Kubikrod på TI 89
Fra : Filip

Dato : 13-04-04 11:25

Er der nogen der ved hvor man finder kubikroden til et tal på denne
lommeregner?

Filip

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-04-04 11:29

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev:

> Er der nogen der ved hvor man finder kubikroden til et tal på denne
> lommeregner?

y^(1/x)

Hvor y er dit tal og x i tilfælde af kubikroden er 3.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : FILIP RAVN

Dato : 13-04-04 15:05

> y^(1/x)
>
> Hvor y er dit tal og x i tilfælde af kubikroden er 3.
>
> --

Det var også det jeg havde kommet frem til, men jeg havde håbet på der var
en funktion er hed "rod" som man kunne bruge. Jeg synes det er lidt skod af
texas at man skal lave det der nummer som du har givet.

Filip

Fra : Kristian Vange

Dato : 13-04-04 15:25

FILIP RAVN wrote:
> [...]
> der var en funktion er hed "rod" som man kunne bruge. Jeg synes det
> er lidt skod af texas at man skal lave det der nummer som du har

Du kan jo lave din egen funktion:

rod(x,y):
x^(1/y)

--
Kristian

Replace 'invalid' with 'dk' to reply

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-04-04 15:22

Morten Bjergstrøm wrote:

> y^(1/x)
>
> Hvor y er dit tal og x i tilfælde af kubikroden er 3.

(Dette indlæg er kun sjovt hvis man har en TI-83)

Nu kender jeg kun TI-83, men mon ikke der er ligheder? Faktisk har
TI-83 også både kubikrods- og x'te-rods-funktioner, men man skal ind
i en menu for at finde dem.

Det interessante er hvis tallet y er negativt, lad os sige -5. Normalt
er tal af typen

(-5)^r

(hvor r er reel) jo ikke specielt veldefinerede, og i hvert fald i fare
for at være irreelle.

Men hvis TI-83 synes at det pseudoreelle tal r virker som et rationalt
tal hvis nævner (i den uforkortede udgave) er ulige, så udfører den
alligevel beregningen. Lidt spøjst, synes jeg. Kan nogen kaste lys over
hvordan dette fungerer?

Eksempler:

(-5)^5,12 kan godt udregnes da 5,12 er 128/25 og 25 er ulige

(-5)^5,13 kan ej udregnes da 5,13 er 513/100 og 100 er lige

(-5)^0,333333333333 kan ej udregnes (1000000000000 er lige?)

(-5)^0,3333333333333 kan derimod godt udregnes da eksponenten er det
samme som 1/3 (hvor 3 er ulige) inden for
maskinens præcision

(-5)^((6/5)^5) kan godt regnes ud

(-5)^((6/5)^6) vil ikke regnes ud ...

Det sidste tal er ellers (-5)^2,985984 eksakt, men TI-83 synes ikke at
den eksponent smager nok af et rationalt tal med ulige nævner!

(-5)^(1000/999) er o.k.

(-5)^(1002/1001) accepteres ikke

(-5)^(998/1001) er o.k.

(-5)^(4096/2401) er også o.k.

Hvad pokker foregår der?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-04-04 10:48

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> (Dette indlæg er kun sjovt hvis man har en TI-83)
>
> Nu kender jeg kun TI-83, men mon ikke der er ligheder? Faktisk har
> TI-83 også både kubikrods- og x'te-rods-funktioner, men man skal
> ind i en menu for at finde dem.

Jeg er ikke stødt på funktionen på min TI-89 så jeg tror ikke den er
der.

> (-5)^((6/5)^6) vil ikke regnes ud ...

Går fint på TI-89

> (-5)^(1002/1001) accepteres ikke

Går fint på TI-89

Resten giver samme resultat som du er kommet frem til på TI-83.

> Hvad pokker foregår der?

Mon ikke bare det er den bagvedliggende software. De matematiske
aspekter har jeg ingen forstand på.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-04-04 14:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> Mon ikke bare det er den bagvedliggende software. De matematiske
> aspekter har jeg ingen forstand på.

Lidt løs matematik:

(-5)^(p/q) hvor p er et helt tal, og q er positiv og hel, kan opfattes
som

(q'te rod af [ (-5)^p ]) = (q'te rod af [-5])^p

Hvis q er ulige giver begge dele mening. Hvis q er lige, og p også er
lige, giver kun det første af udtrykkene mening (men man kunne lige
så godt have forkortet brøken p/q med 2^k). Men hvis q er lige, men p
er ulige, er der ingen måde at give mening til udtrykket (-5)^(p/q)
(undtagen ved brug af komplekse tal, hvor der på en måde er uendelig
mange værdier af en sådan potens).

Hvis t er irrational, er (-5)^t ikke defineret som reelt tal.

Problemet er at TI-83 repræsenterer tallene som en mantisse med 12
decimale cifre og en eksponent (»hvor står kommaet?«). Ud fra dette
kan regnemaskinen kun med snyd vide om eksponenten er o.k. eller ej.
Men hvilken form for snyd har man valgt?

Illustration af det grimme lige-lige-tilfælde:

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)