Teakdæk
Fra : Lars Christensen

Dato : 06-04-04 11:33

Jeg er i gang med at kradse alle fugerne op på mit teakdæk. Jeg havde
egentlig tænkt mig at fuge igen med sikaflex, men er der andre produkter der
er bedre.
Hvis der ellers er nogle der har gode dårlige erfaringer med at udskifte
fugerne i et teakdæk skal I være mere end velkommen til at komme med en
bemærkning.

Mvh Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-04 15:42

Uheldigvis faldt Lars Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg er i gang med at kradse alle fugerne op på mit teakdæk. Jeg
havde
> egentlig tænkt mig at fuge igen med sikaflex, men er der andre
> produkter der er bedre.

Der er nogle, som mener, at Simson (måske staves det anderledes) er
bedre end Sika, men jeg kender det ikke selv. Jeg har altid brugt
Sika..

Ellers er der nok ingen alternativer, med mindre 3M laver noget.
Spørgsmåler er bare, om det er bedre end Sika.

Claus

Fra : Leif Bengtsson

Dato : 06-04-04 22:16

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Ellers er der nok ingen alternativer, med mindre 3M laver noget.
> Spørgsmåler er bare, om det er bedre end Sika.

Det finns andra material som proffsen använde.
Problemet är att man måste värma "massan".
En jag diskuterat med som renoverar träbåtar menade am man använde
skeppsbeck" behöver man aldrig göra om det.
En länk till svensk leverantör:

http://www.claessons.com/produkter/03_drev_och_beck.asp

Anledningen till att fritisskeppare inte använder denna metod är att man kan
bränna sig;)

Leif
--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail

Fra : PKJ

Dato : 08-04-04 15:21

"Leif Bengtsson" <lbtd@nospam.se> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.claessons.com/produkter/03_drev_och_beck.asp
>
> Anledningen till att fritisskeppare inte använder denna metod är att

Jeg antager at Skeppsbeck på svensk er (Skibs)Beg på dansk.

Beg bruges og har været brugt i århundreder til kalfatring af dæk og
bordlægning på
træskibe.
Påstanden: "Behöver man aldrig göra om det" holder i hvert fald ikke
stik.
Også det skal tid efter anden gentages og det er mildest talt rædsomt at
arbejde med, især når man efter begens afkøling bruger en skraber for at
fjerne
overskydende beg. Splinter springer rundt og sætter sig fast i ansigt,
på hænder og arme.
Det er ret så ubehageligt især hvis det er lunt eller varmt i vejret.
Jeg har i ungdommens vår arbejdet med dette i coasterfarten og afskyr
det som pesten. Ville ikke
drømme om at komme det på et teakdæk på en fin og moderne lystbåd.
Hvad siger fruen til at få beg på de fine shorts ????

Noget andet er en gammel træbåd, hvor det er en del af identiteten.

Jeg ville bruge Sikaflex men indhent data vedr. typevalg fra producent/
importør idet
SIKAFLEX findes i flere typer. For et godt resultat i teak skal nådden
behandles med en "sikaflex primer" type xxxxx. Jeg husker ikke.
/PKJ

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 08-04-04 18:58

Beg holder ikke evigt.
Beg er mindst lige så nemt at arbejde med som sikaflex ( Sikaflex 290
DC).
Efter min mening er beg kun et godt valg til traditionelle både hvor
det er brugt i forvejen.

Peter S/Y Anicula

eller tilsvarende produkternemt at arbejd

Fra : Curt Kristiansen

Dato : 07-04-04 15:05

Hej Lars og gruppe.
Jeg fik for nogle år siden anbefalet et produkt ved navn WKT af en
bådebygger, som mente, at det var det bedste produkt på markedet. Jeg fugede
selv mit dæk om med et særdeles godt resultat. Husk blot at prime siderne i
nådderne og læg nåddetape i bunden så fugemassen ikke klæber til underlaget,
hvorved man undgår at det løsner sig når dækket arbejder.Hjemmesiden hedder
www.WKT.dk
VH
CK
s/y Quetzal

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 08-04-04 18:46

Jeg er igang med samme projekt.
Bådbyggeren på stedet hvor jeg står siger at de fleste bådbyggere
bruger et andet produkt som jeg ikke kan huske navnet på (måske
Simson, men vist nok noget der minder lidt om det) men jeg har
tidligere talt med flere som har brugt Sika og som har været tilfreds
med det.
Jeg har hørt at man nogle steder i udlandet bruger to-komponent
produkter. Det ene omtalte var siliconebaseret, jeg mener at det andet
var polysulfid.
Jeg regner med at holde mig til en-komponent.
Hvis det kan holde 35 år, som det gamle dæk har gjort, så må det være
godt nok.

Hvilke værktøjer bruger du til skraberiet ? Bruger du nogen form for
el-værktøj?
Hvordan vil du rense den overskydende fugemasse af ? Bruger du
masketape ? Har du tænkt at afpudse hele dækket bag efter?

Alm råd, som du sikkert kender:
1. Siderne skal skrabes helt rene til friskt træ.
2. Der skal tape i bunden, så fugemassen ikke hæfter til bunden.
3. Siderne skal primes før fugemassen kommes i.
4. Undgå luftbobler i fugemassen.

Fra : søren bertelsen

Dato : 16-04-04 19:19

> [...]
>fugerne op på mit teakdæk. Jeg havde
>egentlig tænkt mig at fuge igen med
>sikaflex, men er der andre produkter der

Du skal i hvert fald være sikker på, at fugerne er helt rene, og
at de bliver primet to gange, inden du fuger igen...