Solens placering
Fra : Graves

Dato : 28-04-04 12:56

I forbindelse med at vælge en byggegrund, begyndte jeg at interessere mig
for i hvilken retning solen befandt sig på bestemte tider på forskellige
årstider ....

Findes der på nettet tabeller el. lignende som fortæller i hvilken
kompasretning solen befinder sig ?

Eksempelvis kl. 20.00 den 1. maj contra kl. 20.00 den 23. juni ....

Mvh
Peter

Fra : jv

Dato : 28-04-04 13:27

> [...]
> kompasretning solen befinder sig ?
>
> Eksempelvis kl. 20.00 den 1. maj contra kl. 20.00 den 23. juni ....

Måske kan programmet fra denne side bruges...
http://www.nakskov-gym.dk/vs/almaopd.htm

jv

Fra : Graves

Dato : 28-04-04 13:43

Ja, sørme om den ikke havde lige netop den funktion
Takker !

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-04-04 16:28

Graves wrote:

> [...]
> årstider ....
>
> Findes der på nettet tabeller el. lignende som fortæller i hvilken

Lidt ved siden af ganske vist, men det er også interessant
at iagtage solens position op himlen fra dag til dag:

<http://www.analemma.com/>
<http://astro.isi.edu/games/analemma.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-04 18:45

Graves wrote:

> Findes der på nettet tabeller el. lignende som fortæller i hvilken
> kompasretning solen befinder sig ?

Ja, på nettet findes denne side:
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/AltAz.html#formb
http://aa.usno.navy.mil/