Syning af ny sprayhood
Fra : Ole Pagh

Dato : 06-04-04 10:28

Hej

Jeg har måske dummet mig lidt idet jeg har bestilt en ny sprayhood til min
sejlbåd, syet efter den gamle som var blevet lidt 'træt'.

Det måske dumme er at for at spare nogle hundrede kr. er den bestilt hos en
møbelpolstrer, der reklamerer med at han også laver bådhynder, kalescher
etc.

Da jeg forleden var nede for at se det halvfærdige værk, så jeg til min
skræk at den gamle var totalt opsprættet og de oplyste at så var det lettere
at måle stoffet til den nye op.
Jeg havde faktisk tænkt at den gamle skulle være reserve og i hvert fald
sidde på om vinteren, og ved bestillingen oplyste de intet om at den gamle
ville blive ubrugelig.

Spørgsmålet er nu om det er normalt at man splitter den gamle sprayhood ad
også hos de mere kendte leverandører til bådkalescher, eller jeg kan
forlange at de samler den gamle igen så den kan bruges. ?.

--
hilsen Ole Pagh

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-04 10:43

Uheldigvis faldt Ole Pagh over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Jeg havde faktisk tænkt at den gamle skulle være reserve og i hvert
> fald sidde på om vinteren, og ved bestillingen oplyste de intet om

Problemet er, at han laver en ny sprayhood efter den gamle, hvor
stoffet er mørnet og har givet og udvidet sig. Med mindre han er
virkelig dygtig, så tvivler jeg på, at du får en sprayhood, der sidder
stramt og flot uden rynker og folder. Jeg tror ikke, at han kan ramme
den rette pasform, uden at have målt op.

Det er også grunden til, at "rigtige" sadelmagere kommer ned på båden
og laver en skabelon, som de ved sidder stramt.

Du har indleveret en hel sprayhood, og med mindre, at han tydeligt har
oplyst dig om, at den bliver skåret i stykker, så har du også krav på
at få en hel sprayhood tilbage.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-04-04 10:53

Det er måske lidt OT, men blot til inspiration. Jeg er gammel Triumph
sportvogns ejer og har sat kalecher på flere 2-seaters. Der laver man i 3
omgange:

1: skabelon til bagsiden/bagklappen som man syr efter
2: når dette er monteret passer man siderne til, syr og monterer igen
3: til sidst (og det er her stramningen kommer) passer man det stramt til op
mod forruden

Hvis jeg skulle lave det til en båd ville jeg tror det skulle gøres på
nogenlunde samme måde, selvom det måske skal passe lige knap så præcist.

Iøvrigt har min svigermor tidligere lavet reparationer på min sprayhood. Med
lidt omtanke kan det godt sys på en alm symaskine, bare "føreren" er
rutineret. Det er jo ikke tykkere end et par cowboybukser. Måske I selv kan
sy det sammen igen ??

/Bjarke

cut

Fra : john lundsgaard

Dato : 06-04-04 11:46

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:40727822$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
en
> møbelpolstrer, der reklamerer med at han også laver bådhynder, kalescher

Hej Ole

Generelt er det en lidt dårlig ide at sy en sprayhood efter en gammel,
typisk er den som du selv skriver blevet lidt "træt" - og det er den tit
også i faconen!!

Normalt vil man sætte bøjlerne op på skuden (uden "betræk") og lave modeller
i papir af de enkelte stykker, derefter kan man gå hjem på værkstedet og sy.

Hvis man så kun har en gammel sprayhood, som man ikke engang kan få den
rigtige facon på ved at slå den op (fordi man "mangler skivet"), så er der
faktisk kun en måde at gøre det på, nemlig sprætte den gamle op, og bruge de
enkelte stykker som modeller for den nye.

Problemet med metoden er, at den nye bliver nøjagtig magen til den gamle -
som den ser ud som gammel og ikke som den så ud som ny.

Håber du kan følge forklaringen).

Hilsen John

Fra : Henning

Dato : 06-04-04 12:20

En rigtig saddelmager anvender vist ikke den gamle som skabelon.

Nu ved jeg ikke hvilken båd det drejer sig om og om der findes en standard.
Jeg har lige anskaffet en ny sprayhood til min Mermaid 315. Forinden havde
jeg forhørt mig hos flere saddelmagere, men jeg endte hos Schultz i Kolding.
De er bare professionelle, forøvrigt havde de sprayhooden på lager og ikke
dyrer end hos saddelmageren i kælderen, og så passer den.

mvh

Henning

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-04-04 06:05

Jeg siger tak for svarerne til alle.
Nu har jeg så blot at håbe at den vil passe 'nogenlunde', eller at firmaet
vil yde den service at tilpasse den hvis det er helt mislykket.

Heldigvis sejler jeg normalt med sprayhooden slået ned og bruger den kun som
læ og beskyttelse når jeg ligger i havn eller for anker.

--
hilsen Ole Pagh