Bicarbonatbuffer og hydroxid
Fra : Anders Hougaard

Dato : 19-04-04 20:08

Hej i gruppen,

Jeg har et simpelt kemispørgsmål:

Kuldioxid opløst i vand reagerer med hydroxidion efter følgende skema:

CO_2 (aq) + OH- (aq) -> HCO_3-

Mit spørgsmål er, om dette er en elementarreaktion, eller om kuldioxid først
skal reagere med vandet og danne kulsyre, H_2CO_3, for derefter at fraspalte
et H.

Mvh

Anders

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 20-04-04 11:07

Anders Hougaard wrote:

> [...]
>skal reagere med vandet og danne kulsyre, H_2CO_3, for derefter at fraspalte

Hydroxid er en væsentlig bedre nukleophil end vand, så det skulle jeg mene.

Mvh
Jeppe