dødsdato og hustru.

Men det ændrer vel ikke noget i proceduren?

Mvh

Jesper

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-03-04 16:02

Scripsit Jesper Nielsen:

> Han står også i Kraks Blå Bog, og også nævnt i portrætsamlingen på
> Det kongelige Bibliotek. så jeg har nu også dødsdato og hustru.
>
> Men det ændrer vel ikke noget i proceduren?

Nej - jeg ville nok i så fald prøve at læse fremad i dåbsregistrene i
kirkebøgerne på hans opholdssted(er) fra vielsestidspunktet.

I nogen tilfælde vil han bo der hvor de bliver gift - i andre ikke,
det vil formentlig fremgå af vielsesregisteret. Ellers Krak, hvis han
bor i Københavnsområdet. Som officer kan han muligvis flytte rundt,
men så har hærens arkiver måske noget om det.

Lars Erik Bryld

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-04 17:42

> [...]
> bor i Københavnsområdet. Som officer kan han muligvis flytte rundt,
> men så har hærens arkiver måske noget om det.

Jeg fandt en efterkommer!

Klikkede ind på biblioteksvagten.dk, chattede med en bibliotekar og bad
vedkommende se i Kraks Blå Bog fra 1944 hvor seneste adresse var.

De gik endda den ekstra mil og kiggede længere frem i KBB og fandt en
nulevende sønnesøn. Bingo.

Jesper

Fra : Svenn Trønning

Dato : 20-03-04 15:38

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:405c3db4$0$296$> Jeg leder efter efterkommere af en persons
efterkommere. Jeg ved blot han er
" født på Frederiksberg d. 17. oktober 1870, og hedder oberstløjtnant Axel
Ramm."

Da han er officer findes der håbdbogen " Vor hær" den står på læsesalene.
Slå ham op der.

med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.