/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvorfor sejler vi ikke i flerskrogsbåde?
Fra : Michael Pedersen


Dato : 13-04-04 22:03

Hej

Jeg undre mig over der er så få der sejler i flerskrogsbåde. De er hurtige,
kan gå på lavt vand, krænger minimalt.

Jeg kan godt få øje på en ulempe: Bredden i havn

Og så er der det æstetiske, følelsen af at en sejlbåd "læggger sig til"
efter vinden, og hvordan den ser smuk ud.

Men er der andre områder man skal være opmærksom på? Områder der kan være
problematiske?

Hvis man nu ikke kan få en havneplads, hvordan er det så med at ligge
permanent for svaj? Er havet frit? Er en fjord (Roskilde) fri?

Venlig hilsen

Michael Pedersen



 
 
Martin S?rensen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 14-04-04 10:13

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message news:<3AYec.3818$3I6.358@news.get2net.dk>...
> Hej
>
> Jeg undre mig over der er så få der sejler i flerskrogsbåde. De er hurtige,
> kan gå på lavt vand, krænger minimalt.
>
Mine gæt er at det dels er konvention, dels fordi man får meget lidt
plads under dæk for sine penge sammenlignet med en kølbåd; specielt
hvis du ser på brugtmarkedet. En ny Dragonfly 800SW står i en halv
million plus det løse, en 10-12 år gammel omkring 220-300000. Og der
er mindre plads under dæk end en 8m kølbåd (men meget mere over dæk).

> Jeg kan godt få øje på en ulempe: Bredden i havn
>
Sandhed med modifikationer. Både Quornings Dragronfly-trimaraner og
Farrier/Corsairbådene folder ned til normal bådbredde.

> Og så er der det æstetiske, følelsen af at en sejlbåd "læggger sig til"
> efter vinden, og hvordan den ser smuk ud.
>
Jeg synes 15-20 knob er smukkere end 40 graders krængning

> Men er der andre områder man skal være opmærksom på? Områder der kan være
> problematiske?
>
> Hvis man nu ikke kan få en havneplads, hvordan er det så med at ligge
> permanent for svaj? Er havet frit? Er en fjord (Roskilde) fri?
>
Jein (for at bruge et godt tysk ord). I princippet kan du ikke bare
lægge en mooring ud, du skal have tilladelse af farvandsdirektoratet
(så vidt jeg husker). Men ser man på Roskilde Fjord, omkrings
Svendborg sund og andre lignende steder skulle man ikke tro det vare
tilfældet. Ellers siger flerskrogssejlerne at problemet ikke er så
stort, der er ofte lavvandede områder i havne som andre både ikke kan
bruge.

> Venlig hilsen
>
> Michael Pedersen

Jeg er solgt til flerskrog, jeg har sejlet for meget jolle til at gide
kølbåd. Og min kone synes ikke om både der krænger. Nu skal jeg bare
finde pengene :-/

Hvis du vil læse mere:

www.multihulls.dk
www.loyd.dk
www.f-boat.com
www.dragonfly-trimarans.org

mvh

Martin

ibber (14-04-2004)
Kommentar
Fra : ibber


Dato : 14-04-04 19:05

At der ikke er plad er nu ikke helt rigtigt jeg har nærmest en campingvogn
på min trimaran
"Martin S?rensen" <mas@maerskdata.dk> wrote in message
news:845eb1.0404140113.bc0092e@posting.google.com...
> "Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message
news:<3AYec.3818$3I6.358@news.get2net.dk>...
> > Hej
> >
> > Jeg undre mig over der er så få der sejler i flerskrogsbåde. De er
hurtige,
> > kan gå på lavt vand, krænger minimalt.
> >
> Mine gæt er at det dels er konvention, dels fordi man får meget lidt
> plads under dæk for sine penge sammenlignet med en kølbåd; specielt
> hvis du ser på brugtmarkedet. En ny Dragonfly 800SW står i en halv
> million plus det løse, en 10-12 år gammel omkring 220-300000. Og der
> er mindre plads under dæk end en 8m kølbåd (men meget mere over dæk).
>
> > Jeg kan godt få øje på en ulempe: Bredden i havn
> >
> Sandhed med modifikationer. Både Quornings Dragronfly-trimaraner og
> Farrier/Corsairbådene folder ned til normal bådbredde.
>
> > Og så er der det æstetiske, følelsen af at en sejlbåd "læggger sig til"
> > efter vinden, og hvordan den ser smuk ud.
> >
> Jeg synes 15-20 knob er smukkere end 40 graders krængning
>
> > Men er der andre områder man skal være opmærksom på? Områder der kan
være
> > problematiske?
> >
> > Hvis man nu ikke kan få en havneplads, hvordan er det så med at ligge
> > permanent for svaj? Er havet frit? Er en fjord (Roskilde) fri?
> >
> Jein (for at bruge et godt tysk ord). I princippet kan du ikke bare
> lægge en mooring ud, du skal have tilladelse af farvandsdirektoratet
> (så vidt jeg husker). Men ser man på Roskilde Fjord, omkrings
> Svendborg sund og andre lignende steder skulle man ikke tro det vare
> tilfældet. Ellers siger flerskrogssejlerne at problemet ikke er så
> stort, der er ofte lavvandede områder i havne som andre både ikke kan
> bruge.
>
> > Venlig hilsen
> >
> > Michael Pedersen
>
> Jeg er solgt til flerskrog, jeg har sejlet for meget jolle til at gide
> kølbåd. Og min kone synes ikke om både der krænger. Nu skal jeg bare
> finde pengene :-/
>
> Hvis du vil læse mere:
>
> www.multihulls.dk
> www.loyd.dk
> www.f-boat.com
> www.dragonfly-trimarans.org
>
> mvh
>
> Martin



Per Laursen (24-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Laursen


Dato : 24-04-04 20:02

Mjaeh - Roskilde Fjord slipper ret hurtigt op i en flerskrogsbåd pga farten
:)

Ellers har jeg da også svært ved at se, hvorfor det skulle være sjovere at
sejle 5-6 knob med 40 graders krængning end 15-20 knob med 3 graders
krængning...

mvh
Per Laursen
relativ nybagt ejer ef en Supernova jolletrimaran.


"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message
news:3AYec.3818$3I6.358@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg undre mig over der er så få der sejler i flerskrogsbåde. De er
hurtige,
> kan gå på lavt vand, krænger minimalt.
>
> Jeg kan godt få øje på en ulempe: Bredden i havn
>
> Og så er der det æstetiske, følelsen af at en sejlbåd "læggger sig til"
> efter vinden, og hvordan den ser smuk ud.
>
> Men er der andre områder man skal være opmærksom på? Områder der kan være
> problematiske?
>
> Hvis man nu ikke kan få en havneplads, hvordan er det så med at ligge
> permanent for svaj? Er havet frit? Er en fjord (Roskilde) fri?
>
> Venlig hilsen
>
> Michael Pedersen
>
>



Jan Rasmussen (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 28-04-04 23:43

Et argument kunne være sikkerheden...

Hvordan tror i det er at rejse en væltet flerskrogsbåd op!!!

blot strøtanker, har aldrig sejlet flerskrogsbåd...

"Per Laursen" <per.laursen@maNOSPAMil.dk> skrev i en meddelelse
news:408ab9c6$0$531$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mjaeh - Roskilde Fjord slipper ret hurtigt op i en flerskrogsbåd pga
farten
> :)
>
> Ellers har jeg da også svært ved at se, hvorfor det skulle være sjovere at
> sejle 5-6 knob med 40 graders krængning end 15-20 knob med 3 graders
> krængning...
>
> mvh
> Per Laursen
> relativ nybagt ejer ef en Supernova jolletrimaran.
>
>
> "Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message
> news:3AYec.3818$3I6.358@news.get2net.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg undre mig over der er så få der sejler i flerskrogsbåde. De er
> hurtige,
> > kan gå på lavt vand, krænger minimalt.
> >
> > Jeg kan godt få øje på en ulempe: Bredden i havn
> >
> > Og så er der det æstetiske, følelsen af at en sejlbåd "læggger sig til"
> > efter vinden, og hvordan den ser smuk ud.
> >
> > Men er der andre områder man skal være opmærksom på? Områder der kan
være
> > problematiske?
> >
> > Hvis man nu ikke kan få en havneplads, hvordan er det så med at ligge
> > permanent for svaj? Er havet frit? Er en fjord (Roskilde) fri?
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Michael Pedersen
> >
> >
>
>



Martin S?rensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 29-04-04 12:23

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message news:<c6pch6$2aoj$1@news.orange.dk>...
> Et argument kunne være sikkerheden...
>
> Hvordan tror i det er at rejse en væltet flerskrogsbåd op!!!
>
> blot strøtanker, har aldrig sejlet flerskrogsbåd...
>
Formentlig lettere end at hæve en sunken kølbåd

Der har været ført næsten uendelige diskussioner i diverse fora om
dette emne, og der er meget få facts (statistikker) og tilsvarende
mange fastgroede ideer på området.

Kølbåde kan synke og flerskrogsbåde kan kæntre. Begge dele sker, omend
ret sjældent. Den største fare ved begge bådtyper er med stor
sansynlighed at falde overbord og ikke blive fundet i tide igen.

Jeg vil ikke gå ind i en diskussion om dette (igen), men læst evt hvad
Ian Farrier (flerskrogsdesigner) skriver på
http://www.f-boat.com/pages/faq.html#anchor214571

mvh

Martin Sørensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste