VHF-kanalerne 1L og 2L
Fra : Sven Fafner

Dato : 30-03-04 19:07

Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.

Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.

Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?

Er der nogen uskrevne regler om anvendelsen af kanalerne ? Jeg tænker
om den ene fx benyttes til opkald og den anden til trafik ?

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 30-03-04 19:14

Hej!
Jeg har brugt dem et par gange, men kun når vi har været flere både afsted
på tur - Så kan man snakke sammen på de kanaler uden at forstyrre på de alm.
kanaler. Enkelte gange har vi også brugt det mellem dinghy og sejlbåd i
Middelhavet under f.eks. havnemanøvre. Men sejler man aldrig flere både
afsted, så kan jeg heller ikke se hvad man skal bruge dem til...

Lasse

Fra : Sven Fafner

Dato : 30-03-04 19:43

On Tue, 30 Mar 2004 20:13:54 +0200, "Lasse Rønlev"
<6x122859@tiscali.dk> wrote:

> ... Enkelte gange har vi også brugt det mellem dinghy og sejlbåd i
>Middelhavet under f.eks. havnemanøvre.

Mellem skib og dinghy kan man også bruge kanal 15 og 17 (med 1W
effekt). Så behøver man ikke at have 1L og 2L i en håndholdt VHF i
dinghyen.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 31-03-04 00:11

Hej!

Næeh, du har ret - Og nu jeg tænker over det så HAR vi jo slet ikke L1 og L2
på den bærbare! Det er der vist aldrig på en bærbar VHF, med mindre man selv
får dem fikset... Så vi har jo nok brugt en anden kanal, hvilket bare
understreger, hvor lidt nødvendig L1 og L2 er..

Fra : john lundsgaard

Dato : 31-03-04 10:10

> [...]
>
> Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
>
> Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?

Hej Svend

Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja det er
næste i oldtiden))

Der var der trængsel på VHF'en, trafiklister så lange som en underarm fra
Lyngby radio, masser af erhvervs og lystsejler trafik på
interskibskanalerne. Dengang var L1 og L2 vigtige, da det gav to
interkibskanaler mere.

Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke så
stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten altid til at
finde en ledig også uden L1 og L2.

Hilsen John

Fra : Sven Fafner

Dato : 31-03-04 19:07

On 31 Mar 2004 10:09:30 +0100, "john lundsgaard"
<john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja det er
>næste i oldtiden))

Ja, det var i hvert fald i forrige årtusind Mobiltelefonen er da
også virkelig smart, men radioen giver en anden stemning eller hvad
man skal kalde det. Ligesom jeg synes det var sjovt at køre i taxi i
gamle dage netop pga radioen.

>Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke så
>stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten altid til at
>finde en ledig også uden L1 og L2.

Ja, det er også mit indtryk, så måske skal jeg spare de penge det
koster at få lagt lystsejlerkanalerne ind.

Det er lidt ærgerligt at man nutildags næsten aldrig bruger VHF. Står
man i en nødsituation, mangler man rutinen.

--
Sejlerhilsen
Sven Fafner

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 20:55

prøv at sejle en tur om på vestkysten
esbjerg for eksempel
her bruger vi disse 2 kanaler hele tiden til lige hyggesnak med andre
sejlere og de bliver brugt ret flittigt

claus v

Fra : @rsten

Dato : 01-04-04 17:02

Sven Fafner wrote:

> [...]
>
> Det er lidt ærgerligt at man nutildags næsten aldrig bruger VHF. Står
> man i en nødsituation, mangler man rutinen.
Ved en af de seneste redningsaktioner i Aalborg bugt forsøgte den nødstedte
at anvende sin Mobil til at ringe til Grenå Redningsstation for at få hjælp,
da han ikke kunne huske nummeret ringede han selvfølgelig til oplysningen:
"goddag kan de sige mig nummeret til Grenå Redningsstation"
"Ja, et øjeblik, øh, redningsstation hvordan staves det?"
Så opgav han og ringede til SOK, der startede en redningsaktion.

Det var nok ikke sket hvis det havde været via VHF
Mobil telefon er ok til mange ting, men den er ubrugelig som
sikkerhedsudstyr.

(og det er _ikke_ en aprilsnar)

--
/carsten

Fra : Jan Henrik Tiede

Dato : 03-04-04 07:12

Jeg behøver selvfølgelig ikke at spørge dig om, om du har SCR-certifikat og
kaldesignalsbevis når du har en VHF. Men så bør du jo vide at kanalerne
bruges til hyggesludder m.v. lystbåde imellem. Såfremt du ikke hyggesludrer
med andre lystbåde men vil i kontakt med en anden lystbåd vedr. f.eks.
sikkerhed til søs, kan du anvende interskibskanalerne. Mange sejlklubber har
en fast kanal, L1 og L2 som de anvender i nærområdet.

Med venlig hilsen

Henrik Tiede

Fra : Jan Henrik Tiede

Dato : 03-04-04 07:16

Det hedder selvfølgelig SRC-certifikat.

Fra : PKJ

Dato : 03-04-04 09:07

"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
:
:
:
Jeg har ikke længere en VHF manual der opgiver de 2 frekvenser der har
kanal betegnelserne
L1 og L2 tilknyttet.

Kan nogen hjælpe med denne oplysning ?

/PKJ

Fra : Frede

Dato : 03-04-04 10:23

PKJ Skrev:

> Jeg har ikke længere en VHF manual der opgiver de 2 frekvenser der har
> kanal betegnelserne
> L1 og L2 tilknyttet.
>
> Kan nogen hjælpe med denne oplysning ?
>
> /PKJ

Er det denne tabel du mangler???

http://www.dkscan.dk/maritim.htm

MVH
frede

Fra : PKJ

Dato : 03-04-04 11:25

"Frede" <Nospamxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det denne tabel du mangler???
>
> http://www.dkscan.dk/maritim.htm
>
> MVH
> frede
Ja det var det. Tak for tip'et.

L1, L2, F1; F2; F3 er vist ikke internationale kanaler, men rent danske
bestemmelser.

Jeg troede at disse (private) anvendelser var helt udgåede også af den
danske frekvensanvendelse, men
ser ved opslag på www.itst.dk at de stadig anvendes.

For år tilbage, da en i Århus bugten velkendt sejler fyldte rundt/havde
jubilæum "forærede" en
gruppe sejlere "L1" til denne sejler. Han fik herved som gave sin helt
egen kanal med et løfte om
at ingen andre ville benytte L1
/PKJ

Fra : Sven Fafner

Dato : 05-04-04 08:47

On Sat, 3 Apr 2004 12:24:53 +0200, "PKJ"
<Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote:

>L1, L2, F1; F2; F3 er vist ikke internationale kanaler, men rent danske
>bestemmelser.

Det ser ud til at være et skandinavisk fænomen. Sverige og Norge har
de samme L- og F-kanaler samt en tredje lystbådkanal: L3 (155,650
MHz).

Disse kanaler (samt de tre F-kanaler) må kun bruges i dansk, norsk og
svensk farvand samt i internationalt farvand. Man må åbenbart ikke
bruge dem på en tur i fx tysk farvand.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Dag Stenberg

Dato : 05-04-04 10:31

Sven Fafner <.@.> wrote:

> [...]
> Disse kanaler (samt de tre F-kanaler) må kun bruges i dansk, norsk og
> svensk farvand samt i internationalt farvand. Man må åbenbart ikke

L1, L2 och L3 är tillåtna också i Finland.

Dag Stenberg