Sandsynlighed for straights
Fra : HP Therkildsen

Dato : 21-04-04 20:48

Jeg kunne godt tænke mig at få et kvalificeret bud på hvor stor
sandsynligheden for at slå henholdsvis stor ( 2 3 4 5 6) og lille (1 2 3 4
5) straight er i yatzy ( i ét slag).

HP

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-04-04 21:32

HP Therkildsen wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at få et kvalificeret bud på hvor stor
> sandsynligheden for at slå henholdsvis stor ( 2 3 4 5 6) og lille (1 2 3 4
> 5) straight er i yatzy ( i ét slag).

Jeg antager, at du slår med fem sekssidede terninger.
Det totale antal udfald er 6^5 = 7776. Af disse vil 5! = 120 give stor
straight og 120 vil give lille straight. (Den første terning må ikke
vise 1, så den har 5 muligheder. Den anden terning må hverken vise 1
eller det samme som den første terning, så den har 4 muligheder. Den
tredje må hverken vise 1 eller det samme som de to første, så den har 3
muligheder, etc.)
Altså er sandsynligheden 120/7776 = 5/324 = 1.54%

-Rune

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-04-04 21:32

HP Therkildsen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at få et kvalificeret bud på hvor stor
> sandsynligheden for at slå henholdsvis stor ( 2 3 4 5 6) og lille (1 2 3 4
> 5) straight er i yatzy ( i ét slag).

Vi opfatter terningerne som skelnelige. Så er der 6^5 mulige udfald.
De gunstige udfald udgør 5! heraf, fordi der er 5!=5·4·3·2·1 måder de
fem terninger kan fordele tallene imellem sig.

Svaret er derfor (for både stor og lille straight):

5! 5
--- = --- = ca. 1,5 %
6^5 324

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Filip

Dato : 23-04-04 15:33

Svaret er 50%

Enten får man en straightes eller også får man det ikke. Det er 2 muligheder
ud af hvert enkelt kast.

Derfor 50% chance hver gang.

Filip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-04 15:42

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev:

>Svaret er 50%

>Enten får man en straightes eller også får man det ikke. Det er 2 muligheder
>ud af hvert enkelt kast.

Hvad er chancen for at du dør om et sekund? Den må vel også være
50 %?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-04-04 17:13

Filip wrote:

> Svaret er 50%
>
> Enten får man en straightes eller også får man det ikke. Det er 2 muligheder
> ud af hvert enkelt kast.
>
> Derfor 50% chance hver gang.

Men i rigtig yatzy har man jo tre slag, så derfor: 50 % + 50 % + 50 %
= 150 % chance for straight på tre slag.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : PEHnews

Dato : 22-04-04 09:58

"HP Therkildsen" <anneoghp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at få et kvalificeret bud på hvor stor
> sandsynligheden for at slå henholdsvis stor ( 2 3 4 5 6) og lille (1 2 3 4
> 5) straight er i yatzy ( i ét slag).
>
> HP

(1/6)^5

P.E.H.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-04-04 18:06

On 2004-04-22 10:58:23 +0200, "PEHnews"
<pevh@mail.fjerndissetegndanbbs.dk> said:

> (1/6)^5

... gange 2, da der ude af alle mulige kombinationer for de 5 terninger
jo er to udfald der kvalificerer som straight.

Og for Poker er det (med 52 kort):

(1/52)^5 * 10 (inkl es-2-3-4-5, hvis i anerkender den =)

= 26 ppb (parts per billion)

hvis kortene altså er givet ordentligt

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

Democracy is not something you believe in or a lace to hang your hat,
but it's something you do. You participate. If you stop doing it,
democracy crumbles.
- Abbie Hoffman

Fra : Ivar

Dato : 23-04-04 22:07

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Og for Poker er det (med 52 kort):
>
> (1/52)^5 * 10 (inkl es-2-3-4-5, hvis i anerkender den =)
>
> = 26 ppb (parts per billion)
>
> hvis kortene altså er givet ordentligt

Der skal vist en lidt speciel kortgivning til før end man har den
sandsynlighed

Hvis man trækker 5 kort ud af 52 hvor rækkefølgen ikke har
betydning er der:
52*51*50*49*48 / (5*4*3*2*1) = 2.598.960 muligheder.

Der er 10 muligheder for straight flush i hver kulør, altså 40 i alt.
Man får derfor straight flush i gennemsnit i 1 ud af 64974
trækninger (ca. 15 ppm)

I en straight i poker er kuløren af de enkelte kort ligegyldig. For
hver af de 10 talkombinationer er der altså 4*4*4*4*4 muligheder,
eller i alt 10240.
Dvs. chancen for straight i poker før der byttes kort, er 1 ud af
ca. 254 (ca. 3940 ppm)

Ivar Magnusson

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-04-04 20:14

PEHnews wrote:

> (1/6)^5

Nej, det er forkert. Rune og jeg har givet det rigtige svar.

Husk på at fx »4 2 1 3 5« også er en stor straight.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ole Andersen

Dato : 22-04-04 21:11

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Husk på at fx »4 2 1 3 5« også er en stor straight.

Lille.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"The Beatles were only content providers, hon"
- Doonesbury, Aug 30, 1997