GPRS Opsætning og DNS hos Telia.
Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 09:28

Når jeg skal bruge min PC i marken, kobler jeg op på internettet med GPRS -
enten på mit primære Telmore nummer eller mit reservenummer hos CBB.
I næste uge skal jeg låne et Telia-nummer til opkobling i forbindelse med et
projekt.
Hos CBB og Telmore er APN = internet, og brugernavn + password er blanke.
Er det det samme hos Telia?

På grund af en lidt speciel netværks-opsætning på min PC, er det nødvendigt
at jeg indtaster DNS-servere manuelt.
Er der nogen der kender de DNS-servere som Telia benytter?

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 09:42

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> På grund af en lidt speciel netværks-opsætning på min PC, er det
nødvendigt
> at jeg indtaster DNS-servere manuelt.
> Er der nogen der kender de DNS-servere som Telia benytter?

Måske dette lin kan hjælpe!

http://www.teliamobile.dk/teliamobile-dk-html-da/control/setup

Helmut Lotti

Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 10:04

> Måske dette lin kan hjælpe!
> http://www.teliamobile.dk/teliamobile-dk-html-da/control/setup

Desværre ikke.
Det er kun til Wap og MMS - eller er der noget jeg har overset?

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 10:10

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre ikke.
> Det er kun til Wap og MMS - eller er der noget jeg har overset?

Linket virkede vidst ikke efter hensigten.
Dette er klippet fra linket, kan det bruges?

HSCSD/CSD
GPRS

IP-adresse: 062.044.158.029
Forbindelsessikkerhed : Fra

IP-port: 9201
Databærer: GPRS

Sikkerhed: Normal
GPRS-forbindelse: Permanent

Adgangstype: ISDN
GPRS-adgangspunkt: www.internet.mtelia.dk

Brugernavn: telia
IP-adresse: 062.044.158.029

Adgangskode: 1010
Godkendelsestype: Normal

Adgangsnr: +4528454927
Logintype: Automatisk

Hastighed: 9600

Helmut Lotti

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 10:15

UPS!

> [...]
062.044.158.029

> Adgangskode: 1010 > Godkendelsestype: Normal
>
> Adgangsnr: +4528454927 > Logintype: Automatisk

Det var vidst lidt bedre!

Helmut Lotti

Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 10:44

> Det var vidst lidt bedre!

Næh.
Det er stadig Wap-opsætninger, og ikke det jeg skal bruge.
Jeg skal koble min bærbare PC på internettet via GPRS - ikke bruge Wap.

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 10:36

> [...]
> Det er stadig Wap-opsætninger, og ikke det jeg skal bruge.
> Jeg skal koble min bærbare PC på internettet via GPRS - ikke bruge Wap.

Så vidt jeg kan læse mig til, er det den samme opsætning!

Helmut Lotti

Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 10:48

> Så vidt jeg kan læse mig til, er det den samme opsætning!

OK - det med:

APN: www.internet.mtelia.dk
User: telia
PW: 1010

Kan sagtens være rigtigt. Det vil jeg i al fald afprøve.

Så mangler jeg nok bare deres DNS-servere.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 14:14

> Så vidt jeg kan læse mig til, er det den samme opsætning!

Det kommer vist ikke til at virke.
Har lige fået SIM-kortet og har testet det.
Jeg havde fået at vide at der "tilsyneladende" var GPRS på nummeret, fordi
at der var et aktivt GPRS-symbol i telefonens display. Men jeg tror bare det
er fordi at MMS via GPRS er aktiveret. I al fald er der ikke hul igennem fra
min PC, og jeg har ikke for megen tid at gøre godt med.

Projektet bliver derfor lavet med et CSD-opkald i stedet. Langsomt, men det
virker .....
Men tak for hjælpen alligevel.

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 14:21

> [...]
fra
> min PC, og jeg har ikke for megen tid at gøre godt med.

Så vidt jeg ved, er GPRS standard hos Telia, men det skal aktiveres.
Prøv at sende en SMS med "wap gprs [telefonmodel]" til 667.

Helmut Lotti

Fra : Fischer

Dato : 21-04-04 14:36

> Så vidt jeg ved, er GPRS standard hos Telia, men det skal aktiveres.

Også på erhvervs-abonnement?

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 14:28

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Også på erhvervs-abonnement?

Ja!

Helmut Lotti

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-04 14:35

"Helmut Lotti" wrote

> Så vidt jeg ved, er GPRS standard hos Telia, men det skal aktiveres.
> Prøv at sende en SMS med "wap gprs [telefonmodel]" til 667.

Nummeret er 4667

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 14:29

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nummeret er 4667

Begge numre virker!

Helmut Lotti

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-04-04 16:01

> [...]

nødvendigt
> at jeg indtaster DNS-servere manuelt.
> Er der nogen der kender de DNS-servere som Telia benytter?

Jeg har altid med held brugt "Hent automatisk en DNS-serveradresse", når jeg
bruger gprs (Både hos Telmore og CBB). Telia har jeg ikke prøvet, da Telia
gprs kræver abonnementsafgift og formodentligt er alt for dyrt per MB.

10 kr/MB hos Telmore og CBB er stadig alt for dyrt, men brugbart hvis man
begrænser sig og slår billedvisning fra i browseropsætningen.

-cb

Fra : Fischer

Dato : 24-04-04 17:20

> Jeg har altid med held brugt "Hent automatisk en DNS-
> serveradresse", når jeg bruger gprs (Både hos Telmore
> og CBB).

Det fungerer ikke på min PC. Den er dog også lidt speciel, da der er flere
netkort og alle er sat op med manual IP og DNS.

> [...]
> 10 kr/MB hos Telmore og CBB er stadig alt for dyrt, men
> brugbart hvis man begrænser sig og slår billedvisning fra i

Absolut. I dette tilfælde er det dog en anden der betaler, så prisen er ikke
vigtig.

Jeg har dog i mellemtiden fundet ud af at TDC for tiden giver gratis
data-trafik til eget net (introduktion til 'Fly'). Så det bliver TDC der
betaler gildet og Telia er ude i kulden.

*Fischer