Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linse 2 x zoom til digital kamera 55 mm ge~
Fra : Jesper Larsen

Dato : 28-04-04 21:20

jeg har erhvervet mig et Fuji S5000 og er utrolig glad for det, men ville
godt kunne have lidt ekstra zoom.
jeg har afprøvet en 2 x zoom linse, men det var ikke lige den bedste
oplevelse.

den forstørrede billederne udenmærket, men når billederne blev overført til
pc'er var de utrolig dårlige.
Det var lige som om det var sløret og utydelig og kvaliteten for de billeder
der var taget uden ekstra zoom var meget bedre zoomet op på pc'er end dem
der var taget med zoom.

hvad kan årsagen være til dette og hvilken model kan anbefales til et
digital camera?

mv

Jesper Larsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-04 22:17

Jesper Larsen wrote:

> hvad kan årsagen være til dette og hvilken model kan anbefales til et
> digital camera?

Tja, dit Fujifilm FinePix S5000 Z har et 10 x zoom objektiv, og det
svarer til 37 mm - 370 mm på et 24x36 mm kamera, og det er en meget
delikat sag at fotografere håndhåldt med et teleobjekt, så noget af
den dårlige kvalitet, kan simpelthen skyldes uskarphed p.g.a. rystelser.

Jeg vil faktisk sige, at 370 mm + 2x teleforsats = 740mm er en så
kraftig tele, at man kun kan fotografere med den på et solidt
stativ, hvis man er en meget dygtig fotograf, så man muligvis nøjes
med et fast anlæg.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Helge Olsen

Dato : 29-04-04 00:06

"Jesper Larsen" <stenholm403@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der var taget med zoom.
>
> hvad kan årsagen være til dette og hvilken model kan anbefales til et

Jeg vil tippe at det er en av to ting: Du prøvde å skyte 740mm håndholdt.
Vil aldri gå bra, engang med 1/2000s lukkertid. Konverteren er simpelthen
ikke "kompatibel" med den faste optikken på kameraet.

Løsning: Kjøp et solid stativ og bruk selvutløser, eller bytt konverteren
til en med litt mindre forstørring. Jeg har selv testet Olympus TCON-17 på
mitt S5000 på stativ og ble forelsket. Uten stativ er det uhyre vanskelig å
ta gode bilder selv på "kun" 370mm med mindre du klarer å få lukkertiden ned
mot 1/1000s eller raskere.

Når jeg får skattepengene tilbake vil jeg komme til å investere i en TCON-17
til tele og WCON-07 fra samme leverandør til innendørs wide. Disse
olympuskonverterne skrus rett på adapterringen til S5000 og er i følge de
som har testet flere ulike det beste du kan skru på dette kameraet.

Sjekk forøvrig http://www.s5000.net/ for mye nyttig informasjon og tips til
kameraet. Forumene er en gullgruve

Mvh
Helge Olsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-04 00:36

Jesper Larsen wrote:

> hvad kan årsagen være til dette og hvilken model kan anbefales til et
> digital camera?

OBS: Hvis det er en uorginal 2x teleforsats du har prøvet med, så
kan det være noget af årsagen til de dårlige billeder.

Fuji fremstiller en 1,5x teleforsats, og den virker upåklagligt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Larsen

Dato : 29-04-04 06:47

Tak for alle svarene
Billeder er taget med fast anlæg, så det er ikke kun rystelser der gør
udslaget.
Jeg kan dog fornemme at man skal holde sig fra uorginale objekter, da de
måske ikke passer sammen og derfor giver de dårlige billeder

Jeg tror at jeg vil afprøve Fuji egen 1,5 zoom objektiv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-04 08:31

Jesper Larsen wrote:

> Jeg tror at jeg vil afprøve Fuji egen 1,5 zoom objektiv.

Hvis jeg var dig, så ville jeg seriøst overveje om det overhovedet
er realistisk, at sætte en telekonverter foran objektivet, du har
allerede 10x zoom, og det er altså ret meget, og det er nok lige til
grænsen af det teknisk mulige.

Og prisen for at skrue 1,5x telekonverter foran objektivet er, at du
også får en lille forringelse af skarphedden, og det kan godt ske,
at tabet af skarphed er større end de 1,5x zoom der vindes.

Jeg har en Fuji 1,5x telekonverter, og den virker fint på et 6900
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_fuji_teleforsats-01.html
og hvis du bor i hovedstadsområdet, så kunne vi måske godt
arrangere, at vi mødtes så du fik mulighed for at prøve min
teleforsats og lave nogle testbilleder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Helge Olsen

Dato : 29-04-04 11:22

> [...]
> er realistisk, at sætte en telekonverter foran objektivet, du har
> allerede 10x zoom, og det er altså ret meget, og det er nok lige til

Ikke nødvendigvis. Avhenger også av konstruksjonen på telekonverteren. En
enkeltlinse vil neppe fungere bra, mens flere elementer som "retter opp" vil
kunne fungere bedre.

> Og prisen for at skrue 1,5x telekonverter foran objektivet er, at du
> også får en lille forringelse af skarphedden, og det kan godt ske,
> at tabet af skarphed er større end de 1,5x zoom der vindes.

Olympus TCON-17 later til å gi mindre skjerpeproblemer enn FUJIs 1,5x.
Rekommanderes varmt. Se http://www.s5000.net/, klikk på Discussions og søk
litt (og les for all del FAQs)

Mvh
Helge

Fra : Jesper Larsen

Dato : 30-04-04 15:43

Jeg bor desværre ikke i KBH, men hvis du ville sende mig to billeder et
taget med og et uden kan jeg se hvor meget af kvaliteten linsen tager.
For jeg var overrasket over hvor meget kvaliteten faldt med en uorginal
linse.

på forhånd tak

Jesper L

Ved du om man kan købe linsen på nette for den vejledende pris er ca. 1400 i
butikkerne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-04 00:03

Jesper Larsen wrote:

> [...]
> taget med og et uden kan jeg se hvor meget af kvaliteten linsen tager.
> For jeg var overrasket over hvor meget kvaliteten faldt med en uorginal

Jeg har vist ikke noget på lager, så jeg vil lave to billeder m/u
teleforsats af det samme motiv, du skal dog være opmærksom på, at
mit kamera er et 6900 med 6x zoom, og det kan godt gøre en forskel.

> Ved du om man kan købe linsen på nette for den vejledende pris er ca. 1400 i
> butikkerne

Jeg har haft min teleforsats i et par år, så jeg kender ikke det
aktuelle prisniveau...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-04 20:09

Jesper Larsen wrote:

> Jeg bor desværre ikke i KBH, men hvis du ville sende mig to billeder et
> taget med og et uden kan jeg se hvor meget af kvaliteten linsen tager.

Du må lige sende mig din e-mail adresse, da hotmail næppe accepterer
så store attachments..

Den adresse jeg skriver under er valid...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Larsen

Dato : 02-05-04 17:31

Efter at have studeret dine billeder synes jeg faktisk at kvaliteten af
billedet ikke bliver forringet af at have den ekstra linse på.

Billedet holder skarpheden ved indzoom længere end med den ekstra linse.

Jeg tror efter at have set billederne vil anskaffe mig den originale linse
for de andre jeg prøvet var noget sjusk, og jeg er glad for at jeg fik det
skriftlig at jeg måtte aflevere dem tilbage hvis de ikke kunne bruges, for
ingen ville tro på at kvaliteten faldt så meget.

Takker for alt dit arbejde og vil prøve at finde et sted hvor man kan købe
linsen til en fornuftig pris.

Tak for hjælpen

Jesper