SAMMENKOBLE TO BATTERIER
Fra : LejfM

Dato : 31-03-04 19:33

Hej NG
Jeg søger en billig måde at sammen sætte to batterier efterhinanden således
at motor generatoren først lader start batteriet op, og dernæst
forbrugsbatteriet, og som evt kan forhindre at jeg bruger af start batteriet
når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.

PGV2

Fra : Johnny

Dato : 31-03-04 20:05

Hejsa
er det ikke en Septor 1000 du leder efter. Den koster vist 1000kr. Den lader
først startbatteriet og derefter forbrugskredsen. Endvidere forhindrer den
at startbatteriet bliver tappet.
mvh Johnny

Fra : LejfM

Dato : 31-03-04 20:11

"Johnny" <Rix@post.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
lader
> først startbatteriet og derefter forbrugskredsen. Endvidere forhindrer den

Jo det er noget i den retnig... men det må da kunne gøres billiger

PGV2

Fra : Per J

Dato : 31-03-04 20:29

I meddelse: 406b17c0$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
Skriver LejfM via sin e-mail <lejf@lline.dk>:
> [...]

Jep. Køb 3 stk. 40A dioder fra Radioparts. Ca kr. 160,- i alt.

Forbind dem som nedenstående:
(-->|-- = diode symbol)

+ på generator +------->|--+ på startbatteri

+------->|--+ på forbrugs batteri

+------->|--Laderegulering

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : Olau

Dato : 31-03-04 20:50

Ideen med dioder er udmærket, du skal dog huske at hæve generatorspændingen
med 0,7Volt, da du mister de 0,7 Volt over dioderne. Hvis du f.eks har en
70A generator mister du 70A*0,7V= 49W der afsættes som varme i dioderne.
Jeg vil foreslå dig at købe et Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det
fra generatorens ladelampe, det er billigt og effektivt.

Hilsen Olau

Fra : Per J

Dato : 31-03-04 22:16

I meddelse: 406b20e1$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.
Skriver Olau via sin e-mail <olaunospam@mail.dk>:

> [...]

Det er det den 3. diode bruges til
Ladereguleringen på generatoren måler spændinge efter dioden, således at den
kan hæve spændingen tilstrækkeligt før dioden. Og dermed vil spændingen
efter alle dioderne ligge på ca 14.4V.

Evt. vil det med fordel (billigere) kunne lade sig gøre at vælge en mindre
diode til laderegulatoren. Bare den er lavet af samme materiale (selicium
eller germanium), så den har det samme spændingsfald som effekt dioderne

Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet galt.

Iøvrigt mener jeg ikke, at man kan bruge Ohm's/Watt's lov til at beregne
effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i dioden??

Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at lodde
ledningerne på dioderne

Mht. ladelampen, mener jeg der er + på begge sider af pæren, når generatoren
er i drift, hvorved pæren slukker.
Når generatoren ikke er i drift, men tændingen er on, vil der gå en strøm
fra + gennem pæren, videre gennem generatoren til stel, hvorved pæren er
tændt.
Svjv, skal styreledningen for laderelæet forbindes til startbatteriets +.
Når så startbatteriet er ladet op til ca. 14.4V eller hvad nu laderelæet er
indstillet til, skifter laderelæet effektforbindelsen til forbrugsbatteriet.

Oplys lige ny prisen for et "Lucas 70A laderelæ"

||| |
||| |

Men hvor om alt er, så virker det upåklageligt i min båd på 9. år. Og jeg
lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er sjældent
over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. Min generator er på
55Ah.

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : PKJ

Dato : 01-04-04 12:20

> [...]
beregne
> effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i

Nu er det ikke ohms lov i dette tilfælde.
Men DC effekten er altid U * I hvor U er spændingsfaldet og I er
strømmen
gennem komponenten.

> Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at
lodde
> ledningerne på dioderne

Dioder der afsættes 49 watt i SKAL køles, f.eks via en køleplade

> [...]
sjældent
> over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. Min generator er

At din ladestrøm fra en 55 Amp generator sjældent er over 15 amp lyder
slet ikke rigtigt.
Det er selvfølgelig ok hvis du aldrig mangler strøm.

Det ser for mig ud til, at du har det problem jeg beskrev i tråden.

Hvorfor batteriet lades for lidt når du kører med indenbordsmotor
(2004-02-25)

/PKJ

Fra : Per J

Dato : 01-04-04 19:09

I meddelse: 406bfa36$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
Skriver PKJ via sin e-mail Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X):

Enig. Andet er heller ikke påstået

Ladestrømmen afhænger af batteriernes indre modstand, som er høj ved opladet
batteri og lav ved afladet batteri.

Det har jeg altså ikke. Du må gerne komme og måle efter, og checke min
installation ud

Jeg måler ca. 14,4V efter dioderne og ca. 15,1V før dioderne. Batterierne
bliver kun ladet for lidt, fordi jeg hellere vil sejle for sejl

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : Olau

Dato : 01-04-04 21:53

> [...]
den
> kan hæve spændingen tilstrækkeligt før dioden. Og dermed vil spændingen

Ja, jeg kunne jo bare have læst dit indlæg ordentligt

> [...]
> eller germanium), så den har det samme spændingsfald som effekt dioderne

Du kan sagtens klare dig med 1A dioder til reguleringen, men for at
reguleringen skal virke korrekt, skal du have 2 dioder parallelkoblet og
modsat rettet. Dette er fordi reguleringen måler på batterispændingen og
skal kunne afgøre om generatorspændingen er større eller mindre end
batterispændingen, ellers gætter regulatoren sig bare til en spænding og
håber at det går.
Du er nu nede på 2 kraftdioder og 2 små dioder, altså en reduktion af
prisen.

> Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet
galt.

Relæet på 70A har jeg valgt fordi min erfaring siger at et standart relæ på
30A går i stykker på et eller andet tidspunkt og næste standart er 70A.
Hvis du ser på Septor 1000 sidder der et 70A Bosch relæ i bunden.

> [...]
dioden??

> Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at lodde

Effektformelen er alment gældende, desværre er det kun som retningsgivende
ved dioder, for det første ligger der altid den omtalte spænding på 0,7V
over en diode i lederetningen, men desværre har dioden også en ON-modstand,
der er afhængig af strømmen i dioden, så hvis man skal finde effekttabet i
en given diode, er man nødt til at se på diodens datablad, der er altid en
kurve der sammenholder strøm med effekttab.

> [...]
er
> indstillet til, skifter laderelæet effektforbindelsen til

Relæspolens ene ledning skal forbindes til stel, den anden ledning skal
forbindes til generatorens klemme 61+. Dette gør at når tændingen bliver sat
til, vil ladelampen lyse og relæet vil være Off, da det får stel gennem
generatoren. I det øjeblik generatoren begynder at levere strøm, stiger
spændingen på 61+ og relæet trækker.

> Oplys lige ny prisen for et "Lucas 70A laderelæ"

Jeg brugte vist ordet sammenkoblingsrelæ
Jeg kan oplyse at da jeg holdt med at reparere lystbåde, kostede et Bosch
70A relæ 360kr moms, et Lukas 70A relæ kostede 130kr + moms.
Jeg har lige prøvet at finde prisen på Lukas relæet, men fandt istedet det
samme relæ fra Hella til den horrible pris a 410kr.
Ved et hurtigt opslag i conrad kataloget (også www.conrad.com) fandt jeg
nøjagtigt det samme relæ til 11 Euro + steur (varenummer 84 13 58-12).

> [...]
> lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er sjældent
> over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. >

Naturligvis virker din sammenkobling upåklageligt. Det samme gør den i
hundredevis af andre både. Jeg har bare en inderlig modvilje mod at spilde
mere energi end højest nødvendigt, specielt i en sejlbåd, relæet bruger kun
100mA altså 1,2W plus den afsatte effekt i kontaktmodstanden, der heldigvis
er til at se bort fra.

15 A ladestrøm er meget almindeligt, hvis dine batterier er ladet godt op,
men hvis du ikke lader mere i den første time, når du har tappet meget på
batterierne, tror jeg at du har et problem, måske viser dit amperemeter bare
forkert?

Min generator er på 55Ah.
-forhåbentlig på 55A

Hilsen Olau
(elektroniktekniker og bådreparatør gennem 15 år)

Fra : Lars

Dato : 01-04-04 11:10

"LejfM" <lejf@lline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
batteriet
> når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.

Hej Leif
Jeg skulle lave samme øvelse, bare i en autocamper, men det må vel være det
samme det handler om.
Ved Vendsyssel Vans i Nordjylland købte jeg et skillereleis (staves det
sådan?) til under 200.- kr, med monteringsanvisning og det hele. De har
postordresalg og hjemmeside, så der er ingen problemer, og hvis man ringer
til dem giver de gratis et godt råd, hvis man har brug for det.
vh
Lars>

Fra : LejfM

Dato : 01-04-04 13:41

"Lars" <rbk@os.dk> wrote in message

> [...]
> postordresalg og hjemmeside, så der er ingen problemer, og hvis man ringer
> til dem giver de gratis et godt råd, hvis man har brug for det.

Det vil jeg da prøve.... de muligheder ......med diagrammer og diverse
sammen skrugninger køleplader og jeg skal komme efter dig... som ellers er
blevet forslået, er jeg bange for at jeg skal holde mig fra.... men tak for
hjælpen..

PGV2

Fra : PKJ

Dato : 01-04-04 12:02

> [...]
batteriet
> når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.

Det er fint nok med at adskille forbrugsbatteri fra startbatteri således
at
startbatteriet ikke tømmes via forbrug.

Der er dog ingen grund til at lade batterierne efter tur. Du udnytter
bedst
generatorens ladeevne hvis du lader begge samtidig. Måske ikke så
vigtigt i
en motorbåd som i en sejlbåd. I sidstnævnte sker det ofte at motoren kun
kører
kort tid. Det kan da komme til at knibe med at holde strøm på
forbrugsbatteriet.
Der er normalt ingen problemer med at genopfylde startbatteriet da
startforbruget
for en normal startende motor er ret beskedent.

Den letteste løsning er at benytte et simpelt relæ (1 sluttekontakt er
nok) til at
tilslutte startbatteriet til forbrugsbatteriet. Forbrugsbatteriet skal
altid være forbundet
til generatorens D+.

Relækontakten skal kunne holde til generatorens maximale ladestrøm.
Typisk 35 eller 55 Amp.

Relæspolen forbindes mellem stel (-) og (+) på tændingsnøglen. Den plus
som sluttes
når "tændingen sættes på" . (Ikke batteriets +)

Den eneste strøm der spildes ved denne løsning er relæets spolestrøm.

Startmotoren skal fortsat være direkte forbundet til startbatteriet.

Generator-+---------+Forbrugsbatteri
|---Relækontakt---- +Startbatteri------+
Tændingsnøgle ------ Til relæets spole----- stel
|--- Startmotorkredsløb.
/PKJ

Fra : LejfM

Dato : 01-04-04 13:43

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message

> [...]
>
> Den eneste strøm der spildes ved denne løsning er relæets spolestrøm.
>
> Startmotoren skal fortsat være direkte forbundet til startbatteriet.

Jeg vil prøve at tegne det med mine snirkler.... og se om det kan bruges...
tak for rådet

PGV2