Hvorfor falder guldæblerne ikke ned fra sp~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-04-04 10:27

På dronningens fødselsdag, fredag, skulle guldæblerne
(efter traditionen) springe i Caritas-springvandet på
Gammeltorv i København.

Mit spørgsmål er: Hvorfor falder de æbler ikke ned fra
vandstrålen?

På side 5 på nedennævnte link fra Risø, bliver guldæblerne
nævnt, men jeg forstår ikke helt princippet. (Jeg har heller
aldrig set de guldæbler i springvandet.)

<
http://www.risoe.dk/rispubl/Risnyt/risnytpdf/ris0301/risoe-3-2001s5-13.pdf

[citat fra side 5]:
Princippet er simpelt nok. Vi kan alle sammen studere det
hvert år på dronningens fødselsdag, hvor der springer
guldæbler i vandstrålerne på Caritas-springvandet på
Gammel Torv i København. Guldæblerne bliver hængende
på toppen af vandstrålen som resultat af et samspil mellem
modsatrettede kræfter. Forskerne på Risø udvikler et system,
hvor biologen kan benytte mange lyspincetter samtidigt,
så han kan holde fast i, vende og dreje en eller flere celler og
sortere dem. [...]

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-04-04 15:35

Herluf Holdt, 3140
> Mit spørgsmål er: Hvorfor falder de æbler ikke ned fra vandstrålen

Man kan selv lave et tilsvarende forsøg med bordtennisbolde, der balancerer
på toppen af en luftstrømning lavet af en støvsuger - selvfølgelig med
slangen sat til pustesiden (så ikke alle moderne støvsugere kan bruges).

Når en kugleformet genstand placeres på en vandstråle, vil den påvirkes af
en række kræfter.
For det første tyngdekraften, der peger nedad. Dernæst af en vandkraft, der
peger opad - svarende til at man anbringer genstanden på et bord. Derudover
er der også vand op langs siderne - dette skaber en indadrettet kraft fra
alle sider. Dette svarer til at anbringe en kugle i en bunke salt på bordet.
Hvis vand- eller luftstrømmen rammer skævt på kuglen, vil kraften på den ene
side blive større end på den anden side, hvilket vil få kuglen til at falde
ned.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-04-04 16:00

"Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
ene
> side blive større end på den anden side, hvilket vil få kuglen til at

Hvis det blæser lidt, så ryger """guld"""æblet vist af, og

hvis nu et par tryllekunstner-erfarne bulgarske lommetyve stod parat, kunne
de nok narre den politimand der står og overvåger - men mon ikke de ville
blive skuffet ved guldlagtykkelsen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-04 16:22

Regnar Simonsen skrev:

>Hvis vand- eller luftstrømmen rammer skævt på kuglen, vil kraften på den ene
>side blive større end på den anden side, hvilket vil få kuglen til at falde
>ned.

Øh ... nej, det er just det der er det overraskende. Det vil få
kuglen til at falde ind mod midten af strålen. Systemet er
selvstabiliserende.

Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men det skyldes at
presset på den side der er længst væk fra centrum når der opstår
slinger, er størst.

På Bornholm i Brændesgårdshaven er der et lille springvand med
tre bordtennisbolde - hvis de da ikke har fjernet det inden for
de sidste tyve år.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-04-04 19:48

Bertel Lund Hansen
> Øh ... nej, det er just det der er det overraskende. Det vil få
> kuglen til at falde ind mod midten af strålen. Systemet er
selvstabiliserende

Ja, der er en vis stabilitet i systemet; men selvfølgelig til en eller anden
kritisk grænse - med bordtennisbolde kan man ret let komme ud for, at de
pludselig falder ud "over kanten".

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-04 20:04

Regnar Simonsen skrev:

>Ja, der er en vis stabilitet i systemet; men selvfølgelig til en eller anden
>kritisk grænse - med bordtennisbolde kan man ret let komme ud for, at de
>pludselig falder ud "over kanten".

Ret let? Man kan tippe slangen cirka 30 grader væk fra lodret
uden at de dratter ned, men så skal der selvfølgelig ikke ret
meget forstyrrelse til.

--
Bertel

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 17-04-04 15:54

Regnar Simonsen wrote:

> Herluf Holdt, 3140
> Derudover er der også vand op langs siderne - dette skaber en indadrettet
> kraft fra alle sider. Dette svarer til at anbringe en kugle i en bunke

Ikke helt. Det der sker er at vandstrømmen der flyder op langs siderne
skaber et undertryk langs kanten af kuglen. Nøjagtigt som den
hurtigtstrømmende luft på oversiden af en flyvinge skaber undertryk som
holder flyet oppe.

Hvis kugle kommer ud i siden af vandstrålen, vil vandet kun flyde på den ene
side af kuglen. Dette skaber et undertryk der suger kuglen tilbage ind i
vandstrålen. Man kan også sige at det er lufttrykket fra den side, hvor der
ikke glider vand over, der skubber kuglen på plads.

Dette system er stabilt så længe vandet flyder tilpas jævnt og kuglen ikke
bliver påvirket af andre krafter. I et almindeligt springvand vil dysserne
typisk ikke være helt perfekte, så af og til vil kuglen falde ned fra
strålen.

MVH

Anders E. Andersen - stud.scient - KU

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-04-04 16:33

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> (efter traditionen) springe i Caritas-springvandet på
> Gammeltorv i København.
>
> Mit spørgsmål er: Hvorfor falder de æbler ikke ned fra

En sidebemærkning. På adressen
http://www.vejpark.kk.dk/monumenter/index.asp?mode=detalje&id=154&pane=4
spekuleres der i at det kunne være Ole Rømers idé med guldæbler i dette
springvand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : arc@na

Dato : 15-04-04 08:16

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in

> En sidebemærkning. På adressen
> http://www.vejpark.kk.dk/monumenter/index.asp?mode=detalje&id=154&pane=
> 4 spekuleres der i at det kunne være Ole Rømers idé med guldæbler i
> dette springvand.

<drille-mode>
På dette site står der: "Springvandet, som er Danmarks eneste bevarede
renæssancebrønd, springer med guldæbler på Dronning Margrethes, Prins
Henriks og Kronprins Frederiks fødselsdage samt Grundlovsdag. Det var
måske oprindelig astronomen Ole Rømers idé."

Jeg vil tillade mig at tvivle kraftigt på, at den tidligere københavnske
borgmester, indfører af gadebelysning i vor hovedstad og opdageren af
lysets hastighed Ole Rømer (1644-1710) kendte til det nuværende Kongehus
eller Grundloven af 5. juni 1953.
</drille-mode>

--
A scar nobly got, or a noble scar, is a good livery of honour;
so belike is that. - William Shakespeare