Nøjagtig positionering af hydraulikcylinde~
Fra : //zlgge

Dato : 21-04-04 01:22

Hej ng.

Siden der ikke findes en gruppe for mekanik mm. tillader jeg mig at spørge
her.

Jeg har ikke en dyt forstand på styring af hydraulik og her derfor brug for
lidt hjælp med at designe et simpelt system. Det går i alt sin enkelthed ud
på at kunne positionere en hydraulisk cylinder meget nøjagtigt.

Jeg havde tænkt mig at anvende et elektronisk servokredsløb til at styre
flowet til cylinderen og aftaste positionen vha. linialer. Spørgsmålet er
bare hvilken ventil jeg skal bruge og hvor nøjagtigt jeg kan styre
cylinderen?

Det er ikke noget problem at aftaste positionen med få tusindedeles
nøjagtighed men er det muligt at styre en cylinder så nøjagtigt?

Den cylinder jeg havde tænkt mig at bruge vil ligge med en stempeldiameter
på 40 - 50 mm og skal helst kunne bevæges med hastigheder på imellem 0 og
1000 mm/min.
Kan det lade sig gøre?

Mvh
//zigge

Fra : Leif Neland

Dato : 21-04-04 03:09

//zlgge wrote:
> [...]

> brug for lidt hjælp med at designe et simpelt system. Det går i alt
> sin enkelthed ud på at kunne positionere en hydraulisk cylinder meget

Det har jeg heller ikke... Men...
Kunne man forestille sig en pumpe styret af en stepmotor?

Leif

Fra : //zigge

Dato : 21-04-04 07:10

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Det har jeg heller ikke... Men...
> Kunne man forestille sig en pumpe styret af en stepmotor?

Nej det holder ikke. Man kan godt nok bruge en variabel stempelpumpe til at
drive cylinderen med, men det er slet ikke nøjagtigt nok.
Det jeg eftersøger er en elektrisk styret ventil, der kan regulere meget
fint og reagere på millisekunder. Samtidigt skal den kunne lukke en del olie
igennem under hurtige bevægelser.

Det jeg forestiller mig er noget i stil med det man bruger til at styre de
store hydrauliske industrirobotter med - men hvad er det?
Jeg ved at der er noget der hedder servoventiler og proportionalventiler til
hydraulik, jeg har bare ingen erfaring med selv at opbygge den slags eller
hvad man bruger til det (jf. min første post.)

Mvh
//zigge

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-04-04 12:46

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> [...]
> hydraulik, jeg har bare ingen erfaring med selv at opbygge den slags eller
> hvad man bruger til det (jf. min første post.)

Mo(o)g + ventil kan vera eit bra googel.

HM

Fra : Jan Nielsen

Dato : 21-04-04 12:54

On Wed, 21 Apr 2004 08:09:59 +0200, "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk>
wrote:

> [...]
>hydraulik, jeg har bare ingen erfaring med selv at opbygge den slags eller
>hvad man bruger til det (jf. min første post.)

Jeg talte forleden med ejeren af et firma der har specialiceret sig i at
renovere ældre CNC maskiner. Han foralte at han bla. havde arbejdet med
en ældre maskine hvor positioneringen foregik vha. hydraulikcylindre i stedet
for ledespindler/stepmotorer. Frimaet hed Alsmatic www.alsmatic.dk Du kan jo
prøve at spørge der.

--
- JN -

Fra : //zigge

Dato : 21-04-04 15:45

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> renovere ældre CNC maskiner. Han foralte at han bla. havde arbejdet med
> en ældre maskine hvor positioneringen foregik vha. hydraulikcylindre i

Firmaet syntes ikke rigtigt at figurere på nettet, men måske kan du huske
hvad maskinen hed?

Mvh
//zigge

Fra : J. Nielsen

Dato : 21-04-04 17:48

On Wed, 21 Apr 2004 16:44:44 +0200, "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk>
wrote:

>Firmaet syntes ikke rigtigt at figurere på nettet, men måske kan du huske
>hvad maskinen hed?

Jeg er et af ofrene for den stigende amerikanisering af sproget; Firmaet
heddet Alsmatik, og ikke Alsmatic - altså www.aslmatik.dk
--

-JN-

Fra : //zigge

Dato : 21-04-04 20:40

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
Jeg er et af ofrene for den stigende amerikanisering af sproget; Firmaet
heddet Alsmatik, og ikke Alsmatic - altså www.aslmatik.dk

Og nu også offer for ordblindhed

Takker for linket, jeg har fundet siden.

Mvh
//zigge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-04-04 18:38

//zigge wrote:

> [...]
> Det jeg eftersøger er en elektrisk styret ventil, der kan regulere meget
> fint og reagere på millisekunder. Samtidigt skal den kunne lukke en del

Vi laver for tiden noget med PLC-styringer og P / PI-reguleringer... Det er
måske noget du kan bruge. Ligesom en cd-afspiller benytter sig af optik til
at regulere sig ind på et utroligt nøjagtigt "nulpunkt" ved hjælp af
regulateringselektronik.

Men du skal bruge et fornuftigt input-signal. En måler af en slags. Måske en
høj gearing og en spindel, nogle tandhjul, i et fornuftigt system kan løse
dit problem. Så lader du hydrauliksystemet "trække" et højt gearet hjul...
På hjulet kan du have optiske sensorer og gearingen vælger du jo selv...
Det mener jeg er en løsning som også burde kunne lade sig gøre at lave i
praksis. Hvad syntes du?

> Det jeg forestiller mig er noget i stil med det man bruger til at styre de
> store hydrauliske industrirobotter med - men hvad er det?

På en slibeautomat, tror jeg nok at det er noget med noget gearing... Ellers
er der regulator- og PLC-systemerne... Jeg tror at det er sådan noget man
bruger i industrien. Regulatorerne kan indstilles til at "gætte" en optimal
måde at styre på.

Forestil dig f.eks. en bil som kører 100 km/t og x antal meter længere
fremme, skal den stoppe på en hvid streg. Regulatoren laver et kvalificeret
gæt, således at bilen bremser ligenøjagtigt lige på stregen - hverken for
langt eller for kort. Det er nogenlunde det samme i en cd-afspiller...
I praksis kan styringen dog både ramme for langt og for kort - det sker
faktisk hele tiden... Derfor indstiller du nogle parametre, som jeg ikke
lige kan huske på stående fod. Er du interesseret, kan jeg uddybe hvordan
man kan gøre vha. en PLC.

> Jeg ved at der er noget der hedder servoventiler og proportionalventiler
> til hydraulik, jeg har bare ingen erfaring med selv at opbygge den slags
> eller hvad man bruger til det (jf. min første post.)

Det kender jeg ikke, men jeg ville lave noget med en gearing + evt. en
optisk lysmåler på et hjul... Hvordan går det iøvrigt med dit kølesystem og
dine kobberrør?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : //zigge

Dato : 21-04-04 20:39

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> På hjulet kan du have optiske sensorer og gearingen vælger du jo selv...
> Det mener jeg er en løsning som også burde kunne lade sig gøre at lave i

Nu er det jo ikke noget problem at lave/købe en nøjagtig encoder, men for at
give dig lidt respons på dit forslag; Alle gear vil have et lille spillerum
og derfor skal man nøje overveje om man kan leve med det. I mit system må
der ikke være noget spillerum nogen steder.

> [...]
> lige kan huske på stående fod. Er du interesseret, kan jeg uddybe hvordan

Det bliver ikke nødvendigt, da jeg allerede har et par controllere at vælge
imellem. Problemet ligger i at jeg ikke ved nok om hyraulikstyringer til
lige at vælge den rigtige fremgangsmåde og om man i det hele taget kan styre
en cylinder så nøjagtigt.

> Det kender jeg ikke, men jeg ville lave noget med en gearing + evt. en
> optisk lysmåler på et hjul... Hvordan går det iøvrigt med dit kølesystem
og
> dine kobberrør?

Det går fint med kølesystemet, projektet er færdigt og nye opgaver truer

Mvh
//zigge

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-04-04 05:18

"//zigge" == //zigge <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> writes:

> [...]
> et lille spillerum og derfor skal man nøje overveje om man kan leve
> med det. I mit system må der ikke være noget spillerum nogen steder.

Så skal du nok lave en optisk aftastning med en laser på langs af
din stempelvandring.

> [...]
> hyraulikstyringer til lige at vælge den rigtige fremgangsmåde og om
> man i det hele taget kan styre en cylinder så nøjagtigt.

Du kan komme langt med en almidelig magnetventil og en
firkantgenerator. Hvis du bruger en PI regulering til at styre
pulsbredden, tror jeg godt at du kan få en rimelig præcision.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : //zigge

Dato : 22-04-04 07:25

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Så skal du nok lave en optisk aftastning med en laser på langs af
> din stempelvandring.

For at holde udgifterne nede i havde jeg tænkt mig at bruge en alm. cirkulær
kvadratur encoder med et wiretræk i første omgang. Hvis det ikke er stabilt
nok bliver det en lineær encoder med glas linealer.

> Du kan komme langt med en almidelig magnetventil og en
> firkantgenerator. Hvis du bruger en PI regulering til at styre
> pulsbredden, tror jeg godt at du kan få en rimelig præcision.

Jeg skal nok lige have zhecket hvor stor hysteresen bliver med en on/off
ventil først, det bekymre mig lidt, hvor meget olie der kan smutte igennem
ventilen fra den modtager en "åbne kommando" til servoen opfanger
positionsdata fra encoderen og kan lukke igen uden at der opstår overshot og
oscillation i systemet.

Mvh
//zigge

PS: Hils Roy.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-04-04 17:21

> [...]

> alm. cirkulær kvadratur encoder med et wiretræk i første
> omgang. Hvis det ikke er stabilt nok bliver det en lineær encoder

Ja, det er nok noget billigere end en laser.

> [...]
> servoen opfanger positionsdata fra encoderen og kan lukke igen uden
> at der opstår overshot og oscillation i systemet.

Engang i fortiden lavede jeg styringer til vindmøller. Ham der sad
overfor mig, var i stand til at styre et tryk på 300 bar (til
vingebremserne) vha en pulsgenerator og en PI-regulering på
differencen mellem det aktuelle tryk og det ønskede.

Jo tættere på target, jo kortere on-pulser.

> PS: Hils Roy.

Skal gøre.

Fra : Filip Larsen

Dato : 21-04-04 07:59

zlgge skrev

> Jeg har ikke en dyt forstand på styring af hydraulik og her derfor
brug for
> lidt hjælp med at designe et simpelt system.

Jeg kunne forstille mig, at du kunne have nytte af at kigge lidt i
Hydralik Ståbi'en fra Teknisk Forlag.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-04-04 23:39

//zlgge wrote:
> Det er ikke noget problem at aftaste positionen med få tusindedeles
> nøjagtighed men er det muligt at styre en cylinder så nøjagtigt?

Sagtens. Jeg har betjænt CNCmaskiner hvor den ene akse var hydraulisk
og havde en nøjagtighed på en my.

> Den cylinder jeg havde tænkt mig at bruge vil ligge med en
> stempeldiameter på 40 - 50 mm og skal helst kunne bevæges med
> hastigheder på imellem 0 og 1000 mm/min.
> Kan det lade sig gøre?

Sagtens. Der er noget der hedder proportional ventiler,
hvor man elektrisk kan styre mængden meget nøjagtigt.

mvh
Henning