gennemsnits vintertemperatur
Fra : Filip

Dato : 26-04-04 09:44

Hej Ng

Jeg skal bruge oplysning om hvor lang tid om året vi har under -12 grader i
gennemsnit. Jeg har kikket på nogle fakta som siger at der er ca 1 time om
året der er under -12 grader, men jeg kan ikke få det til at passe overens
med det jeg tror. Kan nogen modbevise det????

HJÆLP SØGES

Filip

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-04-04 16:14

Scripsit "Filip" <filipravn@get2net.dk>

> Jeg skal bruge oplysning om hvor lang tid om året vi har under -12 grader i
> gennemsnit.

Du bliver nok nødt til at specificere præcis hvad du mener.
Ovenstående kan forstås på to måder:

A: For hvert år: Tæl hvor lang tid temperaturen har været under -12 °C.
Tag gennemsnittet af tallet for alle de år er er data for.

B: For hver dato i året: Tag gennemsnittet af de registrerede
temperaturer på denne dato i alle de år vi har data for.
Tæl denne dato med hvis gennemsnittet er mindre end -12 °C.

Metode B vil give anledning til meget mindre tal end metode A.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Filip

Dato : 26-04-04 22:31

> [...]
>
> A: For hvert år: Tæl hvor lang tid temperaturen har været under -12 °C.
> Tag gennemsnittet af tallet for alle de år er er data for.

Efter min opfattelse af de fakta jeg har givet vil jeg mene at det er A
metoden.

Men har du nogen ide om hvor jeg kan få det bekræftet. Har prøvet
www.dmi.dk, men kan ikke lige se at der skulle være noget der besvarer mit
spørgsmål.

Filip

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 29-04-04 17:20

"Filip" <filipravn@get2net.dk> writes:

> [...]
> året der er under -12 grader, men jeg kan ikke få det til at passe overens
> med det jeg tror. Kan nogen modbevise det????

Der er en fil med døgnmiddelværdier målt i Tåstrup igennem 40 år på

<http://www.dina.dk/~daisy/ftp/weather.dwf>

I følge den er der i gennemsnit 0.6 dage om året med en
døgnmiddeltemperatur under -12 grader. Man kan desværre ikke
umiddelbart regne tilbage til timer, men hvis vi ganger med 12 er vi
klart på den konservative side. Det svarer til et minimum på 7 timer.

Tåstrup ligger et stykke inde i landet, ude ved kysten vil du finde
mindre variation, og derfor færre meget kolde dage,

Der afhænger også af hvilken periode vi ser på, næsten alle de kolde
dage ligger mellem 82 og 87. Der er ingen i 70'erne eller 90'erne.

Så tallet på en time kan godt være rigtigt, hvis vi vælger ret sted og
periode.