Skyer set oppefra
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-04-04 11:54

Jeg fløj i påsken, og så derfor skydækket over Europa oppefra. Flere steder
har skyerne et "rillet" mønster, der ligner det, man ser i sandklitter i en
ørken. Hvordan dannes det?

Fra : Filip

Dato : 15-04-04 08:59

> [...]
steder
> har skyerne et "rillet" mønster, der ligner det, man ser i sandklitter i

Det er sikkert sky-gader du har set. I svæveflyvningens kunst lærer man at
finde disse gader og gerne flyve på langs med dem, da der er opdrift under
dem. De opstår på langs af vindretningen på bagsiden af en koldfront. På
grund af at der kommer en kold luft og presser den vamere luft væk vil den
varmere luft presses op og der dannes kondens (man kan se skyer) på toppen
af dem.
Grunden til at skyerne står på række er at der dannes bobler af varm luft på
jorden når solen varmer på et mørkt område, som sendes op i luften hvert 15
min. Det er den tid det tager at få varmet luftmassen ved jorden op til en
temperatur så den kan forlade jordoverfladen. Og disse luft bobler af varm
luft vil fortsætte i vindens retning og når de kommer op i den højde hvor de
ikke kan indeholde den varme og de kondencerer. Forestil dig at du sender en
helium ballon op i luften fra det samme sted hvert kvarter. De vil så stå på
linje i luftlinje.

Filip

Fra : Steen Christensen

Dato : 16-04-04 13:34

Den Thu, 15 Apr 2004 09:59:10 +0200, skrev Filip:

> Det er sikkert sky-gader du har set.

Som er gader af Cumulus skyer dannet som beskrevet, og som er en
lavtliggende skytype

Jeg tror dog nærmere at der er tale om højtliggende Cirro-Cumulus skyer
også kaldet Makrelskyer pga. ligheden med tegningen på en makrels skind.

Se evt. nogle enkle forklaringer her:

http://www.geografforbundet.dk/vejret/kikop.htm

--
Med svæveflyvehilsen fra