Copernicus og Aristarchos
Fra : (Per Røn

Dato : 28-04-04 00:51

Man ser tit Nicolaus Copernicus omtalt som en stor videnskabsmand, der
endda skulle have »opdaget« at Solen, ikke Jorden, var universets
centrum.

Mig bekendt opdagede Copernicus ikke noget sådant. I stedet fremkom han
på en naturfilosofisk måde en idé om et heliocentrisk verdensbillede.

Men det havde Aristarchos fra Samos, matematikeren og astronomen der var
den første den beregnede og målte afstanden til Månen og Solen, jo
allerede foreslået 1800 år tidligere. Og selv om hans afhandling om det
heliocentriske princip ganske vist er gået tabt [Archimedes har omtalt
det], så vi ikke kender hans argumenter, har det været kendt siden.

Hvorfor er det så Copernicus man tager som hovedmanden i det
heliocentriske princip? For mig at se sker den første nyskabelse siden
Aristarchos da ikke med Copernicus, men med parret Tycho Brahe [af samme
grund vel den dansker der har haft størst indflydelse på verden] og ikke
mindst hans assistent /Johannes Kepler/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-04-04 09:25

Per Rønne wrote:

> [...]
>grund vel den dansker der har haft størst indflydelse på verden] og ikke
>mindst hans assistent /Johannes Kepler/.

Boethius de Dacia må da være den dansker,
som har haft størst indflydelse på verden.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-04-04 09:01

In <c6nmaj$26r5$1@news.cybercity.dk> Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> writes:

>Boethius de Dacia må da være den dansker,
>som har haft størst indflydelse på verden.

Svensker eller dansker ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bo%EBthius_de_Dacia

/Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-04-04 19:19

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote in message news:<c6noc2$tug$1@news.net.uni-c.dk>...

> Svensker eller dansker ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bo%EBthius_de_Dacia

Svensker eller dansker kan vist være lige meget. Med den beskrivelse
kan jeg ikke se, at han kommer bare i nærheden af Tycho Brahe, Steno,
Niels Bohr, Carl von Linné og Alfred Nobel.

Kristian

Fra : (Per Røn

Dato : 28-04-04 19:54

> Svensker eller dansker ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bo%EBthius_de_Dacia

Betegnelsen »Dacia« tyder på dansk, da man i middelalderen på et
tidspunkt forvekslede den gamle romerske provins Dacia [Rumænien] med
Dania. Men i øvrigt betyder det vel ikke alverden, og at han skullehave
været den dansker der har haft størst indflydelse på verden, virker
absurd. Næh, Tycho Brahe, om jeg må bede.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-04 20:45

Per Røn ne wrote:

> Betegnelsen »Dacia« tyder på dansk, da man i middelalderen på et
> tidspunkt forvekslede den gamle romerske provins Dacia [Rumænien] med
> Dania.

SDE kalder ham blot dansk, og anfører som alternativt navn Boëthius
Dacus. Man ofrer lidt over en halv spalte på hans artikel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : ML-78

Dato : 28-04-04 13:23

Per Rønne skrev:

> [...]
han
> på en naturfilosofisk måde en idé om et heliocentrisk verdensbillede.

Nej. Kopernikus udgav en fuld matematisk beskrivelse af
planetbevægelserne, som stemte bedre overens med nogen tidligere model.
Dens største svaghed var, at han antog planetbevægelserne som værende
cirkelbevægelser og ikke ellipser.

> Men det havde Aristarchos fra Samos, matematikeren og astronomen der
var
> den første den beregnede og målte afstanden til Månen og Solen, jo
> allerede foreslået 1800 år tidligere.

Foreslået ja, men ikke underbygget af nogen model.

> Hvorfor er det så Copernicus man tager som hovedmanden i det
> heliocentriske princip?

Han udgav den første videnskabeligt baserede beskrivelse af det
> [...]

> grund vel den dansker der har haft størst indflydelse på verden] og
ikke
> mindst hans assistent /Johannes Kepler/.

Keplers bedrift var at indse at planetbanerne er ellipser og ikke
cirkler, og man kunne dermed underbygge den heliocentriske model med
præcise beregninger. Han fandt ikke på det heliocentriske
verdensbillede.

ML-78

Fra : (Per Røn

Dato : 28-04-04 16:54

ML-78 <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> Foreslået ja, men ikke underbygget af nogen model.

Jeg accepterer det øvrige du skrev, men hvis vi skal være korrekte så
kan vi ikke sige at Aristarchos ikke underbyggede sit forslag med en
model. Hans afhandling om hans heliocentriske system er ganske simpelt
gået tabt, hans argumentation er gået tabt - og hans idé kendes kun
løseligt omtalt hos andre forfattere.

Hvis man skal få et indtryk af hvor seriøst han har arbejdet, kunne man
se på en anden afhandling han skrev, nemlig den om afstanden til Månen
og Solen og disse to himmellegemers størrelse. Hans matematiske
argumentation skal være uigendrivelig, mens de data han brugte til at
udregningerne var for fejlbehæftede [målingerne gav for små resultater].
--
Per Erik Rønne

Fra : Torkel Franzen

Dato : 28-04-04 17:02

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Røn ne) writes:

> Hvorfor er det så Copernicus man tager som hovedmanden i det
> heliocentriske princip?

Kopernikus gav den första heliocentriska modellen av solsystemet som
faktiskt kunde tävla med den ptolemaiska jordcentrerade modellen -
även om även Kopernikus tvingades införa ett stort antal epicykler i
sin modell! Man brukar emellertid anse att styrkan i den kopernikanska
modellen låg i att den kvalitativt kunde förklara sådant som
planeternas retrograda rörelse. Och kulturhistoriskt är det ju inget
tvivel om att Kopernikus var anfadern till den heliocentriska
världsbilden. De gamla grekernas förslag var inte kontroversiella på
samma sätt.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-04 18:40

Per Røn ne wrote:

> [...]
> heliocentriske princip ganske vist er gået tabt [Archimedes har omtalt
> det], så vi ikke kender hans argumenter, har det været kendt siden.

Det er helt korrekt at Aristarchos bragte et heliocentrisk verdens-
billede på banen allerede i 200-tallet før Kristus, og tilsyneladende
er han den første der beskirver et univers med Solen i midten. Men hans
teori vandt aldrig nogen støtte, og den har ikke haft særlig stor histo-
risk betydning for hvordan »man« har opfattet universet.

Men det vil alligevel være fortjent nok hvis du iværksætter en pr-
indsats for at øge kendskabet til denne udmærkede mand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : (Per Røn

Dato : 28-04-04 19:54

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

[Aristarchos fra Samos]

> Men det vil alligevel være fortjent nok hvis du iværksætter en pr-
> indsats for at øge kendskabet til denne udmærkede mand.

Som at skrive et læserbrev næste gang professor Jens Martin Knudsen
roser Copernicus til skyerne .
--
Per Erik Rønne