Lys
Fra : Anders Houmark

Dato : 29-04-04 00:49

Hej.. Har et lidt underligt spørgsmål, men hellere spørge end gå rundt i
uvidenhed

Det jeg undrer mig lidt over er, at hvis jeg står udenfor og lyser med en
lommelygte om natten, så vil jeg f.eks. kunne oplyse et træ som står 20
meter væk, men ikke et træ som står 40 meter væk. Spørgsmålet er så hvor
lyset bliver af.. Kan jo regne ud, at lygten maks kan sende lysstrålen X
antal meter, men hvad bliver det "bremset" af?

Håber i kan gennemskue spørgsmålet og at nogle kan komme med et forståeligt
svar

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-04-04 07:36

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> writes:

> meter væk, men ikke et træ som står 40 meter væk. Spørgsmålet er så hvor
> lyset bliver af.. Kan jo regne ud, at lygten maks kan sende lysstrålen X
> antal meter, men hvad bliver det "bremset" af?

Jeg tror primært det skyldes spredning.

Hvis du står helt tæt på træet bliver kun en lille del af træet lyst
kraftigt op, står du længere væk bliver en større del af træet lyst
mindre kraftigt op. Men mængden af lys er stort set konstant.

Når du kommer for langt væk fra træet bliver det lyst for lidt op til
at du kan opfatte det.

Ting som dis og andre partikler i luften vil dog også være med til at
sprede lyset.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-04 09:20

Peter Makholm skrev:

>Jeg tror primært det skyldes spredning.

Det tror jeg også.

>Når du kommer for langt væk fra træet bliver det lyst for lidt op til
>at du kan opfatte det.

Ja, og lyset spredes både på vej hen til træet og på vej tilbage
til øjnene. Træet selv spreder det nærmest for alle vinde.

--
Bertel

Fra : @rsten

Dato : 29-04-04 15:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tror jeg også.

> Ja, og lyset spredes både på vej hen til træet og på vej tilbage
> til øjnene. Træet selv spreder det nærmest for alle vinde.

Netop, og det belyste areal øges med afstanden i anden - begge veje - så
hvis afstanden dobles reduceres det lys du ser reduceres til 1/16 og så
kommer du hurtigt under øjets tærskel.

--
/carsten

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-04-04 13:23

Peter Makholm wrote:

> Jeg tror primært det skyldes spredning.

Dumt ord, se nedenfor.

> [...]
> at du kan opfatte det.
>
> Ting som dis og andre partikler i luften vil dog også være med til at

Jeg er enig i din forklaring, men jeg tror vi skal reservere ordet
»spredning« til fysiske processer hvor lyset vekselvirker med partikler
eller andet i luften. Den effekt har meget lille betydning på så små
afstande (man kan jo sagtens se klart igennem 40 meter luft i dagslys).

Lysspredning hedder på engelsk »light scattering«.

Den svækkelse af lyset som finder sted, er som du er inde på, rent geo-
metrisk og skyldes ikke at lyset bliver absorberet eller spredt diffust.

Regneeksempel: Lad os sige at lygten udsende lys med effekten P = 10 W
i en lyskegle med rumvinklen 1 sr. Så vil intensiteten i afstanden 1 m
være på 10 W/m². I afstanden 20 m vil samme lysenergi være spredt ud
over 400 m², så her er intensiteten 0,025 W/m². Og i afstanden 40 m er
vi nede på en intensitet på 0,00625 W/m² da arealet er 1600 m².

Når intensiteten fra lygten bliver lille sammenlignet med det lys der i
forvejen er i haven om natten, kan man ikke se lyspletten længere.

Intensiteten ses at være omvendt proportional med afstanden i anden
potens, og dette kaldes ofte afstandskvadratloven.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-04-04 18:02

"@rsten" <cholck@malling.com> writes:

> Netop, og det belyste areal øges med afstanden i anden - begge veje - så
> hvis afstanden dobles reduceres det lys du ser reduceres til 1/16 og så
> kommer du hurtigt under øjets tærskel.

Den holder vist ikke.

Afstandskvadratloven er god nok, men hvis du fordobler afstanden til et
punkt, så fordobler du også kun afstanden frem *og* tilbage. Det lys
du ser bliver 1/4 af det du så før du flyttede dig, lige som hvis du målte
lyset i den dobbelte afstand (når man ser bort fra hvor meget der
ryger på reflektionen).

/L

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-04-04 10:11

Anders Houmark skrev:
> [...]
> væk. Spørgsmålet er så hvor lyset bliver af.. Kan jo regne ud,
> at lygten maks kan sende lysstrålen X antal meter, men hvad

Dit spørgsmål kan jeg nok ikke besvare, men jeg har siden
jeg var knægt været fascineret at gode stavlygter eller
lommelygter, som kunne fokusere lysstrålen i et så lille
punkt som muligt. Nu i min høje alder er jeg *stadig* på
jagt efter den perfekt fokuserende lygte. Indtil videre er
jeg kun nået til en "Maglite", som (med friske elementer)
kan lyse *langt*, *stærkt* og *småt*, men *slet ikke*
godt nok.

Jeg har også købt en "laser-pegepind" af mærket "Infiniter".
Den kan lave en lille rød prik på ret lang afstand, men det
er heller ikke helt godt nok. Jeg er stadig på jagt efter den
perfekt fokuserende lygte. Mon den findes?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : armor

Dato : 29-04-04 18:27

> [...]
> er heller ikke helt godt nok. Jeg er stadig på jagt efter den
> perfekt fokuserende lygte. Mon den findes?

Perfekt til hvad ?, hvilken afstand / styrke / fokusområde er der tale om ?
Kun du kan svare på om den findes. Det er er den lygte der opylder dine
behov.

rAnders.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 29-04-04 23:57

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> er heller ikke helt godt nok. Jeg er stadig på jagt efter den
> perfekt fokuserende lygte. Mon den findes?

Den kraftigste lygte jeg nogensinde har set, var en lille lygte til at
montere på en softgun. Se evt. http://www.tacticalflashlights.com/.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-04-04 00:11

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:
> Den kraftigste lygte jeg nogensinde har set, var en lille lygte til at
> montere på en softgun. Se evt. http://www.tacticalflashlights.com/.

Jeg kunne ikke lade være med at søge lidt på nettet... det virker lidt
overdrevet, men hvis det er rigtigt med de 2000000 candles, så er den
adskillige gange kraftigere end et par forlygter på en bil.:
http://www.flashlight.com/bright_star/nitetracker_spot.htm

Ang. fokusering, så er det jo et spotlight, men jeg må lige pointere at
jeg ikke har set den i aktion, så jeg kan ikke rigtigt udtale mig om den
på det punkt.

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-04-04 22:40

Anders Houmark wrote:

[KLIP]

Tak for jeres svar, de var meget fornuftige.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk