Logeritme koordinatsystem
Fra : Filip

Dato : 18-04-04 13:29

Jeg er ikke en matematik nørd, men jeg har fået en opgave i skolen som jeg
skal bruge noget logeritmisk papir til at tegne. Det er en opgave med
selvstudie, men jeg er stadig lidt på spanden. Er der nogen der kender en
side på nettet hvor man kan printe sådanne et logeritmisk papir ud????

Jeg har prøvet mig lidt frem på alm ternet papir, men jeg har et problem med
at den linje jeg vil tegne kommer ned og skærer både X og Y aksen. Men jeg
håber det logeritmiske papir giver en god forklarring. Ellers må I gerne
hjælpe med det

Hvis nogen gerne vil se se min opgave så her:

*****
Nedenstående tabel beskriver en eksponentiel udvikling

X 1 10 16
Y 2,4 0,332 0,084

Indsæt punkterne i et passende koordinatsystem, så den tilhørende graf giver
en ret linje!
******

Filip

Fra : Ole Back

Dato : 18-04-04 14:24

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvstudie, men jeg er stadig lidt på spanden. Er der nogen der kender en
> side på nettet hvor man kan printe sådanne et logeritmisk papir ud????

Der findes en del forskellige freewareprogrammer, f.eks. dette:
http://www.farm.kuleuven.ac.be/pharbio/gpaper.htm

Ovenstående program er fundet efter en simpel googlesøgning, og der er mange
flere derude :)

Fra : Filip

Dato : 18-04-04 14:39

> [...]
> http://www.farm.kuleuven.ac.be/pharbio/gpaper.htm
>
> Ovenstående program er fundet efter en simpel googlesøgning, og der er

Fandt selv løsningen med programmet: http://padowan.dk/graph/
Det kan også anbefales. Men tak for hjælpen

Filip

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-04-04 14:39

Ole Back wrote:

> Der findes en del forskellige freewareprogrammer, f.eks. dette:
> http://www.farm.kuleuven.ac.be/pharbio/gpaper.htm

Det program bruger jeg undertiden, det fungerer fint.

Det ser ud til at visse funktioner i den nyeste udgave kræver at man
har købt licens:
http://www.marquis-soft.com/graphpapeng.htm

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-04-04 17:46

Filip wrote:
-snip-

> [...]
>
> X 1 10 16
> Y 2,4 0,332 0,084
>
> Indsæt punkterne i et passende koordinatsystem, så den tilhørende graf

Hvis du tager logaritmen til dine data burde du kunne tegne dem i et
almindeligt koordinatsystem som ikke er logaritmisk... (enkelt eller
dobbelt, afhænger af data). Men det vidste du sikkert godt.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 19-04-04 18:11

Filip wrote:
> Jeg er ikke en matematik nørd, men jeg har fået en opgave i skolen som jeg
> skal bruge noget logeritmisk papir til at tegne.

Ud over de nævnte muligheder så er det også en idé at smide tallene ind
i et regneark (f.eks. Excel), hvis du har adgang til sådan et. I serøse
regnearksprogrammer kan man hurtigt lave grafikken, herunder med
logaritmisk skala. Nu er dette et simpelt eksempel, men det er tit meget
lærerigt at eksperimentere med formler og grafik i et regneark.

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen