gogooplex
Fra : Vicit

Dato : 20-04-04 09:29

Nej NG

Er der en der kan give mig en forklaring
på hvor mange stjerner i et gogooplex ?

På forhånd mange tak

Vicit

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-04-04 15:31

Vicit wrote:

> Er der en der kan give mig en forklaring
> på hvor mange stjerner i et gogooplex ?

En googolplex er antallet 10^(10^100).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N/A

Dato : 20-04-04 22:54

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-04 22:54

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> writes:

> Burde der ikke bare stå 10^100?
>
> (Kilde:
> http://www.google.dk/search?q=define%3A+googolplex&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta= )

du skal læse dine kilder ordentligt!

En googol er 10^100.

Efterstavelsen "plex" betyder "10 opløftet i det foregående potens"

En megaplex er altså 10^(1 million).

Og en googolplex er så 10^(10^100).

I øvrigt er jeg uenig i det med "largest named number".

Vi har i det hellige, almindelige, europæiske talsystem tallet "1
centillion", som er 10^600 (på amerikansk er det antageligvis 10^303,
fordi de er skingrende vanvittige) og man må vel kunne tale om en
"centillionplex" (10^(10^600)), selv om det er temmelig meningsløst,
med mindre man vil til at beskrive antallet af quarker i et multivers.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-04-04 01:24

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote:

> I ?vrigt er jeg uenig i det med "largest named number".

Hvad med Grahams number...

http://mathworld.wolfram.com/GrahamsNumber.html

Det er et tal er vil noget.

--
j.

Fra : Michael Vittrup

Dato : 21-04-04 07:53

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-04-04 09:11

Michael Vittrup wrote:

> Der står at g64 citeres som det største tal, der nogensinde har været
> anvendt i praksis. No'en der ved til hvad?

Vel til det i artiklen beskrevne problem.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Michael Vittrup

Dato : 21-04-04 09:55

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-04-04 13:28

Scripsit Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk>

> Ja, men der var ikke noget artikellink.

Hvor i alverden var det så du læste påstanden om at g64 er det største
tal der er blevet anvendt i praksis?

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Michael Vittrup

Dato : 21-04-04 14:38

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-04-04 16:25

Scripsit Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk>

> http://mathworld.wolfram.com/GrahamsNumber.html
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Hvor er det så du ikke ser noget link til en artikel som beskriver
anvendelsen? Hvordan har du overhovedet kunne finde påstanden uden
også at læse ned forbi beskrivelsen af anvendelsen?

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Michael Vittrup

Dato : 21-04-04 20:30

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-04-04 10:40

"Peter B. Juul" wrote:

> [...]
> "centillionplex" (10^(10^600)), selv om det er temmelig meningsløst,
> med mindre man vil til at beskrive antallet af quarker i et multivers.

Hvad med en googolplexplex, det må ifølge logikken i dit indlæg være 10
opløftet til en googolplex, altså 10^(10^(10^100)).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-04 13:04

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Hvad med en googolplexplex, det må ifølge logikken i dit indlæg være 10
> opløftet til en googolplex, altså 10^(10^(10^100)).

Det er sandt.

Det giver ikke mening at tale om "højeste navngivne tal", når man
bevæger sig ud over "illion"-serien. Og selv den er jo dybest set
uendelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-04-04 21:26

"Peter B. Juul" wrote:

> Det giver ikke mening at tale om "højeste navngivne tal", når man
> bevæger sig ud over "illion"-serien. Og selv den er jo dybest set
> uendelig.

Definition: Nielsens tal (store N) indføres som 10^a hvor a er det
største navngivne tal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-04 21:48

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Definition: Nielsens tal (store N) indføres som 10^a hvor a er det
>største navngivne tal.

Og det har skam været brugt i praksis - til at slå rekorden for
det største navngivne tal.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-04-04 22:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og det har skam været brugt i praksis - til at slå rekorden for
> det største navngivne tal.

Jep, men i ovenstående humoristiske formulering er det meningen at
definitionen skal blive meningsløs pga. rekursion.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-04 22:45

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Jep, men i ovenstående humoristiske formulering er det meningen at
>definitionen skal blive meningsløs pga. rekursion.

Ja, naturligvis - ?

--
Bertel

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 22-04-04 16:32

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja, naturligvis - ?

Jeg ved ikke helt hvad du antyder med spørgsmålstegnet, men:

N = 10^N

Er vel gyldig indenfor definitionen af Nielsens tal.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-04-04 20:32

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Jeg ved ikke helt hvad du antyder med spørgsmålstegnet, men:
>
> N = 10^N
>
> Er vel gyldig indenfor definitionen af Nielsens tal.

Sejt. Her kan transfinitte kardinaltal ikke engang være med.

(Der gælder jo at a < 2^a for alle kardinaltal a.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-04-04 16:42

On 2004-04-21 11:39:51 +0200, Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> said:

> Hvad med en googolplexplex, det må ifølge logikken i dit indlæg være 10
> opløftet til en googolplex, altså 10^(10^(10^100)).

Forvirringen er komplet.

Potensreglerne er jo følgende:

10^(a^b) = 10^a*b

fx:

10^10^5 = 10^50 (altså et 1 med 50 nuller bagefter.

Men for ovenstående googolplex:

10^10^10^100 skulle vi få:

10^(10*10*100) = 10^10000

men hvis vi skriver det 10000 med eksponentnotation, så får vi

10^10^5 = 10^50

men det er jo ikke det samme som 10^10000

Så pas lige på med de potenser.. jeg sidder og er godt forvirret lige nu.

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

Democracy is not something you believe in or a lace to hang your hat,
but it's something you do. You participate. If you stop doing it,
democracy crumbles.
- Abbie Hoffman

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-04-04 16:45

On 2004-04-22 17:42:08 +0200, Peter Bjørn Perlsø
<peter@FUCKOFFSPAMMER.dk> said:

> 10^(a^b) = 10^a*b

højre side af = skal naturligvis være:

10^(a*b)

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

"It is useless to attempt to reason a man out of what he was never
reasoned into."   - Jonathan Swift

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 22-04-04 16:47

Peter Bjørn Perlsø <peter@FUCKOFFSPAMMER.dk> writes:

> Forvirringen er komplet.
>
> Potensreglerne er jo følgende:
>
> 10^(a^b) = 10^a*b

<snip>

> Så pas lige på med de potenser.. jeg sidder og er godt forvirret lige nu.

Ja, tydeligvis. Det er ikke rigtigt, at 10^(a^b) = 10^(a*b). Det er
derimod rigtigt, at (10^a)^b = 10^(a*b). Så

googolplex := 10^googol = 10^(10^100)
er ikke det samme som
10^(10*100) = 10^1000.

Mvh Rasmus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-04-04 18:21

On 2004-04-22 17:47:14 +0200, Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> said:

> Ja, tydeligvis. Det er ikke rigtigt, at 10^(a^b) = 10^(a*b). Det er
> derimod rigtigt, at (10^a)^b = 10^(a*b). Så

> [...]

Tak for rettelsen. Min hjerne er vist kortsluttet i dag. ;)