tilgængelighedsregler?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 20-03-04 10:29

hej,

Jfr. SA's hjemmeside (http://www.sa.dk/sa/adgang/default.htm) er
tilgængelighedsreglerne for kirkebøger følgende:

10 år: kirkebogsnotiser vedr. begravelser
50 år: kirkebogsnotiser vedr. fødsel, konfirmation og vielse

1. Vil det i praksis sige, at jeg på landsarkiverne kan få lov at se
kirkebogens afsnit om dødsfald og begravelser helt op til 1994? - og
afsnittene om fødsler, konfirmationer og vielser op til 1954?

2. Hvis kirkebogen stadig befinder sig på det lokale kirkekontor, og de ikke
er til sinds at "samarbejde", har jeg så et retkrav på at få disse
oplysninger?

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : aafe

Dato : 20-03-04 10:39

On Sat, 20 Mar 2004 10:29:20 +0100, "Erik P. Vinther" wrote:

>2. Hvis kirkebogen stadig befinder sig på det lokale kirkekontor, og de ikke
>er til sinds at "samarbejde", har jeg så et retkrav på at få disse
>oplysninger?

Jeg har erfaring for, at arkiverne og kirkerne arbejder på forskelligt
lovgrundlag, og dermed med to forskellige regelsæt, hvor dine retskrav
så igen er forskellig, afhængig af, om du har med et arkiv eller en
kirkemyndighed at gøre ;-(

Det seneste tilgængelighedskriterie jeg hørte om, fra en kirkelig
myndighed, var 110 år

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-03-04 12:57

<NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote:

>1. Vil det i praksis sige, at jeg på landsarkiverne kan få lov at se
>kirkebogens afsnit om dødsfald og begravelser helt op til 1994? - og
>afsnittene om fødsler, konfirmationer og vielser op til 1954?

Ja, det er helt rigtigt.

>2. Hvis kirkebogen stadig befinder sig på det lokale kirkekontor, og de ikke
>er til sinds at "samarbejde", har jeg så et retkrav på at få disse
>oplysninger?

Nej, for så længe bogen ligger ude i sognet er grænsen i alle tilfælde
100 år. Arkivlovens bestemmelser gælder i sagens natur kun for de
arkivalier, som befinder sig på et arkiv. Hvis der er tale om dig selv
eller dine allernærmeste pårørende, kan du dog kræve oplysningerne
jævnfør loven om offentlighed i forvaltningen (aktindsigt), og her er
der slet ikke nogen tidsgrænse.

Men i løbet af i år bliver samtlige kontrabøger afleveret til
landsarkiverne, fordi man ude i sognene skifter til den elektroniske
kirkebog, og dermed holder op med at føre kontrabøgerne. Det vil stort
set løse problemet.

Bemærk iøvrigt også, at den nye arkivlov har åbnet mulighed for at få
kopier af kirkebøger efter 1891. Tidligere var der en del usikkerhed
om, hvorvidt man måtte få fotokopier af nyere kirkebøger (1891-1954),
idet kirkeministeriet mente, at der her skulle gælde en grænse på 110
år. Men den nye arkivlov slår fast, at kirkebøgerne er fuldt
tilgængelige efter 50 år, og det omfatter altså også kopiering. Det er
samtidig baggrunden for, at man i Viborg nu er begyndt at mikrofilme
og scanne kirkebøgerne fra 1891-1925.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 21-03-04 14:34

Hej Lars J. Helbo

Vedr. emnet fotokopiering af kirkebøger

Ingen kirkebøger må fotokopieres på Landsarkivet på Jagtvej man kan så
istedet bestille en scannings kopi, til en pris af: 20 kr.
ekspeditionsgebyer, og 5 kr. pr. kopi.
En kirkebog vil på meget kort tid blive til løsblade hvis den blev udsat for
fotokopiering.

m.v.h.
Erik

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-04 15:07

Sun, 21 Mar 2004 14:33:50 +0100, skrev Erik Hemming Johansen:

> [...]
>ekspeditionsgebyer, og 5 kr. pr. kopi.
>En kirkebog vil på meget kort tid blive til løsblade hvis den blev udsat for

Ikke for at lave ballade, menøøøhhh.... hvad er forskellen på at folde
kirkebogen ud, lægge den på den ene eller den anden glasplade, presse
ryggen ned, lægge låget på og trykke på knappen?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 21-03-04 15:19

Hej Kurt

Scanning foregår på en lidt anden måde end en alm. fotokopiering, og slet
ikke noget med at presse bogen ned mod glaspladen, bogen ligger almindeligt
slået op.
m.v.h.
Erik

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-03-04 18:33

On Sun, 21 Mar 2004 14:33:50 +0100, "Erik Hemming Johansen"
<ehjo@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>ekspeditionsgebyer, og 5 kr. pr. kopi.
>En kirkebog vil på meget kort tid blive til løsblade hvis den blev udsat for

Helt rigtigt, for kopieringen skal laves med en såkaldt
overhead-kopimaskine. Men det er en rent teknisk begrænsning, som skal
forhindre, at indbindingen bliver ødelagt. Men det forhindrer jo ikke,
at du medbringer dit eget digitalkamera og affotograferer siden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Brian Jensen

Dato : 22-03-04 11:00

In article <hibo50lm3sgui4mjc8rb4j5k3oqh3v7o23@4ax.com>, lars@helbo.org
says...
> [...]
> tilgængelige efter 50 år, og det omfatter altså også kopiering. Det er
> samtidig baggrunden for, at man i Viborg nu er begyndt at mikrofilme

Du skulle vel ikke have en henvisning til hvor jeg kan finde det
pågældende punkt i arkivloven? Det synes jeg nemlig lyder meget
spændende.

Mvh
Brian O. Jensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-03-04 21:27

On Mon, 22 Mar 2004 10:59:57 +0100, Brian Jensen
<suntrip@INGENSPAMtiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Du skulle vel ikke have en henvisning til hvor jeg kan finde det
>pågældende punkt i arkivloven? Det synes jeg nemlig lyder meget

http://www.sa.dk/sa/adgang/lov.htm

Det står i §28. Det er de samme tidsfrister, som der hele tiden har
været; mendet er nyt, at det står i arkivloven.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : CFS2280

Dato : 20-03-04 16:09

Hvis det kan være dig til nogen hjælp, så er samtlige
kontraministerialbøger, såvidt jeg har fået oplyst, afleveret efter man er
gået over til DNK - den elektroniske kirkebog
mvh
Karen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-03-04 20:15

Sat, 20 Mar 2004 16:09:23 +0100, skrev CFS2280:

>Hvis det kan være dig til nogen hjælp, så er samtlige
>kontraministerialbøger, såvidt jeg har fået oplyst, afleveret efter man er
>gået over til DNK - den elektroniske kirkebog

Inden man nu styrter til arkiverne og bestiller protokollerne, skal
man lige klappe hesten, for der ligger et større registreringsarbejde
forud for tilgængeligheden på læsesalen.

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 21-03-04 14:44

Hej Karen

Du har fået oplyst at samtlige kontraministerielbøger er afleveret, på
Landsarkivet på Jagtvej er der afleveret en stor mængde bøger, men det varer
nok mere end et år før alle bøger er i hus, derefter er der et større
arbejde med at registrerer bøgerne.

m.v.h.
Erik

Fra : dannebrog

Dato : 21-03-04 11:03

Nej, man kan endnu ikke se alle kontrabøger ved landsarkiverne. Muligvis er
man, som L. J. Helbo så glædeligt oplyser, ved at afstå bøgerne, men de kan
ikke ses p.t.

50-års-reglen og 10-års-reglen har du opfattet helt korrekt, idet der dog er
den krølle på dem, at bøgerne jo skiller på forskellige tidspunkter og
derfor tolkes reglerne således, at hvis selve indførslen er h.h.v. 50 / 10
år gl., så må man gerne se det afsnit og årstal, men jo ikke resten af
bogen. Man gør i praksis opmærksom på, hvad man ønsker at se, f.eks. fødte
kvinder 1953. Jeg skriver det nederst på bestillingssedlen, så ved
betjenten, hvad jeg vil se, samt at det er muligt.

De kirkebøger, der ligger ved sognene, har andre regler, nemlig:

Alle attester SKAL udskrives fra hovedbogen.

Slægtsforskere kan erholde attester, når kontrabogen IKKE er afl. til
landsarkivet, og når man kan dokumentere slægtskabet til den person, om hvem
man ønsker en attest. Der kan kun erholdes attester for direkte forfædre.
Altså ikke om onkler, tanter o.s.v.

I øvrigt gælder det, at hvis kontrabogen ikke er afl. til LA, så er alle
indførsler om enhver person, som ville være fyldt mindst 110 år i år
tilgængelige, dog regnes for vielser for den yngste af ægtefællerne.

Men det betyder, at f.eks. Dronning Ingrids dødsindførsel er tilgængelig i
1910+110= år 2020.

Og hendes vielse (hvis nu den havde fundet sted i DK): 1935 er underordnet,
men han var født 1899, hun i 1910, derfor regnes fra 1910, og 2020 er altså
også året for den.

M.v.h.

Ulrich
--

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 21-03-04 16:21

tak for alle svar.

Et lille tillægsspørgsmål:

Kirkekontoret fører en protokol hvori man registrerer hvem der er begravet
på hvilke gravsteder, hvem der. evt. betaler for et gravsteds
vedligeholdelse mv. Jeg har hørt dem omtalt både som "Kirkegårdsprotokol" og
"Begravelsesprotokol". Afleveres de også til landsarkiverne? Gælde de samme
tilgængelighedsregler for dem som for kirkebogens afsnit om døde?

vh
Erik

Fra : aafe

Dato : 21-03-04 16:30

On Sun, 21 Mar 2004 16:21:14 +0100, "Erik P. Vinther" wrote:

> [...]
>"Begravelsesprotokol". Afleveres de også til landsarkiverne? Gælde de samme
>tilgængelighedsregler for dem som for kirkebogens afsnit om døde?

Jeg ved ikke, hvordan det er andre steder, men i Kbh. opbevares den
type protokoller på Stadsarkivet. Jeg ved ikke, hvilke
tilgængelighedskriterier der gælder for disse protokoller.

mvh
Arne

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 21-03-04 16:30