Videresending af events
Fra : Rune Peter Olsen

Dato : 22-01-01 15:50

Hej Alle

Jeg sidder her med et lille problem, som jer håber på at der er en af
jer der måske har en løsning til:

Hvis man fanger et event i et objekt, hvordan kan så sende det videre
til et underliggende objekt?

Specifikt i mit tilfælde drejer det sig om et JPanel, som indeholder en
del komponenter som extender JComponent. Det kan ske at der er flere af
disse komponenter som overlapper hinanden, og da det altid er det
øverste som fanger f.eks. et eller andet mouse event, så ville det være
rart, at det objekt kunne sende eventet videre, hvis den finder ud af at
det ikke var ment på den selv.

Er der nogen som har en god idé?

Mvh Rune P. Olsen

Fra : Lars Dam

Dato : 23-01-01 10:33

On Mon, 22 Jan 2001 15:50:25 +0100, Rune Peter Olsen
<c971408@student.dtu.dk> wrote:

> [...]
>øverste som fanger f.eks. et eller andet mouse event, så ville det være
>rart, at det objekt kunne sende eventet videre, hvis den finder ud af at

To ting:

1) Du har placeret dine komponenter forkert, idet de overlapper, og de
fanger mousevents for hindanden.

2) Det er meningen at de skal sidde sådan. I det tilfælde vil det
typisk være sådan at du har lavet en større komponent som har
aggregreret de mindre, og det er den større komponent der for din
applikation skal betragtes som selvstændig. Eksempel vis kan man
forestille sig en 'labeledTextField', som er et JPanel indeholdende en
label+et textfield. Når din applikation bruger din labeledTextField,
så skal applikationen ikke spekulere om musen er flyttet ind i din
label.

Derfor er det dit JPanels ansvar at lytte til mouse moves på din
label, og delegere dem videre til den/de listeners der er interesseret
i at vide om musen er flyttet ind i din jpanel.

Dette gør du ved at, i din jpanel, lytte på events på dine sub
komponenter, og når der så kommer en sådan event, lave en ny event af
samme type og sende den til din JPanels listeners.

Nu kan jeh ikke lige huske hur JPanel har sine listeners arrangeret,
men: hvis der er en fireXXXevent() som sender eventen til
listeners'ne, så skal du kalde den. Er der ikke det, må du overstyre
add/removeXXXListener() metoderne, og selv have en liste af den type
listeners, og selv lave en fireXXXEvent() metode, som iterativt kalder
event metoden i de respektive listeners.

>Mvh Rune P. Olsen

vh. ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Rune Peter Olsen

Dato : 27-01-01 14:52

Har fundet ud af det nu... Mange tak for hjælpen

Mvh Rune P. Olsen