Brændt finger og Zulu bingo
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-04-04 19:19

Inspireret af tråd på dk.medier.tv, vil jeg høre hvor længe man kan holde en
finger i en ligherflamme uden den tager permanent skade, og hvad 15 sekunder
i en flamme vil gøre ved en finger.

Jesper

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 17-04-04 20:14

Jesper Nielsen wrote:

> Inspireret af tråd på dk.medier.tv, vil jeg høre hvor længe man kan holde
> en finger i en ligherflamme uden den tager permanent skade, og hvad 15
> sekunder i en flamme vil gøre ved en finger.

Eksperimentet afgører sagen.

Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-04 02:17

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> wrote in message

> Eksperimentet afgører sagen.

En græsk helt viste sin styrke ved at holde sin hånd ind i fakkel længe.
Nietzsches skolekammerater mente at det var vås, så Nietzsche antændte dynge
af tændstikker på sin håndflade og lod den brænde ud "med stoisk ro".
Hvilket er snyd for her går varmen opad og væk.

Hvis flammen s varmeste punkt (lige over den gule spids?) er på tør hånd-hud
vil man vel få førstegrads forbrænding de første sekunder, og vabel ved 15
sekunder, og trediegrad altså forkulning efter flere minutter. Alt heles,
når ikke knogle og muskler er forkullet..

Hvor hurtigt det heles, afhænger af immunforsvar/stålsat vilje især

Hvis man kunne tjene en titusind kr ved ikke at trække hånden til sig før 15
minutter ville nok mange voksne danskere kunne udføre det - 10% af mænd og
færre % af kvinder??

SM-leg bruger især cigaretglød eller faldende, smeltede stearin-dråber fra
lys. Cigaret giver ikke vabel, hvis den presses hurtigt til slukning mod
håndflade, har jeg hørt, men på håndryg kommer der en meget lille vabel.

En realistisk situation, der gør tankeeksperimentet interessant, er at
Sojakagefabrikken havde en brand ca 1965 hvor en arbejder gik ind i
flammerne og drejede en næsten gloende hane til lukning, og derved stoppede
udstrømningen af brændstof og stoppede branden.

Jeg har som spejder skulle flytte en varm gryde fuld af lækker mad, og
kluden der var grydelap gled, så jeg brændte fingrene og lod gryden falde -
gid jeg havde haft bedre viljestyrke-beredskab og havde evnet hurtigt at
afveje ulempen ved brandvabel imod at spolere et måltid som fællesskabet
glædede sig til.

(Vedr automatisk slukning af cigaret, er det beregnet at et knappenålshoved
fuldt af vand er nok til at slukke)

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 18-04-04 07:40

Bo Warming wrote:

> [...]
> vabel ved 15 sekunder, og trediegrad altså forkulning efter flere
> minutter. Alt heles, når ikke knogle og muskler er forkullet..

Tak. Det var HER dit indlæg skulle have sluttet..

Anders

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-04-04 17:53

On 2004-04-18 08:39:51 +0200, "Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> said:

> Tak. Det var HER dit indlæg skulle have sluttet..
>
> Anders

LMAO!!!

Dagens 12'er tak for det =)

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

Democracy is not something you believe in or a lace to hang your hat,
but it's something you do. You participate. If you stop doing it,
democracy crumbles.
- Abbie Hoffman

Fra : Brian Lund

Dato : 20-04-04 16:33

> [...]
> sekunder, og trediegrad altså forkulning efter flere minutter. Alt heles,
> når ikke knogle og muskler er forkullet..

Jeg fik selv en 2. gradsforbrænding da jeg satte ild til en blanding af
zinc-pulver og svovl, det brændte måske et halvt sekund, og 5-10 cm fra min
hånd... Jaja, så ku jeg lære det :)

Men med en tændstik/lighterflamme skal det nu ellers nok passe at man kan
holde den i 15 og "kun" få en 2. gradsforbrænding...

Brian

Fra : Bastard

Dato : 22-04-04 15:32

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message news:<408542bc$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Men med en tændstik/lighterflamme skal det nu ellers nok passe at man kan
> holde den i 15 og "kun" få en 2. gradsforbrænding...

Er du hjernedød Brian? Selvfølgelig kan man ikke holde sin finger over
en flamme i 15 sek. og nøjes med 2 grads forbrændinger?!

Og brandmandsfess Anders E. Andersen som mener at 10% af den mandlinge
befolkning kan klare at holde fingeren over en flamme i 15 sek. er
mindst lige så dum at høre på.

Prøv selv og se hvor længe fingeren holder...