Samling af parafilline søgelænder - hvorda~
Fra : Per B

Dato : 13-04-04 15:42

Efter 26 år* har søgelænderet givet sig så meget at det nu skal strammes op.
Jeg har skåret lidt af linen og har undersøgt hvordan line, gaffel og kegle
skal samles igen - men jeg ville gerne have en tegning eller beskrivelse af
proceduren for at få det helt rigtigt. En intens søgning på nettet gav
intet resultat. En forkert samling betyder at jeg skal have fat i helt nye
liner...

Er der nogen der har en link til en tegning eller som kan beskrive samlingen
for mig? Jeg er specielt interesseret i hvor meget af den ydre hårde del
der skal - eller ikke skal - skæres af? Og hvor langt skal keglen og linen
presses ned i muffen inden jeg kan skrue gaflen på?

PFT
/Per

*) Måske er det blevet strammet/udskiftet et par gange :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-04 16:26

"Per B" <per(Slet)_b_11@hotmail(OgsaDette).com> skrev i en meddelelse

> [...]
gav
> intet resultat. En forkert samling betyder at jeg skal have fat i

Efter 26 år der skifter man wiren. Hvorfor tror du, at den er blevet
slap, det er fordi den har trukket sig.

Du skal under alle omstændigheder have ny wire i!

Den dag, dit liv afhænger af den wire, der knækker den med stor
sandsynlighed, fordi den er mørnet. Den skal kunne holde til, at en
voksen mand sidder og hopper/gynger på den med hele sin kropsvægt.

Prøv det!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-04-04 18:48

Men Per skriver "paraffin". Har man virkelig brugt paraffin liner i 26 år ??
Jeg troede det var en relativ ny opfindelse (beklager, min totale
sejlerkarriere er kun på 6 år....)

En rustfri stålwire holder vel (næsten) evigt...

/Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-04-04 19:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c5h94c$arq$1@news.cybercity.dk...
> Men Per skriver "paraffin". Har man virkelig brugt paraffin liner i 26
år ??
> Jeg troede det var en relativ ny opfindelse (beklager, min totale
> sejlerkarriere er kun på 6 år....)

Han skrev nu Parafil-line. Det kan vel holde i 100 år, det er kunstfibre
af en slags. Men jeg gætter på, at det nu er blevet for kort, når han
har skåret noget af. Sidst jeg har set noget om det, var det Roblon, som
solgte det. Prøv at kikke deres side efter.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-04-04 19:45

Hej

Jeg skar 12-15 mm af den hårde yderkerne.
Keglen skal presses godt ned, gerne det sidste stykke med gaflens kraft, når
den skrues i bund.
Fibrene må gerne næsten nå op til keglens overkant, inden du skruer gaflen
i.

mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-04 22:05

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> En rustfri stålwire holder vel (næsten) evigt...

Nej, det gør den i hvet fald ikke...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-04-04 22:47

Der er da folk der sejler rund med deres originale vanter fra 60'erne og
70'erne ... Men "evigt" er selvfølgeligt også et vidt begreb .....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-04 01:42

> [...]

60'erne
> og 70'erne ... Men "evigt" er selvfølgeligt også et vidt begreb

Ja, men de bliver jo ikke belastet. De sidder jo bare og ser nydelige
ud...

Hvor mange tror du, der egentlig tjekker, om deres gelænder er
forsvarlig?

Meningen med et søgelænder er, at det kan tåle vægten af en voksen og
gennemblødt mand, og det er der med garanti mange ældre gelændre, der
ikke kan tåle.

Wiren, og ikke mindst samlingerne, bliver efter mange år så dårlige,
at de sikkert ikke er meget bevendt, når uheldet er ude.

Jeg har en kammerat, som skulle have en påhængsmotor op på sin båd,
der stod på land. Motoren vejer vel 12-20 kg, det er en almindelig 8
hk motor.

Da han står på stigen, lægger han motoren oven på den øverste wire,
Den knækker naturligvis og han og motor ryger to meter ned på
jorden...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-04-04 08:08

Åhhh når jeg sejler kan der da godt komme pres på vanterne.... <smile>

Jeg er helt enig i "kritikaliteten" i at søgelænderne er i orden. Det er jo
et stykke sikkerhedsudstyr på lige fod med vesten og vhf'en.

De gange jeg har hørt om knækkede søgelændere, der har det som regel være i
den lille mærkelige "forlænger-snor" som folk surrer i søgelænderen. Den
bliver jo rådden og bør skiftets hvert eller hvert andet år.

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-04-04 17:38

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c5io14$1npo$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> den lille mærkelige "forlænger-snor" som folk surrer i søgelænderen. Den
> bliver jo rådden og bør skiftets hvert eller hvert andet år.

Rigtige mænd sejler kun med stålwire og vantskruer i søgelænderet. Ikke
noget plastiksnor og "forlængersnore".
Hilsen
Steffen
Pd26 Århus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-04 20:15

Uheldigvis faldt Steffen Skov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Rigtige mænd sejler kun med stålwire og vantskruer i søgelænderet.
> Ikke noget plastiksnor og "forlængersnore".

Ja, og rigtige mænd går altid med en boltsaks i lommerne, når konen
falder overbord!

Nå, nej..

I øvrigt får denne debat mig til at tænke på en historie, der blev
bragt i Lynettet nyt for nogle år siden. Den var sakset fra et andet
blad.

Jeg husker ikke historien i detaljer, men et dansk ægtepar er ude at
sejle i Køgebugt. Pludselig faler een overbord, måske var det manden.
Konen knokler med at få ham op over søgelænderet, og i samme øjeblik
han tænker ved sig selv, at det da var godt at de havde søgelænder og
at de ikke var faldet i vandet begge to, så knækker wiren i
søgelænderet og konen falde i ......

De ligger nu begge midt i Køgebugt og båden sejler væk!

Der gik omkring 24 timer, før de blev fundet i god behold..

Hvis jeg husker rigtigt, så var det netop sikkerhedsnoren i wiren, der
knækkede, fordi den var gammel og mørnet....

Så ja, skift den hvert eneste år, det koster mindre end to kolde
bajerere!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-04-04 20:34

Yes, det var fra Maxi bladet og du husker rigtigt.

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-04-04 14:32

> Uheldigvis faldt Steffen Skov over tastaturet og skrev derved
> følgende:

> Ja, og rigtige mænd går altid med en boltsaks i lommerne, når konen
> falder overbord!

Eller måske en defekt 3i1negleklipper!

Hilsen
Steffen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-04-04 00:12

Claus... Sæt dig ind i sejlads...

Man fastgør sig aldrig til søgelænderet når man gå på dækket, da man ikke
kan forvente det ikke kan holde, selv ikke på en splinter ny båd!!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-04 01:28

Uheldigvis faldt Jan Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Claus... Sæt dig ind i sejlads...

Javel, skvadderhovede, så kunne du passende sætte dig ind i citat
teknik!

> Man fastgør sig aldrig til søgelænderet når man gå på dækket, da man
> ikke kan forvente det ikke kan holde, selv ikke på en splinter ny
> båd!!!

Sikke noget ævl at fyre af, hvor ser du at jeg nogensinde har påstået,
at man fastgør sig til et søgelænder? Hvis venligst, hvor jeg skriver
det??!!

Læs hvad jeg skriver, og ikke det, du tror, jeg skriver!

Hvis et søgelænder ikke kan holde til vægten af en voksen og våd mand,
bl.a. så han kan holde fast i wiren, hvis han ligger i vandet, så er
det ikke noget værd. Har du nogensinde prøvet at hive en voksen mand
op over et søgelænder.. det har jeg!

Claus

Fra : @rsten

Dato : 23-04-04 08:09

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Hvis et søgelænder ikke kan holde til vægten af en voksen og våd mand,
> bl.a. så han kan holde fast i wiren, hvis han ligger i vandet, så er
Enig, hvorfor skulle man ellers have sådant et? Men når det så er sagt så er
der mange både hvor det ikke er tilfældet, og så må det være udelukkende for
et udseendet (den såkaldte Brian effekt)

>Har du nogensinde prøvet at hive en voksen mand
> op over et søgelænder.. det har jeg!

Jo!

--
/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-04-04 08:55

Med risiko for, at jeg nu afslører jeg ikke er født på en båd, men blot de
sidste 5-6 år har brugt min rationelle sans til at komme ind i denne verden:

Søgelænderne *skal* da kunne holde til en mand der glider på fordækket.
Grunden til at man ikke sætter sikkerhedslinen i søgelænderet er vel den
simple, at en livline skal være en meters penge lang for at man kan arbejde,
og hvis man satte den i søgelænderen ville det lige præcis passe med at man
ville ligge i overfalden og basker uden at kunne komme op.

Det ændrer ikke det faktum at søgelænderet skal være stærkt og et godt
"sikkerhedsnet" når man er på fordækket med eller uden livline. - off-shore
eller inde i havnen....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-04-04 13:47

> [...]

> søgelænderen ville det lige præcis passe med at man ville ligge i
> overfalden og basker uden at kunne komme op.

Nemlig, det er jo heller ikke nogen tilfældighed, at man bruger wire,
som har en brudstyrke på op imod et ton eller mere..

Er man ude i hårdt vejr og mister fodfæstet, så er det en pæn
belastning, wirene skal optage, når man kommer susende med sin
100kg...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-04-04 18:11

Så kan jeg spare lidt ved at bruge en lidt tyndere wire. Jeg vejer kun
knap 90 kg....

eller på den anden side ?? jeg er jo rimelig kugleformet og kommer måske
derfor trillende med en større hastighed ...

<smile>