evighedsmaskinen med varmepumper
Fra : Filip

Dato : 27-04-04 10:49

Efter at have siddet det meste af dagen og skrevet rapport om varmepumper,
kom vi på tanken om ikke man kunne lave et system der ikke skulle tilføres
andet energi end jordvarme. Dette system skulle så kunne give
overskudsenergi til at køre sig selv, men også til at levere strøm.

Men hvad er virkningsgraden? Kan det overhovedet lade sig gøre???

Da det ikke er evighedsmaskinen jeg har fat i, da der tilføres energi, må
det jo kunne lade sig gøre at lave det. Så har man en næsten uudtømmelig
energikilde.

Filip

Fra : Michael Vittrup

Dato : 27-04-04 12:30

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-04-04 17:16

Michael Vittrup wrote:

> Jeps, det /har/ de vist nok fundet ud af på Island

Ja, geotermisk energi udnyttes allerede flere steder. Teoretisk er det
ikke så mystisk, man har vel simpelthen to varmereservoirer med for-
skellig temperatur: En standardsituation i termodynamisk teori.

Var det ikke for nylig på tale at udnytte geotermisk energi i København?

Det kan sikkert udnyttes mange steder, men det er næppe rentabelt i
særligt mange situationer. Men formentlig er det en miljøvenlig energi-
kilde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-04-04 17:52

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Var det ikke for nylig på tale at udnytte geotermisk energi i København?

Nogle links jeg lige fandt:
http://www.veks.dk/Artikler/Artikelarkiv/Udviklingsprojekter/Geotermisk%20anl%C3%A6g.aspx
http://www.ke.dk/portal/page?_pageid=53,75176&_dad=portal&_schema=PORTAL

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 29-04-04 10:20

"Filip" <filipravn@get2net.dk> writes:

> kom vi på tanken om ikke man kunne lave et system der ikke skulle tilføres
> andet energi end jordvarme.

Det er vigtigt at skelne mellem geotermi og jordvarme, selv om grænsen
nok er flydende. Du vil kunne producere elektricitet ved at tage noget
varme ved høj temperatur og aflevere en del af det ved lav
temperatur. Men jordvarme (=oplagret solvarme) ved fra slanger 1 meter under
jordoverfladen vil kun i en lille del af året have højere temperatur
end omgivelserne og forskellen vil være alt for lille til at kunne
generere nævneværdig el fra. Formentlig ville mindst hele effekten
blive ædt af pumpe mm.

Geotermi (=energi fra processer i Jordens indre) derimod opnår meget
højere temperaturer, men ligger ved større dybder, og kan derfor
udnyttes til elproduktion og fjernvarme uden behov for en kompressor.

mvh.
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-04 20:02

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskudsenergi til at køre sig selv, men også til at levere strøm.
>
> Men hvad er virkningsgraden? Kan det overhovedet lade sig gøre???

1. Lav
2. Ja
Jordvarme skyldes radioaktive henfald i Jordens indre.
Udnyttelsesgraden afhænger af den temperaturen - jo højere den er
des større virkningsgrad kan der opnås.
Udnyttelsen afhænger desuden af, hvor hurtigt varmeenergien strømmer
hen til varmepunpen.

> Da det ikke er evighedsmaskinen jeg har fat i, da der tilføres energi, må
> det jo kunne lade sig gøre at lave det. Så har man en næsten uudtømmelig
> energikilde.

Ganske vist, men effekten er lav.

Per A. Hansen