Dyb respekt
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-04 15:14

Jeg fyldes af dyb respekt når jeg læser artiklen om Poul Kjeldahls (PKC)
erfaringer i Jyllands Posten i dag. Ikke alene bruger Poul sin tid på at
finde en løsning til glæde for mange sejlere; han bidrager også til at den
totalt manglende mængde sejlads relateret materiale i dagspressen og tv.

Jeg synes vi skal give Poul et bifald !!

/Bjarke

PS: uanset de tidligere meningsforskelle, som jeg ikke synes vi skal rippe
op i nu ....

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-04-04 01:15

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> totalt manglende mængde sejlads relateret materiale i dagspressen og tv.

Et link eller et lidt længere referat til os der ikke læser Jyllandsposten?

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-04-04 06:51

Det ligger ikke på den åbne udgave af www.jp.net. Hvis du har abonn. så er
det under "Go lørdag" sektionen.

Det er er journalistisk bearbejdning af det Poul Kjeldahl tidligere har talt
om her i gruppen samt nogle udtalelser fra Force Technologies (om at man
aldrig bør bruge messing under vandlinien) og en artikel om at mange
forsikringsselskaber ikke dækker, hvis havariet skyldes manglende
vedligehold af fx søventiler.

Måske kan du stadig nå at købe avisen. Kiosker og tankstationer sender først
restoplaget retur mandag. Det er de 16 kr. værd ...

/Bjarke

Fra : jetp

Dato : 05-04-04 17:07

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c4mgrm$1tum$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> totalt manglende mængde sejlads relateret materiale i dagspressen og tv.
>
> Jeg synes vi skal give Poul et bifald !!

Jeg er helt enig, - det er godt gået af Poul Kjeldahl, som man kan håbe vil
fortsætte det gode arbejde, så vi kan få sikre varer på hylderne. Det er
groft uansvarligt at sælge så dårlig kvalitet til købere, der køber det i
god tro med en forventning om, at det kan holde til de barske forhold, som
man faktisk bliver lovet, at de kan. Jeg blev i hvert fald oplyst om, at
mine ventiler skulle være lavet af en særlig saltvandsbestandig legering,
men da det er nye ting, direkte fra udstyrsbutikken, skal jeg nok lige
revidere sagen en gang til.
Jeg er i hvert fald rystet i min grundvold.

Er der nogle her, som har kontakter til en forhandler, der kan levere den
rette kvalitet?

Mvh Jens, Randers

Fra : PKJ

Dato : 05-04-04 19:14

"jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> skrev i en meddelelse
klip...
> revidere sagen en gang til.

Uanset om der er tale om helt nye produkter er du ganske givet blevet
vildledt m.ht
søvandsbestandighed. Og det må man altså ikke. Bare forlang bevis
eller pengene igen.

> Jeg er i hvert fald rystet i min grundvold.

Det var faktisk formålet med artiklerne.

> Er der nogle her, som har kontakter til en forhandler, der kan levere
den
> rette kvalitet?
>
> Mvh Jens, Randers

Jeg er ret sikker på at den korrekte rødgodskvalitet ikke i øjeblikket
kan fås i Danmark.

Men prøv hos www.italnordic.se hvor man ved at få komponenter i rødgods
på lager.

Rødgods = RG5, som med dansk/europæiske standard DS/EN 1982 betegnes med
CC491 eller CuSn5Zn5Pb5.
på engelsk kaldes legeringen Gunmetal.

eller i England (sales@tnorrismarine.co.uk) som har alle delene på
lager.

Hvad angår dele i rustfrit stål: Køb det ikke til denne
undervandsanvendelse fordi:

Rustfrit stål 18-8 -AISI 304 W.st. 1.4303X5CrNi18-9 !8%Cr, 8%Ni
Ikke korrosionsbestandigt i saltvand.
Angribes af pitting og spaltekorrosion

Syrefast Rustfrit stål AISI 316 W.st. 1.4401X5CrNiMo17-12-2 !7%Cr,
11%Ni, 2,5% Mo
Bedre korrosionsbestandighed i saltvand.
Angribes i løbet af 2-5 år af pitting og spaltekorrosion.

Højtlegeret rustfrit stål 254 SMO W.st. 1.4547X5CrNiMo20-18-7 20%Cr,
18%Ni, 7%Mo, 1-2%Cu
God korrosionsbestandighed i saltvand.
Angribes sjældent af pitting og spaltekorrosion
Kostbar legering. Der dog aldrig er set brugt til lystbådsfittings.

Vil du være helt sikker skal du vælge rødgods.

/PKJ

Fra : jetp

Dato : 05-04-04 21:46

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse

SNIP

Tak for oplysningerne.

> Jeg er ret sikker på at den korrekte rødgodskvalitet ikke i øjeblikket
> kan fås i Danmark.

Man kan jo have et svagt håb om, at den af dig igangsatte debat kan
foranledige danske udstyrsbutikker til at rydde hylderne for de tildels
uanvendelige messingdele, så man på almindelig forbrugervis kan anskaffe
delene der til fordel for både dem og os. Det er trods alt noget bøvlet at
bestille den slags varer i udlandet, når det ikke lige er det, man har mest
erfaring med.

> Hvad angår dele i rustfrit stål: Køb det ikke til denne
> undervandsanvendelse fordi:

Det havde jeg ellers planer om, men det er så heller ikke løsningen ....
Jeg er egentlig også lidt rystet over, at ikke engang de tilgængelige dele i
rustfrit stål er forsvarlige at anvende over en længere periode. Det ser da
ikke for godt i øjeblikket ....

> Vil du være helt sikker skal du vælge rødgods.

Man vil jo gerne gøre det så godt, som muligt, når man opererer under
vandlinjen, så det må jo blive en bestilling et sted i det udenlandske,
desværre.

Mvh Jens, Randers