Antilogaritmer
Fra : (Per Røn

Dato : 24-04-04 13:20

Som bekendt kam man finde Log[a](x) {logaritmen til x med base a} ved at
omforme den til log(x)/log(a):

Kaldes altså logaritmen med base 2 for lg, har vi altså at:

lg(x) = ln x / ln 2

Findes der er tilsvarende simpel metode at finde antilogaritmen på, når
man eksempelvis har den naturlige antilogaritme [e^x]?

Ja, jeg er ved at udforske min nyindkøbte Mathematica 5, Teacher's
Edition. Her findes den indbyggede funktion Log[a,x], base a logaritmen
til x. Men ingen tilsvarende Exp[a, x]; Exp[a] vil altid være med base
e.

--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-04-04 13:32

Per Rønne wrote:

> [...]
> Edition. Her findes den indbyggede funktion Log[a,x], base a logaritmen
> til x. Men ingen tilsvarende Exp[a, x]; Exp[a] vil altid være med base

Jeg misforstår muligvis spørgsmålet, men er det ikke a^x du leder efter?

<http://documents.wolfram.com/v5/Built-inFunctions/MathematicalFunctions/BasicArithmetic/Power.html>

Muligvis kan man skrive Power[a,x].

Af ren nysgerrighed: Er den pengene værd?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 04:54

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> Af ren nysgerrighed: Er den pengene værd?

Det mener jeg, men jeg har nu altså ikke haft tid til at sætte mig helt
ind i den. Jeg har måttet købe to bøger: Getting Started with
Mathematica [isbn 0-471-24050-8] og Stepen Wolframs »The Matematica Book
5th Edition« [isbn 1-57955-022-3], men har efter modtagelsen af
sidstnævnte bog kunnet se at jeg havde kunnet nøjes med den - som er den
fuldstændige reference til programmet, og inklusive en »getting started«
sektion.

£160 + moms og fragt for en Teacher's Edition. Halvdelen for en
Student's Edition, som så kun virker på enten Mac, Win eller Linux
[Teacher's Edition kommer med to CD-ROMer, en kombineret Mac og Win, og
en til MacOS X. Der er tale om en fuldstændig Mathematica 5 udgave, der
derudover er forsynet med software der skulle lette udarbejdelsen af
undervisningsprogrammel].

www.wolfram.com.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-04-04 09:54

Per Rønne wrote:

> [...]
> sidstnævnte bog kunnet se at jeg havde kunnet nøjes med den - som er den
> fuldstændige reference til programmet, og inklusive en »getting started«

Tak for tippet.

> [...]
> en til MacOS X. Der er tale om en fuldstændig Mathematica 5 udgave, der
> derudover er forsynet med software der skulle lette udarbejdelsen af

Jeg var ikke klar over, at der var særlige undervisningsudvidelser med.
Er de beskrevet et sted på nettet?

Vi fik købt MathCad sidst, da der var mange der anbefalede det.
Helt tilfredse med det er vi dog ikke, for medmindre man bruger det
hver dag/uge, så glemmer eleverne, hvordan det skal betjenes (blandt
andet bliver de forvirrede over det store antal lighedstegn). Det
var en anden sag, hvis man kunne gå ud fra, at hver elev havde en
bærbar. Vi er derfor på jagt efter en erstatning, når vores licens
løber ud.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 10:55

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote:

> Jeg var ikke klar over, at der var særlige undervisningsudvidelser med.
> Er de beskrevet et sted på nettet?

http://www.wolfram.com/products/teachersedition/index.html

Her kan du også gå igennem en »Live Demo«. Andetsteds har jeg set at
selve Mathematica 5 er i den /fulde/ udgave; tidligere var det i hvert
fald for studenterudgaven af Mathematica at der var tale om /begrænsede/
udgaver.

TeachersEdition kan købes af lærere på secondary level og lavere
tertiary level [community colleges]. Jeg tvivler dog på at de i England
kan gennemskue det danske undervisningssystem, og der er masser af
matematik i programmet som vi ikke engang havde på mat-fys grenen, men
som jeg enten har haft senere eller ikke har haft [men som jeg ved at
fysikstuderende, stud.polyt.er mv har brug for].

Det er i øvrigt muligt at downloade en tidsbegrænset udgave af
Mathematica. Du får så tilsendt et serienummer til indtastning. Men for
at aktivere programmet læses maskinens serienummer, og det kan
ingensinde igen aktiveres på den pågældende maskine. Skrives e-mail
adressen galt får du så aldrig serienummeret ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stefan Holm

Dato : 24-04-04 13:32

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Findes der er tilsvarende simpel metode at finde antilogaritmen på, når
> man eksempelvis har den naturlige antilogaritme [e^x]?

a^x = (e^(log(a))^x = e^(x log(a))

--
Stefan Holm
"I don't care if it is an orgy of death,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-04-04 17:48

Stefan Holm wrote:

> a^x = (e^(log(a))^x = e^(x log(a))

Netop. Så det der kunne hedde Exp[a,x], er det samme som Exp[x Log[a]].

Men i Mathematica kan man simpelthed skrive a^x , og det er jo hur-
tigere.

Tallet Exp[1] kaldes i Mathematica for E, så man kan også bruge E^x .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 08:24

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Tallet Exp[1] kaldes i Mathematica for E, så man kan også bruge E^x .

Taster man esc e esc, får man tallet e frem med et specielt symbol.
Brugen af E giver dog det samme resultat i Out [men altså ikke i In].

Tilsvarende med π. På en mac fås det frem med alt-p [stort ∏ med
alt-sh-p], men generelt kan man få det frem med est p esc.
Den eneste brugbare måde under Windows.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-04-04 17:29

Per Rønne wrote:

> Tilsvarende med pi. På en mac fås det frem med alt-p [stort PI med
> alt-sh-p], men generelt kan man få det frem med est p esc.
> Den eneste brugbare måde under Windows.

Navnet 'Pi' med stort begyndelsesbogstav P giver tallet pi i
Mathematica.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)