Manglende lys i kontakt.
Fra : Alf

Dato : 04-04-04 22:01

Jeg har købt en 2 polet el-trækkontakt med lys og monteret den
på plus ledningen fra batteri til et par instrumenterne som
så er jordet til batterie. Kontakten indeholder en lille 2w pære.
Kontakten tænder og slukker for instrumenterne og
den del fungerer ganske udmærket.
Blot kommer der ikke lys i kontakten når strømmen er sluttet.
Kan en sådan lille pære bringes til at lyse uden jord?
eller har jeg opfattet kontaktens funktion helt forkert.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-04 22:07

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan en sådan lille pære bringes til at lyse uden jord?
> eller har jeg opfattet kontaktens funktion helt forkert.

Jeg er bange for at du får enddog meget svært ved at få den pære til at lyse
uden jord.
Lyset er jo egentligt frembragt af en kortslutning mellem + og - (jord)

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-04 05:42

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Kan en sådan lille pære bringes til at lyse uden jord?
> eller har jeg opfattet kontaktens funktion helt forkert.

Hvis det er en almindelig lavvolt kontakt, så skal den ikke have jord,
men almindelig + og - til lampen.

Minus gi'r sig selv, og plus til din forbruger forbinder du til
lampens plus.

Claus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 05-04-04 09:09

Det interessante er jo om der er seperate terminaler på kontakten til dens interne lys eller om den automatisk fødes via den strøm
som løber gennem kontakten når den sluttes.

I første tilfælde skal den forbindes til batteriets + og minus poler

I andet tilfælde kan du risikere at dine instrumenter ikke trækker strøm nok til at pæren lyser. Vær dog opmærksom på at dette
princip bevirker et spændingsfald over pæren så dine instrumenter ikke får fulde 12V.

mvh Kim

NB! Jeg ved slet ikke om kontakt type 2 eksisterer.

Fra : Calle.

Dato : 05-04-04 10:02

Alf wrote:
> [...]
> Kan en sådan lille pære bringes til at lyse uden jord?
> eller har jeg opfattet kontaktens funktion helt forkert.

Der er IKKE jord, i en båd, men der imod STEL (-) Der er en væsentlig
forskel. Jord bruges ifbm. dit HFI/HPFI hjemme i boligen

--
Calle.

Fra : Hobi

Dato : 15-04-04 22:06

Hej Alf,

Det ekstra ben på kontakten, skal tilsluttes stel ( - ).
Pæren får strøm ( + ) indvendigt fra, fra det ben, som sættes til
forbrugeren, således, at pæren lyser, når der er tændt for kontakten.

MVH
Holger
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 16-04-04 13:50

<snip>
"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse

Det lyder nærmest som om der mangler en pol, der bør være en fase ind, en
fase ud (IO) og en stel til pæren. Kan den få stel andet sted, så som at
kontakten skal sidde i en metal ramme/plade som er stellet !?!?

-Leon

---