Luftmodstand
Fra : Lars

Dato : 22-04-04 09:20

Jeg er ved at beregne lidt på kastelængde og skyde højde på en appelsin
kanon, desværre har jeg ikke helt check på beregningen af luftmodstanden på
appelsinen, luftmodstanden må være betragtelig idet den teoretiske mundnings
hastighed er ca 58 m/s når der regnes uden luft modstand.

Jeg bruger følgende formler men disse gælder kun uden luft modstand, og uden
hensyn til lydens hastighed, jeg skyder derfor næsten lodret for at lydens
hastighed ikke indvirker for meget på målingen:

mundnings hastighed Voy = t*g/(-2) hvor tiden er den totale rejse tid for
appelsinen der lander i samme niveau som affyringen.
eks Voy =11,9*(-9,82)/(-2) = 58,4 m/s
Højeste højde i Y retning Sy½ = Voy*(t/2) +½*g*(t/2)^2
Sy½=58,4*(11,9/2)+½*(-9,82)*(11.9/2)^2 = 171 meter
Bevægelse i X retning Sx= t*Vox; Sx

Da luftmodstanden vel er afhængig af hastigheden v^2 og massefylden på
luften, er ideer til hvordan jeg får koblet et luftmodstands led på
formlerne meget velkomne.
Jeg regner med at bestemme appelsinens luftmodstand ved at hænge den i tynd
tråd, slæbe den gennem luften og måle vinklen som tråden afviger fra lodret,
når hastigheden er kendt er det jo et udtryk for den kraft der påvirker
appelsinen i x-retning ved den givne hastighed i forhold til tyngdekraften
Se evt http://home19.inet.tele.dk/larsfunder/div/projrkt/appelsinkanon.htm
eller www.larsfunder.dk under projekter.
--
Lars