"Skibsmaler" søges !
Fra : Anders

Dato : 25-03-04 12:52

Hej NG

Jeg skal have opfrisket en blå stribe på mit fribord (LM28) som er
falmet i farven og som bærer præg af en gammelt bådnavn der skal
erstattes med nyt !

Er der nogen i gruppen der kender til en/et dygtig person/firma der
kan påtage en sådan opgave ?

Min google søgning efter "skibsmaler" gave ikke det ønskede resultat.

På forhånd tak.
Anders S.

Fra : john lundsgaard

Dato : 25-03-04 13:02

"Anders" <anders.soderberg@sap.com> skrev i en meddelelse

> Min google søgning efter "skibsmaler" gave ikke det ønskede resultat.

Hej Anders

Tre muligheder.

1. Find et bådværft der arbejder med glasfiber lystbåde - de kan næsten
garanteret løse opgaven
2. Kontakt en autolakerer. De kan også sådan noget.
3. Gør det selv - en gang 2-K lak og en malerpude kan faktisk give et
rigtig pænt resultat.

Hilsen john

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-04 13:41

> [...]

> erstattes med nyt !
> Er der nogen i gruppen der kender til en/et dygtig person/firma der

Grønland, Kolding eller Nexø?

Det er ret væsentlig at vide, hvor i landet.

Har du ikke en bådebygger i nærheden, så er det da noget en hvilken
som helst maler kan lave...

Det er ikke særlig svært

Claus

Fra : Henning

Dato : 25-03-04 19:25

Hej

Den blå stribe på lm-eren en del af gelcoaten, den er ret tyk på denne båd,
så du kan eventuel først forsøge med vådslibning.

mvh

Henning

Fra : Anders

Dato : 26-03-04 07:40

Tak for indsparkene !

Sorry - glemte selvfølgelig at angive hvor skibet ligger !
Båden står på land I Rungsted Havn.

Til Henning:
Vedr. at striben er en del af gelcoaten !
Det kan der faktisk være noget om. Lige over vandlinien er der en
smallere blå stribe på ca. 4 cm bredde. Den er helt sikkert en del af
gelcoaten da der ingen mærkbar overgang er mellem hvid & blå farve på
fribordet. MEN den øverste blå stribe der er ca. 12 cm bred (og
falmet) er angiveligt malet over af flere gange således at der idag er
en mærkbar overgang mellem den hvide skrogfarve og den omtalte blå
stribe.

Anders

Fra : Henning

Dato : 26-03-04 08:54

Hej Anders

Jeg er ret sikker på at der under malingen findes en blå gelcoatefarve, men
den kan jo være ret ramponeret.
Jeg har tidligere været ejer af en lm-26, den kunne tåle er ret kraftig
afslibning.

Henning
LM-Mermaid 315
Randers

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-04 19:26

Uheldigvis faldt Anders over tastaturet og skrev derved følgende:

> Tak for indsparkene !
>
> Sorry - glemte selvfølgelig at angive hvor skibet ligger !
> Båden står på land I Rungsted Havn.

Ja, det er jo rart at vide

www.maleraagesen.dk

Han er en utrolig dygtig maler, og har malet mange både, såvel inde
som ude. Har har meget arbejde i nordsjælland, men om han har tid ved
jeg ikke. Han er i øvrigt selv sejler, og har istandsat indtil flere
både, så han ved hvad det handler om.

Men han er nok ikke blandt de billigste...

Ring evt til ham. Han kan varmt anbefales. Hils evt. fra mig.

Claus

Fra : PKJ

Dato : 26-03-04 11:49

> [...]
> kan påtage en sådan opgave ?
>
> Min google søgning efter "skibsmaler" gave ikke det ønskede resultat.

En oplagt løsning er at anvende en speciel skilte-tape fra 3M. Et
skiltefirma
kan let skære tapen til den ønskede bredde. Det kræver en sikker
hånd at montere tapen på fribordet, men skiltefirmaer har antagelig
eksperter til denne opgave.

Tapen er af samme type som den der anvendes til at lave skibsnavne af.

/PKJ

Mange striber på både er lavet i den teknik fra værftet.

Fra : jetp

Dato : 27-03-04 10:05

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan let skære tapen til den ønskede bredde. Det kræver en sikker
> hånd at montere tapen på fribordet, men skiltefirmaer har antagelig

Jeg har set én, der var meget dygtig til at montere den slags tape. Hun
brugte opvaskemiddel til at fugte stedet, hvor det skulle anbringes, så det
ikke binder med det samme, og en plastspartel til at glatte og trykke tapen
på plads med.

Er der nogle her, der kender metoden?

Mvh Jens, Randers

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-03-04 11:15

Jep, det er prøvet. Et fuldstændig nødvendigt trick, hvis man skal montere
et lidt større stykke tape (eller folie, som det også kaldes)

/Bjarke

Fra : co

Dato : 28-03-04 22:51

> det ikke binder med det samme, og en plastspartel til at glatte og trykke
> tapen på plads med.

Ikke helt korrekt

Man tager en spand vand og kommer en megt lille smule opvaskersæbe i, ( og
det er kun for at fjerne overfladespændingen fra vandet
så det ikke perler, og får den selvklæbende folien til at binde unødigt, før
det er placeret )

nemmeste montage metode er at øse vandet på det sted hvor man ønsker folien
monteret, hvorefter papiret folien fugtes med vand på limsiden
og monteres, nu kan du rykke rundt med folien til du har den på plads. ( pas
på ikke at få vand på bagpapiret af folien, da det opsuges, og så
det kan binde fast i limen på folien, hvorefter folien må kasseres )

Herefter skrabes alt vand forsigt ud med en skraber, noget af det beste er
en plastskraber som fåes hos en hver skiltemaler, som vikles ind i ren
bommuld ( få ikke at ridse folien ) herefter skrabes vandet forsigtigt ud
fra midten mod kanterne .

håber det kan bruges !

med venlig hilsen
Claus

Dacapo Flyer

Herefter

Fra : Leif Bengtsson

Dato : 07-04-04 13:16

Vilken allmennelig Reklam firma som helst som arbetar med skyltar bruger den
metoden
--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail