Ankermonterings vejledninger søges
Fra : Alf

Dato : 07-04-04 04:48

Jeg agter at montere et anker med motor på min 35"/6 tons motorsejler.
Kender nogen nogle links som fortæller lidt om hvad man
skal huske og passe på i den forbindelse. Jeg tænker på
ankerstørrelse, type, tykkelse af kabler fra batteri til motor,
montering
og hvad der ellers kan være af interessante hensyn.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-04-04 07:07

Dimensioner på ankerkæde/tov/vægt kan du aflæse på:

http://www.maximalt.dk/Artikler/Ankerkaeder.htm

/Bjarke

Fra : nospam please

Dato : 07-04-04 18:32

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> wrote in message
> Jeg agter at montere et anker med motor på min 35"/6 tons motorsejler.

35 tommer og 6 ton? Oj oj...

Fra : PKJ

Dato : 08-04-04 10:10

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> montering
> og hvad der ellers kan være af interessante hensyn.

Start overvejelserne med ankerkæden:

Hvor agter du at ankre: Danmark / Skandinavien / Fjerne have. ?
Kun i helt beskyttede vige eller skærgård. Eller ved en åben kyst.
1) Kun kæde eller kæde + reb ?? Ren kæde er absolut bedst men det
kan knibe med plads
og ekstra vægt helt ude i stævnen hvorfor kombinationen kan anvendes.
En kæde til din 35' båd er en 8 mm kalibreret kortleddet kæde.
Længde mindst 40 m men bedre er 60 m.
HUSK at KABBELAR- HJUL (Gypsy) skal passe med kæden.
Altså ikke noget med at købe en tilfældig billigere ukalibreret
kæde.

I ren kæde bruges ca. 4 x vanddybden dvs. f.eks 4 x 15 m = 60 m.
I kombinationen kæde + reb ca 7 x vanddybden.
(Rent REB mindst 10 x vanddybden.)

2) Er der plads i "kæderummet" til at kæden dels kan være der og dels
få lov til at "toppe" op. En kæde der hales ind kravler op i en top som
en serbisk søjlegran.
Den vælter ikke ud til siden hvad mange ville tro. Da jeg ikke ved
hvordan din
"kædekasse" ser ud bliver det her et gæt: Regn med mindst 70-80 cm
LODRET frihøjde, gerne mere
fra underside ankerspil til bunden af det tomme ankerum.

Er du i tvivl: Lån en kæde og lav et par forsøg gennem at lade kæden
løbe gennem et ø 40- 50 mm hul
i et bræt midlertidig fastgjort over kæderummet

Hvis ikke rummet er højt nok, må du flere gange stoppe indkørsel for
manuelt at
vælte "søjlegranen" inden det hele kværner samme omkring ankerspillet.

Når kæden har været i brug i nogle år er galvaniseringen mere ru. Kæden
er nu endnu mere tilbøjelig
til at optræde som søjlegran. - Altså de bedste forhold fås i starten
hvilket du skal huske ved vurdering
af et evt. forsøg.

3) Et godt ankerspil er LOFRANS AIRON med lodret aksel. Det kan
fås uden CAPSTAN og fylder minimalt på dækket.
Motorstørrelse 700 W eller 1.000 W (Vælg den på 1.000 W)
Du har ikke brug for en Capstan på din båd.

Spil med vandret aksel fylder mere på et lille fordæk.

4) Betjeningskontakter til spil: Håndholdt box med spiralledning
foretrækkes af mig, fordi
man da er lidt flytbar, hvilket man ikke er med fodkontakter.

5) Når der ankres med el-spil og kæde har man meget lidt fornemmelse af
hvormeget kæde
der er stukket ud. Diverse mærkninger med straps eller farver fungerer
ikke ret godt, men
det gør en elektronisk kædetæller som også fås til LOFRANS.
Efter 2 sæsoner med megen ankring anskaffede jeg en kædetæller. Det
var - og er rigtigt
godt.

6) El-kabel tværsnit forskriver leverandøren. Men for motor på 12 V
1000 W ligger det nok omkring
25 mm2.

7) Ankerstørrelse: Ca 15-20 kg. til din båd rækker som såkaldt
"Stormanker" hvis du f.eks
vælger BRUCE eller CQR ankre.

BRUCE hugger bedst af de to, men CQR er generelt bedre ved det lange
seje træk.
Jeg selv har BRUCE ankre som er bekvemme at håndtere og placere i et
stævnbeslag mv.

En link til en spilproducent:
http://www.lofrans.it/inglese/intro.html

/
PKJ

Fra : Alf

Dato : 09-04-04 22:17

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message

> Start overvejelserne med ankerkæden:
>
> Hvor agter du at ankre: Danmark / Skandinavien / Fjerne have. ?
> Kun i helt beskyttede vige eller skærgård. Eller ved en åben kyst.

Tak for det uddybende svar.
Jeg planlægger pt. en sommertur til de franske floder.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : PKJ

Dato : 10-04-04 00:01

> Tak for det uddybende svar.
> Jeg planlægger pt. en sommertur til de franske floder.
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
> Hilsen Alf
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeg har været på kanaler i Frankrig og Holland. Det er ingen
begrundelse for
at montere ankerspil. Dybder typisk på 1.8- 2.2 m. Ingen tidevand og
ingen sø.
Et let frokostanker vil være helt ok.
/PKJ

Fra : Alf

Dato : 10-04-04 16:17

> [...]
> begrundelse for
> at montere ankerspil. Dybder typisk på 1.8- 2.2 m. Ingen tidevand og

Jeg har ingen erfaring med kanal og flodsejlads. Udgangspunktet er
1. Har blot læst Ole
Kofoed-Olsens "Sejlads på nordtyske vandveje". Han skriver at
"Ankeret skal kunne holde på al slags bund. Vil det sædvanlige
kun holde på sand og mudder, er det nødvendigt med et ekstra
anker, som kan holde godt på stenbund. På hurtigt flydende floder
skal ankeret være klar til at blive droppet øjeblikkeligt."
2. Min kone og sømandskab er uforenelige størrelser, og alt
ombord skal inrettes til singlehøjrehånds sejlads.
3. Hvor jeg sejler til næste år, ved jeg ikke. Når jeg nu
kaster mig ud i et anker projekt, så vil jeg ligeså gerne lave det
lidt fremtidsorienteret.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Alf

Dato : 11-04-04 12:59

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message

> 3) Et godt ankerspil er LOFRANS AIRON med lodret aksel. Det kan
> fås uden CAPSTAN og fylder minimalt på dækket.

Hvad er en CAPSTAN?

> Efter 2 sæsoner med megen ankring anskaffede jeg en kædetæller. Det
> var - og er rigtigt godt.

Hvad sker der hvis jeg hiver ankeret op og så er det allerede oppe?
Hvad sker der hvis anker, kæde og reb er helt ude. Rulles
det så baglæns op og tilbage i ankerkassen?
Hvad er størrelsen af dit batteri?
Hvad er aftsanden fra dit batteri og til ankermotor?
LOFRANS AIRON med lodret aksel kan får i 2 versioner i
henhold til kataloget "Nautisk Udstyr",. En høj og en lav.
Af hvilken grunde skulle jeg mon vælge den lave eller den høje?
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : PKJ

Dato : 11-04-04 15:11

> Hvad er en CAPSTAN?

Capstan betyder her en spilkop beregnet på tov/line.

> Hvad sker der hvis jeg hiver ankeret op og så er det allerede oppe?

Ja så rusker du godt i ankeret, Der er en konuskobling mellem
ankerspillets
kabbelarhjul (kædehjulet) som du ikke behøver at spænde maximalt.
Så vil kabbelarhjulet blot skride i koblingen. Nogle sejlere bruger
koblingen
når de lader ankeret gå og lader det blot "Rouse" ud. Jeg bruger altid
motoren, der går tilstrækkelig hurtigt til mig. Det er vist en
seriemotor som ubelastet går
meget stærkt medens den går langsomt med stor kraft når ankeret skal
brækkes fri
fra af bunden.

> Hvad sker der hvis anker, kæde og reb er helt ude. Rulles
> det så baglæns op og tilbage i ankerkassen?
Nej så er kæden bare ikke længere.
Din ankerkæde skal være fastgjort solidt til bunden af ankerkassen.
En god ide er at erstatte det sidste stykke kæde (fra bunden og netop
forbi kabbelarhjulet)
med en stump tov (kovs i begge ender). Hvis du da kører ankeret helt ud
ligger tovet på
kabbelarhjulet og skrider der. Du rykker altså ikke hul i skriget.

> Hvad er størrelsen af dit batteri?
Mine batterier er på 1050 Ah @ 24 VDC. Men det har ingen
relevans for ankerspillet der kun bruger begrænset energi.
overslag: 100 amp i max 2 min= 100[A] * 2/60 = 3 [AH]

> Hvad er aftsanden fra dit batteri og til ankermotor?
Min båd er 44 fod. Batterierne ligger agter og ankerspillet helt forude,
men
ankerspillet hos mig deler forsyningsledninger med min bovpropel.
Denne bovpropel har bestemt mine ledningsdimensioner. Bovpropellen
bruger nominelt 10.000 Watt = 10 kW hvilket er 8-10 gange hvad
ankerspillet bruger.

> LOFRANS AIRON med lodret aksel kan får i 2 versioner i
> henhold til kataloget "Nautisk Udstyr",. En høj og en lav.

> Af hvilken grunde skulle jeg mon vælge den lave eller den høje?
Jeg har kigget i kataloget:
Den høje har CAPSTAN. Den lave har ikke.

Jeg har Capstan og en båd med DW= 16 Tons. Kun en gang på 6 år
har jeg brugt capstan til forhaling af båd i hård vejr. Jeg kunne ligeså
godt have brugt et af mine andre spil. Capstanen tager plads op og er
kun i vejen efter
min mening.

Et råd: Jeg har investeret i en elektrisk spulevandspumpe for at spule
ankerkæden medens jeg haler hjem på ankeret. (Tager havvand ind via et
slange "T" på indtaget for skyllevand til toilettet)

Der er rigtig mange gode ting at sige
om ankring med kæde, men der er også een væsentlig ulempe når der ankres

mudret bund med megen kulsort dynd. Kæden kan slæbe anseelige mængder
skidt med op på dæk og til kædekassen. I stille flydende floder og i
kanaler er der ikke
megen ren sandbund.
Jeg husker min første ankring i 1997 i min dengang helt nye båd med helt
nyt teakdæk: Der måtte hentes 75-100
pøse vand i søen for at skylle dækket nødtørftigt rent.

> ~~~~~~~~~~~~~~~~
> Hilsen Alf
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
Du er velkommen til at stille flere spørgsmål,men det skal være ret
snart. Fra 2' påskedag er jeg kun i Danmark i uge 18.
Herefter til søs i 5-7 mdr. Når jeg er til søs kigger jeg ikke på NG.
Og modtager/sender kun rene textmails.
grundet transmissionsomkostningerne i udlandet via radio eller mobil.

/PKJ

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-04 15:24

PKJ wrote:
>Nogle sejlere bruger
> koblingen når de lader ankeret gå og lader det blot "Rouse" ud. Jeg
bruger
> altid motoren, der går tilstrækkelig hurtigt til mig.

Fornuftigt !

Det er normalt en ualmindelig dårlig ide bare at smide ankeret - specielt
hvis du bruger ankerkæde, der er stor chance ( læs risiko) for at du ender
med en dynge sammenfiltret kæde på bunden og det holder ikke ret godt.
Normalt kommer en væsentlig del af holdeevnen netop fra kæden ( og er den
lang nok behøver du intet anker) men det kræver at den bliver lagt pænt ud
og ikke "smidt" i en skrotdynge. Den er heller ikke ret nem at få ombord i
filtret tilstand.
Iøvrigt kan en streg med en spritskriver gøre det nemt at tælle omgange så
man ved hvor meget kæde man har ude, markeringen på kæden har det med at
forsvinde med tiden.

/carsten

Fra : PKJ

Dato : 11-04-04 16:40

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt kan en streg med en spritskriver gøre det nemt at tælle
omgange så
> man ved hvor meget kæde man har ude,

Vi prøvede selvfølgelig spritskriveren en tid dengang vi ingen
metertæller
havde monteret. - Vi tabte tråden hver eneste gang, det gik simpelthen
for stærkt.
-Sommetider skal øjet også rettes mod andre objekter.

markeringen på kæden har det med at
> forsvinde med tiden.

Det er ikke mange ganges ankring der skal til før al mærkning er
uanvendelig. At male er meget dårligt, det bedste resultat blev opnået
med kraftige sorte nylon-kabel-straps. -Men det var altså heller ikke
godt hvis man skal ankre dagligt.

> /carsten

/PKJ

Fra : PKJ

Dato : 11-04-04 18:52

ALF kig godt efter priserne på ankerspil.

NAUTISK Udstyr skal have DKK 8.995,- for LOFRANS AIRON

men for DKK: 5813 incl UK VAT fås det samme hos:
http://www.marine-hardware.co.uk/acatalog/Sea_Screw_Catalogue_Lofrans__Windlesses_56.html

(8995- 5813)= 3182 DKK billigere i UK.

Der ser ud til at være lidt overskud til at betale fragten med fra UK.

Det kan være det fås endnu billigere, buddet her var et af de første
jeg så.

/PKJ

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-04 22:50

PKJ wrote:

> Vi prøvede selvfølgelig spritskriveren en tid dengang vi ingen
> metertæller
> havde monteret. - Vi tabte tråden hver eneste gang, det gik
> simpelthen for stærkt.
Så trænger i til et større spil
Man kan også male halvdelen af kædehjulet det gør det nemmere

> [...]
> opnået med kraftige sorte nylon-kabel-straps. -Men det var altså
> heller ikke godt hvis man skal ankre dagligt.
Professionelle ankerkæder mærkes ikke med nylonstraps, men med ståltråd
viklet om et enkelt led ( eller flere) sådan at det er muligt at tælle hvor
mange sjækler kæde der er stukket ud. Men med tiden kan det være svært at se
dem.

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-04 23:08

PKJ wrote:

> Mine batterier er på 1050 Ah @ 24 VDC. Men det har ingen
> relevans for ankerspillet der kun bruger begrænset energi.
> overslag: 100 amp i max 2 min= 100[A] * 2/60 = 3 [AH]

Så kommer du da ikke til at mangle strøm, det er 20 stk 105Ah/12V eller
stillet på linie ca 10m akkumulator ??

/carsten

Fra : PKJ

Dato : 12-04-04 01:00

> Så kommer du da ikke til at mangle strøm, det er 20 stk 105Ah/12V
eller
> stillet på linie ca 10m akkumulator ??
>
> /carsten

Nu er det ikke kun 105 ah batterier jeg har.
jeg har 6 stk 24 V 175 AH batterier. fordelt på 3 "banks".
Koster en mindre bondegård og fylder en del mere end et Volvo batteri
i alle 3 dimensioner.

Det rækker selvfølgelig til en vis tid, men hvorvidt jeg mangler strøm
afhænger som bekendt ikke af batterikapaciteten men forholdet mellem
forbrug og ladning.
Men dybest set ønsker jeg ikke at mangle strøm på kort sigt. Jeg har
en 44 ' sejlbåd og har har 4 statiske
store forbrugere tilkoblet: kølekompressor, kompressor for dybfryser,
watermaker samt en autopilot.
De lades med:
Lader med landstrøm= 50 A, eller Panda dieselgenerator = 100 A
eller Hovedmaskine= 80 A.

/PKJ