[ti-83+] Program til at finde x i brøker
Fra : peet_dk

Dato : 12-04-04 13:14

Findes der et program til ti-83 plus som kan løse eks:

1 1 1
--- - ---- = -----
x+1 x-1 x²-1

osv.? Jeg har ikke kunne finde et program som kan det, måske kan i hjælpe?

--
-
peet_dk was here

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-04 13:33

peet_dk wrote:

> [...]
> x+1 x-1 x²-1
>
> osv.? Jeg har ikke kunne finde et program som kan det, måske kan i hjælpe?

Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål (men prøv fx at søge på
www.ticalc.org).

Jeg vil bare sige at ovenstående ligning er nem at løse eksakt i hånden,
altså uden TI-83. Den kan omskrives til (x-1)-(x+1)=1 ved at gange med
(x²-1) i alle led.

Husk formlen (a+b)(a-b)=a²-b².

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders Lund

Dato : 12-04-04 13:48

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Du kan omforme det til
1 1 1
--- - ---- - ----- = 0
x+1 x-1 x²-1

Og så kan du løse den via solveren under math menuen.

> Jeg vil bare sige at ovenstående ligning er nem at løse eksakt i hånden,
> altså uden TI-83. Den kan omskrives til (x-1)-(x+1)=1 ved at gange med
> (x²-1) i alle led.

Yep og så får man (x-1)-(x+1)=x-1-x-1=-2=1 Hvilket jo ikke ligefrem er
sandt.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-04 14:39

Anders Lund wrote:

> Du kan omforme det til
> 1 1 1
> x+1 x-1 x²-1
>
> Og så kan du løse den via solveren under math menuen.

Ja, eller tegne grafen for venstresiden af ovenstående for at få et
indtryk af om den skærer førsteaksen.

I dette tilfælde er det dog som antydet klart nemmest at klare
ligningen uden regnemaskine.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)