Lotto - sandsynlighedsregning
Fra : Nielsen

Dato : 14-04-04 10:46

Hej,

Jeg savner en god matematisk forklaring fra en statistiker/matematiker
på sandsynligheden for en vis talrækkefølge i Vikinglotto.

Er det mere sandsynligt at få udtrukket f.eks. tallene:

3 - 15 - 18 - 26 - 37 - 44

end tallene

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6

?

Altså der hvor jeg vil hen, er om der er større sandsynlighed for at
ramme plet, når der er spredning på, end hvis tallene kommer i
rækkefølge.

Udover en udførlig forklaring, kunne jeg også godt tænke mig den
faktiske sandsynlighed nævnt.

Til oplysning: I Vikinglotto udtrækkes 6 (hel-)tal i intervallet [1;48].

Glæder mig til forklaringen!

Hilsen Hr. Nielsen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 14-04-04 11:42

Nielsen <Attrib-h@hidden.nu> writes:

> Er det mere sandsynligt at få udtrukket f.eks. tallene:
>
> 3 - 15 - 18 - 26 - 37 - 44
>
> end tallene
>
> 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
>
> ?

Nej.

> Altså der hvor jeg vil hen, er om der er større sandsynlighed for at
> ramme plet, når der er spredning på, end hvis tallene kommer i
> rækkefølge.

Der er flere talsæt hvor der er "spredning" på de tallene end hvor de
kommer i rækkefølge, og derfor er "spredning" mere sandsynligt end
rækkefølge, men kun i kraft af at der er flere kombinationer, for hver
enkelt kombination er lige sandsynlig.

> Udover en udførlig forklaring, kunne jeg også godt tænke mig den
> faktiske sandsynlighed nævnt.

1/12271512.

..Henrik

--
"Gud har skabt de hele tal, alt andet er menneskeværk" - Kronecker
"Gud har 'INTET' skabt. Alt andet er menneskeværk" - Flemming Topsøe

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-04-04 13:33

On Wed, 14 Apr 2004 09:45:32 +0000, Nielsen wrote:

> [...]
> på sandsynligheden for en vis talrækkefølge i Vikinglotto.
>
> Er det mere sandsynligt at få udtrukket f.eks. tallene:

Samme sandsynlighed. Kuglerne ved jo ikke hvad nummer de
har på ryggen.
Men på den anden side så er det dumt at spille på en
kombination der har et åbenbart mønster i sig, fordi det
er der mange der gør.
At spille på 1 2 3 4 5 6 7 i Lotto giver ikke mere end
nogle tusinde kr i præmie.

Martin.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-04-04 13:42

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Men på den anden side så er det dumt at spille på en
> kombination der har et åbenbart mønster i sig, fordi det
> er der mange der gør.

Har du noget belæg for den påstand?

Umidelbart ville jeg tro at vildfarelsen om at 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 var
en utrolig sjælden kombination fik folk til at holde sig fra den.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-04-04 14:09

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Umidelbart ville jeg tro at vildfarelsen om at 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 var
> en utrolig sjælden kombination fik folk til at holde sig fra den.

Men måske er der mange af dem der ved at den *ikke* er sjælden, som
spiller på den udfra netop dit ræsonnement.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-04-04 14:10

On Wed, 14 Apr 2004 14:42:02 +0200, Peter Makholm wrote:

> Har du noget belæg for den påstand?

Jeg læste det forleden et eller andet sted, kan ikke huske
hvor. Så nej jeg har ikke belæg for påstanden.

> Umidelbart ville jeg tro at vildfarelsen om at 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 var
> en utrolig sjælden kombination fik folk til at holde sig fra den.

Den er også sjælden

Martin.

Fra : jv

Dato : 14-04-04 14:11

Mon ikke tipstjenesten har en liste over mest spillede kombinationer?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 14-04-04 20:23

On Wed, 14 Apr 2004 15:10:02 +0200 Martin Andersen wrote:

> Jeg læste det forleden et eller andet sted, kan ikke huske
> hvor. Så nej jeg har ikke belæg for påstanden.

Det har SVJH stået i søndagsavisen, at der var over 1000 der spillede på
"1,2,3,4,5,6,7" (mellem 1400 og 1700, hvis jeg husker korrekt).

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Søren Mors

Dato : 15-04-04 07:58

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Det har SVJH stået i søndagsavisen, at der var over 1000 der spillede på
> "1,2,3,4,5,6,7" (mellem 1400 og 1700, hvis jeg husker korrekt).

Jeg kan også huske et interview med chefen for Dansk Tipstjeneste, der
sagde at hans største frygt netop var at de ville udtrække 1, 2, 3, 4,
5, 6, 7 eller lignende. Netop fordi det ville give en meget lav præmie,
hvilket ville være dårlig PR. Desværre kan jeg heller ikke komme med en
bedre kilde end min hukommelse.

Andre "dårlige" kombinationer var, efter min hukommelse, alle hjørnerne,
en skrå streg henover kuponen og andre regelmæssige geometriske figurer.
"Gode" kombinationer er nogen med mange tal over 31, da nogen bruge
fødselsdage o.l. til at udvælge hvilke tal de skal spille på.

Søren Mors

Fra : Ole Andersen

Dato : 14-04-04 15:06

Martin Andersen wrote:

> At spille på 1 2 3 4 5 6 7 i Lotto giver ikke mere end
> nogle tusinde kr i præmie.

Ideen må være at spille på en kombination, som ingen andre har, så derfor:

I næste uge spiller jeg på 1-11-12-17-22-34 i Vikinglotto og
1-11-12-17-22-34-42 i ordinær Lotto. Vær venlig at spille på nogle andre
tal, så vi ikke skal deles om gevinsten.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #27: By speaking in language that is distant, uninviting,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-04-04 14:28

Nielsen wrote:

> Til oplysning: I Vikinglotto udtrækkes 6 (hel-)tal i intervallet [1;48].

Så kan antallet af mulige udfald beskrives ved

K(48,6) = (48·47·46·45·44·43)/(6·5·4·3·2·1) = 12271512

ligesom Henrik skrev.

Alle disse udfald er lige sandsynlige.

At der lige er 12 mio. udfald har Tipstjeneste valgt for at antallet
af udfald skulle være sammenligneligt med antallet af spillede rækker
(der også må være et ottecifret tal).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)