Forsøg "i" regnskoven
Fra : Manndecker

Dato : 27-04-04 07:56

Hej

Jeg har tidligere, og med stort udbytte, efterlyst forsøg/eksperimenter
herinde. Tidligere fortalte i om mange spændende (og særdeles brugbare)
forsøg som man kunne lave med vand.

Som I kan fornemme er jeg lærerstuderende og savner inspiration.

Denne gang er det forsøg som viser noget om regnskoven. Jeg har ledt i
diverse undervisningsmaterialer, uden held. Fx hvor fedt er det at kramme et
træ med lukkede øjne og så finde "sit" træ igen!!!
Det jeg hellere vil, er at lave eksperimenter som viser hvordan regnskoven
er forskellig fra vores løvskove.
Så det jeg efterlyser, fra jer, er gode forsøg som er relevante at arbejde
med (og ikke halalpædagogiske).

Jeg håber ikke dette er et off-topic emne...

mv.
Richard

Fra : Christian

Dato : 27-04-04 12:44

> og ikke halalpædagogiske

Hvad er det ?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-04-04 13:44

Pædagogik der er blevet blodfattigt før det er dødt? uhm..

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-04-04 16:41

"Manndecker" <manndecker@peleiden.dk> writes:

> [...]
> jeg hellere vil, er at lave eksperimenter som viser hvordan
> regnskoven er forskellig fra vores løvskove.

Hvad for et klassetrin vil du arbejde med?

Er der en binding til et fag eller er det tværfagligt?

Skal det være en del af en featureuge eller en del af den almidelige
undervisning?

Er der et krav om at det skal være lærerstyret?

For mig at se er den bedste ide måske at sætte dem til at skrive hver
sin fristil om et selvvalgt emne der har noget med regnskoven at gøre.
Så kan de også få nogle IT-kompetencer og lære at søge på nettet.

Her er en løs ide, som måske ikke har så meget med regnskoven at gøre
(Faktisk ved jeg ikke så meget om regnskove). Desuden er den måske
lidt for svær til en folkeskoleklasse, men vi lavede nogen af
forsøgene da jeg gik i skole de et stort indtryk på mig.

Spørgsmål:
Hvad skal der til for at der kommer en regnskov?

Forsøg:
1) Tag to karseplanter. Stil den ene i vindueskarmen on put
den anden ind i et skab i en uge (vand dem begge to).

2) Tag to karseplanter. Giv den ene potte nok vand, og men giv ikke
den anden potte særligt lidt vand.

3) Tag to karseplanter. Giv den ene potte meget kunstgødning, men giv
ikke den anden kunstgødning. (hmm har karse brug for gødning...)

Vent en uge og sammenlign alle karseplanterne (Planten i skabet er
skæggest for den bliver gullig)

Diskussion:
Hvad skal der til for at der kan vokse en regnskov op? (Det må kræve
en masse vand og lys)

Hvorfor er der ingen regnskove på Nordpolen?

Hvorfor vokser der ikke en regnskov op i Sahara imorgen?

Hvis min ide skulle hænge rigtigt sammen, så skulle jeg også
præsentere et forsøg der viste at en regnskov kan "holde på
vandet". Hvis nu naturen var indrettet så en regnskov mistede mere
vand end den fik tilført, så ville den ende med at alle regnskovene
tørrede ud og forsvandt. (Det er sikkert svært at regne på)

Hvis det skulle være rigtigt smart så skulle man også vise noget med
at når først træerne er fældet, så begynder økosystemet ret hurtigt at
miste vand til omgivelserne, og på den måde tørrer jorden ud. Når
først jorden er blevet tør, så kan de oprindeige regnskovplanter ikke
vokse der mere. Jeg har en vag erindring om at denne udtørring er en
af grundene til at det tager lang tid før der vokser ny regnskov
vokser op igen.

Hmm.. det bliver nok lidt for svært at få det hele til at passe sammen
på det samme klassetrin. Måske er det alligevel bedre at kramme træer.

> Så det jeg efterlyser, fra jer, er gode forsøg som er relevante at arbejde
> med (og ikke halalpædagogiske).

Hehe.. halalpædagogik.. Det var dog et fantastisk ord :)

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-04-04 17:09

"Niels L. Ellegaard" wrote:

> 3) Tag to karseplanter. Giv den ene potte meget kunstgødning, men giv
> ikke den anden kunstgødning. (hmm har karse brug for gødning...)

Det tror jeg ikke; ikke i starten. Man plejer jo at dyrke det på vat
eller et andet materiale uden næring. Frøet kan utvivlsomt klare sig
med vand, kuldioxid fra luften og lysenergi i et pænt stykke tid. De
øvrige næringsstoffer (fx nitrogen og fosfor) findes nok i frøet fra
starten. Men der er klart at de skal slippe op på et tidspunkt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)