Vielse af et lesbisk par
Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 24-04-04 07:42

Hejsa

Er det muligt for 2 kvinder i Danmark at blibe gift?
Kan de i såfald blive gift i en kirke eller skal det ske på rådhuset?

--
Kristian Ørmen Pedersen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-04-04 08:33

[Kristian Ørmen Pedersen | Sat, 24 Apr 2004 08:41:47 +0200]

>Er det muligt for 2 kvinder i Danmark at blibe gift?
>Kan de i såfald blive gift i en kirke eller skal det ske på rådhuset?

De kan kun blive gift på rådhuset, men en præst kan bagefter vælge at opføre
et "kærlighedsritual" i hans/hendes kirke hvis det er noget vedkommende
føler for (bestemt ikke noget alle gør).

Men det er selve ritualet på rådhuset der betyder noget, og mange kommuner
er dygtige til at gøre dette ritual noget mere hyggeligt end det var i
"gamle dage".

Så sagt på en anden måde, med mindre at paret er kristent og meget gerne vil
have en kirkelig ceremoni, så glem alt om den tåbelige gammeldags
folkekirke.

Min mand og jeg blev gift på Græsted-Gilleleje rådhus, og der havde
Borgmesteren og kommunen lavet et rigtig godt arrangement med gaver fra
kommunen, kransekage, portvin, øl og sodavand så det var rigtigt dejligt tog
da et par timer.

Billeder på http://www.hjorth.com/

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 24-04-04 09:16

> [...]
> Borgmesteren og kommunen lavet et rigtig godt arrangement med gaver fra
> kommunen, kransekage, portvin, øl og sodavand så det var rigtigt dejligt

Gør kommunen så kun dette i hverdagene eller er de så flinke at kunne
foretager vielser i weekenden?

--
Kristian Ørmen Pedersen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 24-04-04 10:36

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.net> skrev i en meddelelse
< Rene skrev:

> [...]

Skal vores skattepenge (selvom jeg bor i en anden kommune), nu til at gå til
gaver til alle der skal giftes, eller stikker der noget specielt under at I
fik gaver fra kommunen?

> Gør kommunen så kun dette i hverdagene eller er de så flinke at kunne
> foretager vielser i weekenden?

På Sorø Rådhus kan man godt blive viet i weekenden, hvis eller borgmesteren
eller kommunaldirektøren har tid. Personligt kan jeg blive indkaldt som
vidne i kraft af min ansættelse i kommunen, Jeg har dog fortalt dem at de
ikke skal forvente at jeg får tid før de skifter portvinen ud med champagne.

Lars

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-04-04 15:35

[Lars Wagner Hansen | Sat, 24 Apr 2004 11:35:47 +0200]

>Skal vores skattepenge (selvom jeg bor i en anden kommune), nu til at gå til
>gaver til alle der skal giftes, eller stikker der noget specielt under at I
>fik gaver fra kommunen?

Nej, det er vist normal kotume hos en del kommuner at parret får en gave fra
kommunen. (vi fik 2 pæne vaser med kommunens logo på).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 24-04-04 16:22

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [Lars Wagner Hansen | Sat, 24 Apr 2004 11:35:47 +0200]

> Nej, det er vist normal kotume hos en del kommuner at parret får en gave
fra
> kommunen. (vi fik 2 pæne vaser med kommunens logo på).

Nåh ja... dem vi har stående i kassevis af i kælderen (selvfølgelig med Sorø
Kommunes byvåben), sammen med paraplyer, lysestager og andre dingenoter.

Jeg har egentligt altid undret mig over hvad vi har så mange for, for de
bliver yderst sjældent givet væk.

Måsk man skulle foreslå det her i Sorø Kommune, de vil jo så gerne tiltrække
nye borgere...

Lars

Fra : PerX ...

Dato : 26-04-04 00:31

In article <408a85fb$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, l-
hansen@REMOVEpost4.tele.dk says...
> [...]
> Kommunes byvåben), sammen med paraplyer, lysestager og andre dingenoter.

Hvor mange gange er du blevet gift?!

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 26-04-04 19:42

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> In article <408a85fb$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, l-
> hansen@REMOVEpost4.tele.dk says...

Sorø

> Hvor mange gange er du blevet gift?!

Det var nu nede på mit arbejde vi har kassevis af det bras. Jeg arbejder på
Sorø Rådhus, og som IT-medbejder har jeg jo fri adgang til hele rådshuset,
og har derfor også set sekretariatets skattekammer.

Hvis man nu stod og manglede en lysestage til en gave, kunne det jo være
meget praktisk, hvis altså ikke det var fordi byvåbnet er på alt

Lars

Fra : PerX ...

Dato : 27-04-04 01:30

In article <408d57df$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, l-
hansen@REMOVEpost4.tele.dk says...

> Hvis man nu stod og manglede en lysestage til en gave, kunne det jo være
> meget praktisk, hvis altså ikke det var fordi byvåbnet er på alt

Heh :)

Fra : Flemming N.

Dato : 25-04-04 11:53

On Sat, 24 Apr 2004 16:35:05 +0200, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

>Nej, det er vist normal kotume hos en del kommuner at parret får en gave fra
>kommunen. (vi fik 2 pæne vaser med kommunens logo på).

Vi gjorde ikke, så der er nok forskel fra kommuner på det område.

Mvh,

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-04-04 15:33

[Kristian Ørmen Pedersen | Sat, 24 Apr 2004 10:15:51 +0200]

>Gør kommunen så kun dette i hverdagene eller er de så flinke at kunne
>foretager vielser i weekenden?

Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune.

Jeg bad om en lørdag formiddag og ønskede at det var borgmesteren der
foretog vielsen, og vi fik vores ønsker opfyldt

Husker til gengæld også en vielse på Århus Rådhus mellem min kusine og
hendes mand, det tog under 2 minutter og var den meste intetsigende ceremoni
- jeg har oplevet begravelser der var mere hjertevarme :(

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 20:16

> [...]

> et "kærlighedsritual" i hans/hendes kirke hvis det er noget vedkommende
> føler for (bestemt ikke noget alle gør).

Det sker såmænd at vielsen finder sted i en kirke. Gudstjenesten
afbrydes midlertidigt, hvorefter borgmesteren foretager vielsen. Så
genoptages gudstjenesten, og de nygifte får kirkens velsignelse ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-04-04 20:50

[Per Rønne | Sun, 25 Apr 2004 21:15:58 +0200]

>Det sker såmænd at vielsen finder sted i en kirke. Gudstjenesten
>afbrydes midlertidigt, hvorefter borgmesteren foretager vielsen. Så
>genoptages gudstjenesten, og de nygifte får kirkens velsignelse ...

Ikke vor at være krakilsk, men er du sikker på at det er KIRKENS velsignelse
af deres PARFORHOLD de får? At det istedet ikke "bare" er kirkens
velsignelse af dem som enkeltpersoner og evt. præstens "egen" velsignelse af
deres parforhold?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 04:17

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> [Per Rønne | Sun, 25 Apr 2004 21:15:58 +0200]

> Ikke vor at være krakilsk, men er du sikker på at det er KIRKENS velsignelse
> af deres PARFORHOLD de får?

Det er kirkens velsignelse ved et ritual indstiftet af bisperne - selv
om bisperne ikke har den myndighed [det har kun folkekirkens synode:
folketinget].
--
Per Erik Rønne

Fra : C. Hansen

Dato : 25-04-04 20:07

> Hejsa
>
> Er det muligt for 2 kvinder i Danmark at blive gift?

Ja da, med hver sin mand .

Er det to af samme køn er det ikke en vielse, men et "registreret
partnerskab".

> Kan de i såfald blive gift i en kirke eller skal det ske på rådhuset?

Det sker på rådhuset, men kan teoretisk ske hvor som helst blot det er inden
for kommunens grænser. Dagen og tidspunktet på dagen er også underordnet,
det handler kun om kommunens velvillighed, men som regel skal man selv
stille med vidner hvis det er uden for normal arbjedstid.

Hansen

Fra : Andropov

Dato : 26-04-04 07:54

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.net> wrote in message news:<408a0ce0$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hejsa
>
> Er det muligt for 2 kvinder i Danmark at blibe gift?
> Kan de i såfald blive gift i en kirke eller skal det ske på rådhuset?

Det er ikke lovligt at den ene kvinde udgiver sig for at være mand for
at de kan blive gift i en kirke som der har været et eksempel på :)