Strøm i vand
Fra : Jan Richardy

Dato : 28-04-04 19:48

Hej NG

Jeg har lige oplevet noget ret underligt, som jeg håber nogen herinde kan
forklare. Jeg har fået elektrisk stød af vandhanevandet på mit badeværelse.
Jeg stod og rensede en dykkermaske under hanen og mærkede pludselig at jeg
fik stød af vandet. Vandet havde løbet noget tid, så mit halvejs tilstoppede
afløb begyndte at flyde en smule over, så jeg stod med bare fødder i en
smule vand, dvs. der var forbindelse mellem vandet i hanen og mine fødder.

Jeg fik min kæreste til at teste og korrekt nok, hun fik også stød, hvis hun
stod med bare fødder i den lille pyt, som var dannet over afløbet og
samtidigt rørte ved vandstrålen som kom ud af hanen.

Det skal siges, at jeg lige havde siddet og gnubbet min nye dykkermaske med
tandpasta på indersiden af glasset (for at mindske dug-dannelse under dyk),
så jeg troede måske det var en form for underlig tandpasta frembragt statisk
elektrisitet. Men siden min kæreste også fik stød burde det ikke passe.
Desuden kommer stødet også kun hvis man rører vand på gulvet. Hvis man
rækker ind fra entreen og kun rører vandet fra hanen sker der intet.

Giver ovenstående mening for evt. fysikhoveder herinde i gruppen? Eller er
jeg og kæresten klar til indlæggelse på "Riskov"?

--

Mvh. - JanR
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Biker Mike

Dato : 28-04-04 20:32

Måske du har et defekt, ikke jordet el-gulvvarme ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Biker Mike

Dato : 28-04-04 20:38

Kunne også være en defekt og ikke jordet el-vandvarmer, cirkulationspumpe
m,m. få det rettet inden en af jer kommer galt af sted, det der undrer mig
mest er at FI relæet ikke slår fra, men sådan et har i måske ikke ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-04 20:58

Biker Mike skrev:

>Kunne også være en defekt og ikke jordet el-vandvarmer, cirkulationspumpe
>m,m. få det rettet inden en af jer kommer galt af sted, det der undrer mig
>mest er at FI relæet ikke slår fra, men sådan et har i måske ikke ?

Mit HFI-relæ slog heller ikke fra. Det undrede mig faktisk for
det var et relativt kraftigt stød jeg fik - taget i betragtning
at jeg stod på et gulvtæppe med sko på. Jeg så i ånden at min
strømregning bare ville spæne derudad når han nu sendte strøm
direkte i jorden, men han forsikrede mig at der ikke var sådan et
problem, og min måler viser da også cirka rigtigt nok.

--
Bertel

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 30-04-04 16:05

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Mit HFI-relæ slog heller ikke fra. Det undrede mig faktisk for
>det var et relativt kraftigt stød jeg fik - taget i betragtning
>at jeg stod på et gulvtæppe med sko på.
Der skal faktisk en del strøm til før HFI slår fra. (30mA) Hvis man
har har fået så meget strøm igennem sig, går man normalt ikke
frivillig med til at prøve igen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-04 18:28

Bjarne Laursen skrev:

>Der skal faktisk en del strøm til før HFI slår fra. (30mA) Hvis man
>har har fået så meget strøm igennem sig, går man normalt ikke
>frivillig med til at prøve igen.

Det kommer nu an på tiden (og ens hårdførhed).

--
Bertel

Fra : Jan Richardy

Dato : 28-04-04 21:04

Hej igen

Jo, vi har skam FI-relæ, men nej, det slår ikke fra. Jeg bor i en lejlighed
i Århus C, så man skulle synes andre i opgangen også burde have problemet.
Det checker jeg lige i morgen.

Jeg går stærkt ud fra, at vores varme vand er fjernvarme, så vi kan næsten
ikke være de eneste påvirkede. Tester lige igen i morgen.

Det skal lige siges, at det ikke er AV!-stød, men nærmere kilden i fingeren
(alá en brøkdel af det stød man får, hvis man rører ved et elhegn til
kreaturer). Jeg ved ikke om det kan hjælpe med at indkredse problemet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-04 21:07

Jan Richardy skrev:

>Det skal lige siges, at det ikke er AV!-stød, men nærmere kilden i fingeren
>(alá en brøkdel af det stød man får, hvis man rører ved et elhegn til
>kreaturer). Jeg ved ikke om det kan hjælpe med at indkredse problemet?

Det passer stadigvæk med at der er overgang eller i hvert fald et
jordproblem.

--
Bertel

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 28-04-04 22:20

On Wed, 28 Apr 2004 22:07:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Det passer stadigvæk med at der er overgang eller i hvert fald et
>jordproblem.
[..]

Iøvrigt et sk*de godt forslag Preben Riis kommer med, hvis du vil vide
om det er i dine egne installationer, der er noget galt.

Slå hovedafbryderen fra i dit skab og se om der stadig er overgang. :)

/Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-04 20:47

Jan Richardy skrev:

>Jeg fik min kæreste til at teste og korrekt nok, hun fik også stød, hvis hun
>stod med bare fødder i den lille pyt, som var dannet over afløbet og
>samtidigt rørte ved vandstrålen som kom ud af hanen.

Få en elektriker ud at kikke på det. Der er overgang et eller
andet sted.

Jeg havde et komfur og en vaskemaskine der gav stød. Den
elektriker jeg tilkaldte, spurgte først om jeg var sikker på at
det ikke bare var statisk elektricitet, men jeg kunne forsikre
ham at jeg godt kunne kende forskel.

Hvis det er statisk er det væk igen i samme øjeblik man har fået
stød. Hvis det er bystrøm, bliver det ved at støde hele tiden.

Mit problem blev klaret med en ekstra og direkte jordforbindelse
- et spyd banket igennem kældergulvet og en helt separat ledning
ført dertil. Det kostede vist bare en halv tusse dengang.

Der er bedre elektrisk forbindelse til våd hud end til tør.
Derfor mærker I det når i har våde fødder.

--
Bertel

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-04-04 20:59

On Wed, 28 Apr 2004 20:48:16 +0200 Jan Richardy wrote:

> [...]
>
> Giver ovenstående mening for evt. fysikhoveder herinde i gruppen? Eller er
> jeg og kæresten klar til indlæggelse på "Riskov"?

Bor i en etageejendom, hvor der er en der har været "smart" og brugt et
vandrør som jordledning?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Jan Richardy

Dato : 28-04-04 21:06

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 28 Apr 2004 20:48:16 +0200 Jan Richardy wrote:
> Bor i en etageejendom, hvor der er en der har været "smart" og brugt et
> vandrør som jordledning?

Hehe. Det kunne måske forklare problemet. Men det er jo svært at finde ud
af.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-04-04 21:40

On Wed, 28 Apr 2004 22:05:44 +0200 Jan Richardy wrote:

> Hehe. Det kunne måske forklare problemet. Men det er jo svært at finde ud
> af.

Du kan vel tage et (vekselstrøms)voltmeter, og måle spændingen mellem nul og
vandhanen. Så skulle det vist vise 110/115 volt, hvis der er en der har
gjort det, med sin computer.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-04-04 21:55

> "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hehe. Det kunne måske forklare problemet. Men det er jo svært at finde ud
> af.

Nej, du lader kæresten få stød (så gør det jo ikke ondt), og så går du ud og
slår hovedafbryderen fra og til nogen gange. Hvis hun hyler i samme rytme,
er det jeres egen installation det kommer fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-04-04 21:46

"Jan Richardy" <janrichardy@tele2adsl.dk> wrote in message
> Hej NG
> Giver ovenstående mening for evt. fysikhoveder herinde i gruppen? Eller er
> jeg og kæresten klar til indlæggelse på "Riskov"?

Har i varme i gulvet? I så fald kan det, hvis det ikke er jordet ordentligt,
godt resultere i et mindre stød. Formentlig vil det føles som en summen mere
end et egentligt stød.

Jesper Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 22:49