TI-83 eller TI-89?
Fra : Nicolai

Dato : 13-04-04 18:37

Hej.

Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
være at foretrække?

nic

Fra : Mads Groth

Dato : 13-04-04 19:01

"Nicolai" <news2004@mailmeFJERN.dk> wrote
> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
> være at foretrække?

Jeg var for doven (eller nærrig) til at købe 89'eren, og har måtte klare mig
med 85'eren. Det er nok en af de største fejl jeg længe har gjort, men nu er
det ved at være for sent, da jeg snart er færdig. Til gengæld er jeg nok
lidt mere ferm til integration og reduktion end mine medstudenter,
spørgsmålet er bare om jeg nogensinde kommer til at bruge det til noget.
Skulle jeg gøre det om, ville jeg no købe en 89'er.

Mvh Mads

Fra : Gismo

Dato : 13-04-04 19:05

Nicolai wrote:
> Hej.
>
> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en
> TI-89 være at foretrække?

Kommer an på hvilken retning du vælger.
Som byg, maskin, fysik osv hvor der er meget matematik er en 89 guld værd.
Som kemi, IT, design osv er den ikke så vigtig.

--
Gismo

Fra : Søren Badstue

Dato : 13-04-04 19:27

"Nicolai" <news2004@mailmeFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
> være at foretrække?
>
> nic

Jeg er stort set igennem ingeniørstudiet på Elektro-retningen med en 83'er.
Den er jeg fint tilfreds med. Jeg synes ikke det er det værd at udskifte en
83 med en 89, hvis man har 83'eren i forvejen. Har man ingen, så køb
89'eren.

Jeg har ikke oplevet voldsom mange ting jeg ikke kunne klare med 83'eren,
men de ting jeg oplevede, var typisk opgaver man havde med hjem, og der
brugte jeg så bare computeren med Matlab eller Derive.

En af mine studiekammerater har en "ikke-graf"-lommeregner (kan det passe at
det er en 69'er, eller i den dur?). Det har været hård for ham, og det har
da også kosten han en karakter eller to til eksamen, pgr. dumme-fejl.

--
Søren B.
Diplom-Elektro, DTU

Fra : Michael Vittrup

Dato : 13-04-04 21:45

Fra : Søren Badstue

Dato : 14-04-04 21:54

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse

> 68'eren, måske? Det var den jeg brugte til at komme igennem
> elektro/datateknik her i Aalborg - og det gik egentlig helt fornuftig,
> selv om det da havde været rart med en 89'er eller en 92'er; det indrømmer
> jeg blankt..

Det er lige præcis hvad det er. Han er åbenbart ikke den eneste der har
prøvet lykken med den

--
Søren B.

Fra : Esben

Dato : 13-04-04 19:39

Hej Nicolai

> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
> være at foretrække?

Jeg er civilingeniørstuderende (DTU) på 2. semester, og jeg vil råde dig til
at købe en TI-89. Jeg har selv en TI-83 og den kan ikke bruges til noget af
det vi laver (alle retninger har samme matematikfag i de to første
semestre), så jeg er nødt til at gå hen og tænde for computeren hver gang
jeg skal lave hjemmeopgaver eller låne en 89'er af en af de andre hvis vi
sidder flere sammen.

På den anden side er en TI-89 ikke engang nok til alle opgaver, og til de
opgaver bruger vi Maple (et matematikprogram til computer). Så hvis du har
en bærbar computer (og du gidder slæbe rund på den) kan du måske spare de
16-1700 kr som TI-89'eren koster.

Mvh
Esben

Fra : LR

Dato : 13-04-04 20:29

> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
> være at foretrække?

Tag 89'ren! Den fungerer symbolsk og ikke numerisk som 83'eren. Den kan
altså finde selve regneforskriften for et integral eller
differentialkvotient i stedet for bare at give dig et tal.

Undersøg også om den kan regne med vektorer. TI-83 er dårlig her.

Mvh,

Lasse

Fra : Kristian Vange

Dato : 13-04-04 21:35

Nicolai wrote:
> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en
> TI-89 være at foretrække?

Jeg startede på DTU med TI-85, men skiftede efter få måneder til
89'eren. Selvom det er en dyr investering, er pengene givet rigtigt godt
ud (jeg ærgrede mig da også over, at jeg ikke skiftede med det samme).
På DTU er 89'eren faktisk en de facto-standard - om det kan bruges som
argument, må du selv vurdere.

På ticalc.org er i øvrigt der en masse naturvidenskabelige programmer
til 89'eren, uanset hvilken retning, du skal studere.

--
Kristian

Replace 'invalid' with 'dk' to reply

Fra : Nicolai

Dato : 13-04-04 21:39

Den var vist ikke til at tage fejl af.

Tak for hjælpen alle sammen.

Nic

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-04-04 22:03

Nicolai wrote:

> Kan en TI-83 klare sig igennem et helt ingeniørstudie eller ville en TI-89
> være at foretrække?

Nu kender jeg ikke ingeniøruddannelserne i detaljer, men mon ikke frem-
tiden ligger i computeralgebra på pc? Hvis man har software af denne
slags (Søren nævner Matlab eller Derive, men der er mange andre), kan
jeg ikke se at man har behov for at skifte regnemaskine.

Men det kommer selvfølgelig an på om uddannelsesstedet tillader og
finansierer brugen af computeralgebra-software (CAS).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-04-04 00:07

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
>
> Men det kommer selvfølgelig an på om uddannelsesstedet tillader og
> finansierer brugen af computeralgebra-software (CAS).

Så kan jeg benytte chancen til at reklamere for Maxima.

<http://maxima.sourceforge.net/>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Mads

Dato : 14-04-04 09:48

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote in message news:<407c72c3$0$214$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
TI-89's CAS kan rent faktisk løse de fleste opgaver. De feste opgaver
kræver faktisk ikke så sindssygt meget regnekraft, så måske vil det
blive lommecomputere der vinder –konklusion: det er svært at spå især
om fremtiden

> Så kan jeg benytte chancen til at reklamere for Maxima.
>
> <http://maxima.sourceforge.net/>

XCAS er også en mulighed. Den kan sættes så den er kompatibel med
kommandoerne fra TI89:
http://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/english.html

PS. TI vil udsende en ny version af TI-89 i sensommeren så mit råd er
at vente lidt –brug evt. XCAS.
Mads

Fra : Nicolai

Dato : 14-04-04 12:37

"Mads" <hejblabla@hotmail.com> wrote in message

> PS. TI vil udsende en ny version af TI-89 i sensommeren så mit råd er
> at vente lidt -brug evt. XCAS.

Ja, både 89 og 83 bliver afløst, 89'eren står til sommer 2004 og 83'eren til
august 2004. Så jeg har tænkt mig at vente. Men tak.

> Mads

Nic

Fra : Nicolai

Dato : 14-04-04 12:49

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men det kommer selvfølgelig an på om uddannelsesstedet tillader og
> finansierer brugen af computeralgebra-software (CAS).

Ja, rigtigt. Tanken om en PocketPC er jo også tiltalende, da den samtidig
kan en masse andet.