Skibskrydsfiner
Fra : Finn Ehmsen

Dato : 25-04-04 20:55

jeg har brug for en11/12 mm krydsfinerplade til kølen på min båd
den skal efterfølgende behandles med Epoxy og glasfiber

Hvor køber man sådan en plade ?

Hvad er forskellen på "skibskrydsfiner og alindelig vandfast krydsfiner

mvh og på forhånd tak

Finn E.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-04 22:42

Uheldigvis faldt Finn Ehmsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Hvor køber man sådan en plade ?
> Hvad er forskellen på "skibskrydsfiner og alindelig vandfast

Forskellen er bl.a. træsorten. Skibsfiner er lavet af hårdt træ,
f.eks. en type mahogni eller en afart af dette. Almindelig finer kan
være alt andet træ, f.eks. birketræ, fyr eller gran.

Vandfast krydsfiner er der ikke noget, der hedder. Det er vandfast
*limet* hvilket er noget ganske andet. Det er også det, du skal gå
efter. Du kan ikke bruge finer, der er "interiør" limet. Det holder
ikke.

Hvis du skal lægge epoxy/fiber på, og hvis du forsegler kanterne, så
kan du sagtens bruge almindelig finer. Dog vil jeg ikke anbefale birk,
fordi birk kun tåler fugt meget dårligt.

Køb f.eks. en "Østen" finer. Det har de fleste trælasthandlere og den
er typisk lavet af en halvhård træsort.

Endelig kan der være forskel på finerens opbygning. Til bådbrug og til
aptering er det navnlig vigtigt, at det ydereste lag er meget tykt,
sådan at det kan tåle at blive slebet jævnligt. Ellers sliber man
meget huttigt igennem det yderste lag.

Se mere om finer her:

http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D163
http://www.jupiterpanel.dk/htm/left.htm#