Teakdæk-Snappy
Fra : Henning

Dato : 25-04-04 18:46

Jeg kar købe en 20 år gammel båd med teakdæk (mermaid 315).
Teakdækket var mildt sagt ikke vedligeholdt. Jeg renset dækket med Snappy
Teak-ny. Det virker faktisk glimrende, dækket er næsten som nyt. Jeg er nu i
tvivl om det nu skal have en omgang Snappy Teak-sealer.
Er der nogen der har erfaring med dette produkt.
Hvordan kommer dækket til at se ud efter en sæson, skjolder m.v. ?

mvh

Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-04 23:02

Uheldigvis faldt Henning over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Er der nogen der har erfaring med dette produkt.
> Hvordan kommer dækket til at se ud efter en sæson, skjolder m.v. ?

Desværre er der ingen mirakelløsninger med teak. Enten lader man det
stå ubehandlet, eller også giver man det olie jævnligt. Det er i denne
forbindelse et par gange hver tredie måned.

Snappy er olie tilsat en form for tørremiddel, og det skal bruges i
kombination med deres teak-renser. Problemet er, at næste gang, du
skal komme Snappy Teak-sealer på, så skal du rense igen, og det slider
ualmindelig meget på træet..

Skal man den proces igennem hver sæson på et tyve år gammelt teakdæk,
så bliver det meget hurtigt slidt. Og det skal man, fordi Snappy
sealeren kan ikke påføres uden at træet forudgående er behandlet med
teak 1 og 2.

Claus

Fra : sailor99

Dato : 26-04-04 22:26

Hej Henning!

Jeg benytter følgende:

50% rå, koldpresset linolie og 50% Gori 22 iblandet en lille sjat Gori 44
(mahogni for kulørens skyld).
Gori 22 forhindrer råd og svamp, linolien bevarer træet, men som Claus
skriver, skal du give det et par gange i løbet af sæsonen og huske at tørre
alt overskydende væk.

"Systemet" er ikke kostbart og efter min mening langt bedre end mange
færdigstrikkede produkter.

Mvh
Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-04 19:09

Ja, det er flot når man toner teaken lidt (med dyre produkter eller Gori).
Bare husk, at jo mørkere træet fremstår, jo mere bider solen i det (fordi
det bliver varmere ....) og jo oftere skal det vedligeholdes.

/Bjarke

Fra : Per Fogt

Dato : 01-05-04 08:39

On Sun, 25 Apr 2004 19:46:12 +0200, Henning <fjernemail@sysinform.dk>
wrote:

> [...]
> Er der nogen der har erfaring med dette produkt.
> Hvordan kommer dækket til at se ud efter en sæson, skjolder m.v. ?

Vi overtog for ca et år siden en båd der har været behandlet med Snappy
Teak Sealer i mange år (>5).
Ifølge den tidligere ejer behandlede han dækket en gang om året - så holdt
det fint hele sæsonen.

Dækket var meget flot at se på - specielt på afstand - tæt på er det noget
slidt. Om det er værre end hvad man normalt kan forvente af et 15 år
gammelt dæk tør jeg ikke sige...men vi fik ros for vores fine dæk flere
gange i løbet af sidste sæson.

MEN - overraskelsen var stor første gang vi fik vand på dækket - det blev
ikke alene gråt, grimt og plastic agtigt - det blev også MEGET glat!
- hvordan nogen kan leve med et dæk der bliver "glat i vådt føre" er mig
en gåde!
Den eneste forklaring må være at båden bliver brugt mere til fremvisning i
havnen end til at sejle (hvilket flere ting peger på var den tidligere
ejers vigtigste mål...)

Af andre ubehageligheder kan nævnes at det smitter af.
- Lyst tøj får den samme mørke farve som træet - og det kan ikke vaskes
rent
- Sko/fødder bliver glatte - som var de smurt med olie...

Vi valgte(naturligvis) ikke at fortsætte behandlingen med Snappy (fik en
dunk med som står og rådner op og har i år nok havnens grimmeste dæk -
i det mindste der hvor vi ikke har renset det endnu. Det er meget skjoldet.

Det sidste år har budt på temmeligt mange samtaler og medfølgende råd om
hvad der er bedst for et teak dæk
- vores beslutningen blev sæbespåner, saltvand, skuresvampe og knofedt.

Cockpittet blev skrubbet sidste år - og står meget fint.
Halvdelen af dækket blev skrubbet sidste weekend resten denne... Det er
hårdt arbejde - men resultatet er helt fantastisk - vi har fået
teak-dækket frem igen...

Naturligvis bliver dækket gråt med tiden - sådan som rå teak nu engang
gør. Men det synes jeg faktik er flot. Ligesom jeg synes gråt hår typisk
er pænere end henna-farvet ))

I mine øjne er Snappy præcis hvad navnet antyder - en 'hurtig' mirakel kur
- og den slags tror jeg ikke på!

MVH
Per Fogt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-04 13:38

Uheldigvis faldt Per Fogt over tastaturet og skrev derved følgende:

> Af andre ubehageligheder kan nævnes at det smitter af.
> - Lyst tøj får den samme mørke farve som træet - og det kan ikke
> vaskes rent
> - Sko/fødder bliver glatte - som var de smurt med olie...

Og det er fordi, det sikkert er blevet påført uden snappy 1&2

Det er vigtigt, at man bruger disse hver eneste gang, fordi der er
kemikalier i, der får sealeren til at tørre og hænge fast. Desværre
tror mange, at de bare kan smører sealeren på alene.

Det er også 1 & 2 der ødelægger dækket. Det er virkelig skrappe ting,
se bare hvad det kan gøre ved aluminium...

Claus

Fra : Per Fogt

Dato : 02-05-04 19:54

On Sat, 1 May 2004 14:38:13 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
> kemikalier i, der får sealeren til at tørre og hænge fast. Desværre
> tror mange, at de bare kan smører sealeren på alene.

Den tidligere ejer fortalte meget - og længe - om alle Snappy
fortræffeligheder - og forærede os det kit der skulle bruges for at
fortsætte behandlingen. Det indkluderede en "gel teak cleaner" og en
"sealer". Et produkt til rensning før genbehandling og så selve sealeren.
Om behandlingen tidligere er blevet gennemført ordentligt tør jeg ikke
sige - og dog - meget tyder på at hans holdning var at så længe det så
pænt ud så var det ligemeget om det var gjort rigtigt...

For en ordens skyld har jeg lige checket op på hvad jeg husker fra sidste
års undersøgelser...

--- fra: http://www.snappyboatcare.com/
Snappy Gel Teak Cleaner is especially formulated for cleaning surfaces
earlier treated with Snappy Sealer. This mild cleaning product will not
only clean the sealer's surface but even remove oxidized sealer in
preparation for a new coating with Snappy Sealer. It should be noted that
once the oxidized sealer has been removed the teak color will appear
uneven. This is normal and after applying a new coating of Snappy Sealer
the surface will again look beautifull.

This process of cleaning should be done once a year or before the teak has
become grey. If the teak has become grey Snappy Teak Nu must be used
before a new coating of Snappy Sealer is applied.
---

> Det er også 1 & 2 der ødelægger dækket. Det er virkelig skrappe ting,
> se bare hvad det kan gøre ved aluminium...

Endnu engang - overrasket over hvad folk hælder ud over deres båd...

Der er ingen tvivl om at vores dæk er slidt. Der er mange furer i teak'en.
Fugemassen er så småt begyndt at falde ud - og fugerne er ikke særligt
dybe...
- men det er alligevel blevet temmeligt flot efter dagen sæbespåner og
knofedt, så vi håber det kan holde et par år endnu

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 20:02

> [...]

og
> knofedt, så vi håber det kan holde et par år endnu

Og det er jo lige præcis det du *ikke* skal gøre med et slidt teakdæk!

Jo mere knofedt og sæbespåner, du tilfører, jo mere slider du på
dækket. Problemet er jo, at du skrubber alle de naturlige ting, der er
i træet, bl.a. kisel ud....

Claus

Fra : Per Fogt

Dato : 02-05-04 20:19

On Sun, 2 May 2004 21:01:52 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jo mere knofedt og sæbespåner, du tilfører, jo mere slider du på
> dækket. Problemet er jo, at du skrubber alle de naturlige ting, der er

Der skal ikke være nogen tvivl om at mine erfaringer med teak er
begrænsede - jeg har kun haft båden et år.

I det år har jeg fået mange råd - og valgte altså at benytte det om
sæbespåner og saltvand. Det lyder fortsat i mine ører som noget af det
mildeste...som samtidig kunne hjælpe med at fjerne resterne af Snappy...

Men jeg lytter fortsat (naturligvis)...
- hvad ville du have anbefalet til at rense dækket?
- og hvad med den fortsatte vedligehold???

Tak
/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 20:43

"Per Fogt" <news@fogt.dk> skrev i en meddelelse
newsr7dzxupstx6cry@news.darenet.dk...

> Men jeg lytter fortsat (naturligvis)...
> - hvad ville du have anbefalet til at rense dækket?
> - og hvad med den fortsatte vedligehold???

Hvis du vil have snappy'en af, er der ikke andre muligheder. Men i
fremtiden lad dækket står som det er, eller giv det almindelig linolie
tre-fire gang om året. Men ikke noget med at slibe, og hust at tørre
den overskydende olie af med det samme.

Undlad at skrubbe og rense løs på dækket, det er det, der ødelægger
træet. Mange teakdæk bliver direkte skubbet i stykker med alskens
kemikalier og sæber..

Claus

Fra : Per Fogt

Dato : 02-05-04 21:06

On Sun, 2 May 2004 21:43:13 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
>
> Undlad at skrubbe og rense løs på dækket, det er det, der ødelægger
> træet. Mange teakdæk bliver direkte skubbet i stykker med alskens

Det var præcis planen at lade dækket stå fremover - og udelukkende
foretage almindelig/nødvendig rengøring.

Tak for hjælpen
/Per

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-05-04 22:23

Ja, jeg sad lige og undrede mig. Nu har jeg ikke teak mere, men på min
tidligere båd gav jeg det bare rå linolien 3 gange i løbet af sæsonen. Det
var altid pænt at se på. Jeg har altid undret mig over hvad man fik "mere"
ved at bruge de komplicerede produkter. Hvis man vil have det holder lidt
længere med linolie kan man polere det ned i træet med en
polermaskine/ekscentersliber med en skumgummipude (jeg tror det er varmen
der gør det går mere ind i træet ...). Pas på der ikke går ild i puden.

Bjarke