Statisk elekticitet
Fra : Ts

Dato : 25-04-04 17:58

Hej NG.

ved ikke om dette er det rigtige forum at spørge i, men prøver aligevel.

Jeg sidder og arbejder på et projekt hvor man hælder brandfarlig væske
på lastbiler, på denne lastbilen skal der monteres en stellklemme før
det er muligt at starte tankningen.

Er dette pga. statisk elektricitet ?, hvorfor opstår der lige statisk
elektricitet mens der bliver tanket ?

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-04-04 21:36

Det er grundet statisk elektricitet. Der kan være et stort elektrisk
potentiale mellem lastbil og jord - og så vil der jo ikke være noget at
kørfe med bagefter

--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 26-04-04 00:12

>Er dette pga. statisk elektricitet ?, hvorfor opstår der lige statisk
>elektricitet mens der bliver tanket ?
[...]

Der kan sagtens være opstået statisk elektricitet mens lastbilen kører
- den er temmelig godt isoleret fra Jorden?

Og gnisten kommer først i det øjeblik du smider snabelen i for at
tanke, forestiller jeg mig ... *pow*

/Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 06:01

Henrik Koksby Hansen skrev:

>Der kan sagtens være opstået statisk elektricitet mens lastbilen kører
>- den er temmelig godt isoleret fra Jorden?

>Og gnisten kommer først i det øjeblik du smider snabelen i for at
>tanke, forestiller jeg mig ... *pow*

Hvorfor eksploderer almindelige biler så ikke af og til? Det er
da velkendt at mange får stød når man stiger ud af dem.

.... og det er måske forklaringen? Man vil altid automatisk aflade
en privatbil, men en lastbil har så højt et trin at man kan stige
ned uden at have kontakt med bilen.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-04-04 06:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor eksploderer almindelige biler så ikke af og til? Det er
> da velkendt at mange får stød når man stiger ud af dem.

Måske er benzin bare ikke eksplosivt nok? Når man sætter pistolen i
tanken, er det eneste der kunne eksplodere vel den benzin der er nede
i selve tanken, men da den er ret meget lukket inde, eksploderer den
måske slet ikke så let?

Generelt er det tilsyneladende mest i actionfilm at biler eksploderer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 06:40

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Måske er benzin bare ikke eksplosivt nok?

Benzin er overhovedet ikke eksplosivt. Jeg mindes tydeligt et
eksemplar af Motor hvor de rådede til at man slukkede ildebrande
ved at overhælde dem med benzin (Den er god nok - meeen det var
ikke helt seriøst ment ...)

Det er *dampene* der er eksplosive.

>Generelt er det tilsyneladende mest i actionfilm at biler eksploderer.

Er der overhovedet nogensinde nogen der har oplevet i
virkeligheden at en bil er eksploderet ved et færdselsuheld?

--
Bertel

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-04-04 07:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der overhovedet nogensinde nogen der har oplevet i
> virkeligheden at en bil er eksploderet ved et færdselsuheld?

Ja, (dog ikke personligt) men for en del år siden måtte et større
bilfirma ændre på en af deres pick-up modeller fordi benzintanken sad
for yderligt og flere biler var eksploderet. Jeg kan huske sagen skabte
røre i USA.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Kim Noer

Dato : 26-04-04 14:10

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> wrote in message

> [...]
> bilfirma ændre på en af deres pick-up modeller fordi benzintanken sad
> for yderligt og flere biler var eksploderet. Jeg kan huske sagen

Det var Ford Pinto, http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto &
http://www.fordpinto.com/blowup.htm

Mindre heldigt design må man sige.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Peter Weis

Dato : 26-04-04 20:21

> [...]

> bilfirma ændre på en af deres pick-up modeller fordi benzintanken sad
> for yderligt og flere biler var eksploderet. Jeg kan huske sagen skabte

Det som skabte røre, var at Ford faktisk havde lavet en beregning af hvor
mange menneskeliv der kunne reddes ved en bedre placering af benzintanken og
sat det i forhold til omkostningerne ved en omkonstruktion.

mvh
Peter

Fra : Søren Christensen

Dato : 26-04-04 10:49

> [...]
>
> Er der overhovedet nogensinde nogen der har oplevet i
> virkeligheden at en bil er eksploderet ved et færdselsuheld?

Gnisterne er formentligt nok ikke varme nok til at antænde benzin.
Selv en glød fra en smøg kan ikke antænde benzin.
Har prøvet! Den går bare ud som om det var vand.

Venligst

Fra : JBH

Dato : 30-04-04 15:28

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:408cdb15$0$508$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Gnisterne er formentligt nok ikke varme nok til at antænde benzin.

Ehmm. hvad gavn gør så tændrøret

> Selv en glød fra en smøg kan ikke antænde benzin.

Nej, gløder er ikke varme nok. Det skal være åben ild eller en gnist.

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 00:18

> [...]
> eksemplar af Motor hvor de rådede til at man slukkede ildebrande
> ved at overhælde dem med benzin (Den er god nok - meeen det var

Nix, ikke i sig selv. Det er blandingen af benzindampe og oxygen som findes
i atm. luft som er explosiv. Faktisk alletiders emne for fysik/kemi i
folkeskolens ældste klasser, under kontrollerede forhold naturligvis. Fyld
nogle dråber benzin i en plastikdunk. Ryst den godt og antænd med
forsinkelse bag en glas plade. Det skal nok får pigerne til at !vågne!(WHAM)
og drengene til at genfinde entusiasmen! :)

Benzylperoxid er vist meget brugt til den slags fordi det er relativt
ufarligt.

> Er der overhovedet nogensinde nogen der har oplevet i
> virkeligheden at en bil er eksploderet ved et færdselsuheld?
..lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ehm tja lidt, dækslet sprang og *POOF* så stod en stikflamme ud. Så ikke så
farligt ud og bilen brændte stille og roligt :)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-04-04 08:32

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tanken, er det eneste der kunne eksplodere vel den benzin der er nede
> i selve tanken, men da den er ret meget lukket inde, eksploderer den

Hvad er farligst - en fuld eller tom benzintank?
Det spørgsmål stillede en lærer til en flok yngre mennesker.
En prøvede derhjemme med en lunte af halm - den er god
til at slå græs sagde den unge vordende fysiker.

Hverken benzindampe eller benzin kan brænde - men
hvis der blandes ilt sammen med ilt er den naturligvis
højeksplosiv.
Eksplosionfaren er af samme grund størst ved påfyldning.

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 00:23

> [...]
> højeksplosiv.
> Eksplosionfaren er af samme grund størst ved påfyldning.

Laveksplosivt snarere. Kan slet ikke at sammenligne med brisant sprængstof
hvad angår hastigheder.

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 26-04-04 21:42

>Måske er benzin bare ikke eksplosivt nok?
[...]
>Generelt er det tilsyneladende mest i actionfilm at biler eksploderer.
[...]

Hehe. Ægrligt talt, så ved jeg ikke meget om det. Jeg brugte bare
fantasien lidt. :)

Hvis benzin ikke kan antændes ved gnister fra statisk elektricitet er
det nok forklaringen på, at der ikke er så mange biler, der
eksploderer rundt omkring.
Men den omtalte lastbil skal ikke nødvendigvis fyldes med benzin? Ts
skrev: "man hælder brandfarlig væske
på lastbiler"... Jeg forestillede mig ikke benzin, men en tankvogn som
fyldes med en anden - måske mere hidsig væske...

Desuden, hvis den stelklemme ikke skal til for at hindre gnister pga.
potentialeforskelle, så kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, hvad
den skal være der for? :)

/Henrik

Fra : Ts

Dato : 27-04-04 16:44

det er ikke benzin, det er Spiritus..

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 27-04-04 19:51

On Mon, 26 Apr 2004 22:41:32 +0200, Henrik Koksby Hansen
<news@k0ksby.dk> wrote:

>Desuden, hvis den stelklemme ikke skal til for at hindre gnister pga.
>potentialeforskelle, så kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, hvad
>den skal være der for? :)

Vil der ikke kunne dannes statisk elektricitet ved selve tankningen.
Altså væskens løb gennem slanger og luft?

--
/Dan MOrtensen

www.webgaden.dk
www.hpc-nord.dk

Fra : JBH

Dato : 30-04-04 15:24

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Vil der ikke kunne dannes statisk elektricitet ved selve tankningen.
> Altså væskens løb gennem slanger og luft?

Jo, derfor er bensinslanger også lavet så de ikke kan oplade statisk
elektricitet vha gennemstrømning (ESD sikker). Fænomenet blev mig bekendt,
opdaget i 60 erne da man fik underlige fejl i noget rumfartselektronik som
blev kølet af væske som løb gennem slanger tæt på.

mvh
JBH

Fra : 15kw

Dato : 26-04-04 07:43

> Hvorfor eksploderer almindelige biler så ikke af og til? Det er
> da velkendt at mange får stød når man stiger ud af dem.

Det skyldes normalt at personen bliver opladet i forehold til bilen på grund
af gnidningen mellem tøj og kunststof på sæder i bilen.
PS Man undgår det lille stød ved at holde ved stel på bilen under
udstigning.

> ... og det er måske forklaringen? Man vil altid automatisk aflade
> en privatbil, men en lastbil har så højt et trin at man kan stige
> ned uden at have kontakt med bilen.

Biler og lastbiler står "kører" på dæk som normalt har et stort indhold af
kul så hjulende selv kan aflade bilen i forehold til jord.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Bo

Dato : 29-04-04 00:04

Hej

Det er pga statisk elektricitet at bilerne skal jordes.
Benzin brænder faktisk ret godt, også ved små gnister (hvordan skulle et
tændrør ellers kunne tænde det ???)
Grunden til at benzin det ikke brænder hvis man putter en cigaret ned i
tanken, er at blandingsforholdet mellem "ilt, varme og brændstof" ikke er
rigtigt, der er formodentligt for lidt ilt tilstede.
Benzin indeholder faktisk butangas = C4 (det er brandfarligt)

Uden at vide det, så er jeg ret sikker på, at der i selve slangen på en
tankstander er en jordledning.

Jeg arbejder på et raffinaderi, der bliver alle slanger vi bruger i
processen målt igennem en gang i kvartalet, med en megger. Grunden er, at
sikre at en "lille ledning/ståltråd" der er indbygget i slangen er intakt.
Dvs. selve slangen er en jordforbindelse, for at der ikke skal opstå statisk
elektrisitet.

Bo