Hej geniale gruppe...
Fra : Bro

Dato : 29-04-01 23:32

Jeg har et lille problem med en homepage jeg har
lavet for et firma.
www.hvorslevbyggefirma.dk

Problemet er at billedet på index-siden
rykker helt op i toppen af skærmen, men kun hvis siden
ses i Explorer på en Mac.
Måske er der en af jer som kan se på selve koden, om der
måske er noget der kan defineres anderledes for at undgå denne
irriterende fejl. På PC ser siden vistnok OK ud med de fleste
browsere?
Tak...

V.H.Bro

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-01 00:08

Mon, 30 Apr 2001 00:31:32 +0200, skrev "Bro" <bro@zybermail.dk>:

>Problemet er at billedet på index-siden
>rykker helt op i toppen af skærmen, men kun hvis siden
>ses i Explorer på en Mac.

Jeg kan ikke lige hjælpe dig med det problem, da jeg har adgang til
nogen Mac, men en anden lille ting på en ellers nydelig side.

Når man ser siden i Netscape, så er den ikke helt til venstre og i
top, som du sikkert ønsker.

Du skal ændre flg.:
til
bgcolor="#FFFFFF">
så vil den også være helt til venstre og i top i Netscape.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-04-01 15:21

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Du skal ændre flg.: [kode]

Tjaaaa...bum bum.... man kan diskutere for og imod. Men det er
ihvertfald væsentligt at understrege at "marginwidth" og
"marginheight" ikke er en del af den officielle HTML standard.

Så hvis man benytter disse tags kan man f.eks. ikke validere sin
kode hos W3C...

Dilemmaet er således om man bevidst skal kode forkert HTML for at
rette noget småtings layout til en browser, som 3-5% bruger. Eller
om man på den anden side skal koncentrere sig om at kode på den
rigtige måde.

Mvh
Jonas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-01 00:26

Mon, 30 Apr 2001 14:20:34 +0000 (UTC), skrev Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk>:

>Så hvis man benytter disse tags kan man f.eks. ikke validere sin
>kode hos W3C...

W3C kan rende og hoppe, så længe man bruger koder, som ikke fucker op
og laver ulykker i andre browsere og det gør ovennævnte ikke.

Den vil heller ikke validere med de to MS-koder, som der står i
forvejen, men her ville CSS kunne klare det.

Det betyder ikke, at man ikke skal tilstræbe, at skrive sin HTML
korrekt, men at man engang imellem må tilføje noget, som ikke er en
del af standarden, hvis man ønsker siden skal vise pænest muligt i så
mange browsere som muligt.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-05-01 10:46

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> W3C kan rende og hoppe, så længe man bruger koder,
> som ikke fucker op og laver ulykker i andre browsere

Knud Gert dog! - bruger du nu f-ordet....

> [...]
> korrekt, men at man engang imellem må tilføje noget, som ikke er en
> del af standarden, hvis man ønsker siden skal vise pænest muligt i så

Jo, jo - men min pointe var også bare at der her var tale om en meget
lille detalje (ændring af margen på få millimeter). Det var jo en helt
anden snak hvis der var tale om noget som gjorde siden ulæselig i
Netscape 4.

Mvh
Jonas

Fra : jopa

Dato : 01-05-01 09:56

Jonas Astrup skrev bla...
> Så hvis man benytter disse tags kan man f.eks. ikke validere sin
> kode hos W3C...

Det er korrekt meeeen jeg kunne forestille mig at der ude i verden er flere
end de 3-5 procent der bruger Netscape, hvad med dem ?
Laver man sine sider kun for DK kan man måske godt se bort fra Netscape.
Jeg elsker at gå på Netcafe når jeg rejser, og kan melde om at Netscape
næsten er standard i flere af de lande jeg har besøgt.
Ps: det er egentlig pudsigt at man diskutere HTML netop i en Frontpage
gruppe, men det er måske bare mig der er skør

jopa

www.jp-web.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-05-01 10:40

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Det er korrekt meeeen jeg kunne forestille mig at der ude i verden er flere
> end de 3-5 procent der bruger Netscape, hvad med dem ?

På verdensplan er det ifølge TheCounter ca. 9% som benytter Netscape 4:
http://www.thecounter.com/stats/2001/March/browser.html
Men jeg synes man skal tage den statistik med det forbehold at TheCounter
stort set kun tæller små private amatørsider - ikke de store og mest benyttede
sites hvor langt de fleste surfere er.

Men du har da ret - det er et problem. Og det dur ikke at lave sider, som ikke
fungerer i Netscape 4. Men som jeg skrev: små forskydninger i layout'et kan
nok accepteres.

Min pointe var således blot at det er betænkeligt at benytte properitære tags
for at flytte en margen et par millimeter i en browser, som benyttes af så få
mennesker, og som samtidig er kommet i en ny version.

> Ps: det er egentlig pudsigt at man diskutere HTML netop i en Frontpage
> gruppe, men det er måske bare mig der er skør

FrontPage brugerne tager nok ikke skade - måske tværtimod

Mvh
Jonas