Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto af morgen jagt (hjælp)
Fra : borum

Dato : 28-04-04 18:56

Hej
Jeg står for at skulle med en god ven på jagt en meget tidlig morgenstund.
lige før solen står op.
da jeg ikke har prøvet at være på jágt før, så ville jeg være glad for hvis
I kan hjælpe mig med fif og ideer til hvad som er godt og hvad jeg skal
passe på.
Mit kanera er et Canon 1D så der er indstillingsmuligheder nok, men hvad
giver det bedste resultat?
jeg vil ikke bare sætte den på P og bare fyre løs, det er for tamt.
Har både 200 mm og konverter 2X og 16mm optikker.
Hilsen Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-04-04 19:12

"borum" <herslev@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> jeg vil ikke bare sætte den på P og bare fyre løs, det er for tamt.
> Har både 200 mm og konverter 2X og 16mm optikker.

Hvad skal I jage?
Hvis det er fugle, skal du vente til de er skudt, og så kan du bruge hvilken
optik, der passer dig. Er det derimod vildt med 4 ben, vil jeg nok vælge
200-300mm. Det er rimeligt transportabelt, og man skyder ikke på større
afstand end det rækker.

Varmt tøj i passende farver, termokande og tålmodighed. Hold dig BAG ved
skytten, og lad være med at støje eller trampe

Bo //

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-04-04 19:39

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> optik, der passer dig. Er det derimod vildt med 4 ben, vil jeg nok vælge
> 200-300mm. Det er rimeligt transportabelt, og man skyder ikke på større

Og skyd nu endelig i RAW :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : MP Jakobsen

Dato : 28-04-04 20:26

On Wed, 28 Apr 2004 19:55:36 +0200, borum wrote:

> da jeg ikke har prøvet at være på jágt før, så ville jeg være glad for hvis
> I kan hjælpe mig med fif og ideer til hvad som er godt og hvad jeg skal
> passe på.

Kugler, hagl og patroner!

MP

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-04-04 21:02

On Wed, 28 Apr 2004 19:55:36 +0200, "borum" <herslev@ofir.dk> wrote:
klip
>da jeg ikke har prøvet at være på jágt før, så ville jeg være glad for hvis
>I kan hjælpe mig med fif og ideer til hvad som er godt og hvad jeg skal
>passe på.

Pas endelig på dig selv, husk Norge for få år siden, da Elgjagten gik
ind. Første offer var en Ko, næste var en mand
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 21:47

> [...]

>I kan hjælpe mig med fif og ideer til hvad som er godt og hvad jeg skal

Det du skal passe på, er lyden af dit kamera.
På denne tid af året kan der kun være tale om pyrchjagt på bukke, og
der er det alfa og omega at være musestille. Jeg har set jægere fjene
skovstier rene for kviste, for ikke at komme til at træde på dem

Jeg er ikke helt klar over hvor meget et 1D støjer når spejlet lukker
op og i, men det ville nok være en god ide at pakke kameraet ind i et
eller andet støjdæmpende, f.eks. en ulden trøje.

Knæk og bræk
/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-04-04 04:51

"borum" <herslev@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg vil ikke bare sætte den på P og bare fyre løs, det er for tamt.
> Har både 200 mm og konverter 2X og 16mm optikker.

Ja tænk på denne

Min nabo tøvs en jæger er en rå fyr
Tja han er no fores'ten li'e dø'
A tøvs bestemt han lignet såd'n et rådyr
da han sto' i ruskindsfrak' nede ved æ sø
Man a lukket osse øvnen da a skø'

Held og lykke

M.V.H.....Benny..

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-04-04 05:51

Hej

Umiddelbart ville jeg nok sætte kameraet på Aperture programet (hvor du
vælger en blændeåbning og kameraet styrer lukketiden), det giver mulighed
for at tage billeder ret hurtigt i træk, da du ikke skal indstille lukketid
og blænde hele tiden, og du har stadigvæk styr på din DOF. Det kan godt være
du skal op i en ISO 400, hvis det er lidt halvdiset, da lukketiderne eller
godt kan blive for lange. Du skal måske også overveje en monopod, så du kan
gå lidt længere ned i lukketid.

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : borum

Dato : 29-04-04 17:09

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
lukketid
> og blænde hele tiden, og du har stadigvæk styr på din DOF. Det kan godt

En DOF????? ikke helt med?
Hilsen Michael

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-04-04 17:17

> En DOF????? ikke helt med?
> Hilsen Michael

Undskyld, DOF = depth of field, altså hvor stor en dybdeskarphed du ønsker
at have på dit billede...

Jo mindre blænde jo større dybdeskarphed...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-04-04 09:51

> [...]
> da jeg ikke har prøvet at være på jágt før, så ville jeg være glad
> for hvis I kan hjælpe mig med fif og ideer til hvad som er godt og

Det er nok ikke uden grund, at man ser mindst 100 (gode) billeder af fugle
for hver gang man ser et af hårvildt. Det er ikke umiddelbart let at komme
på tæt hold, så man kan får noget fornuftigt skud med en nogenlunde
håndterbar brændvidde/lukketidskombination. Og da du skal med en jæger (det
må handle om dyrejagt - men næppe purch, for der er det IMHO ikke til at
slæbe rundt på en fotograf samtidigt, og slet ikke hvis denne ikke har
erfaringer udi jagt), vil han nok ikke prioritere fotograferingen af de dyr,
han er på jagt efter ret højt.
Så du kunne vælge at se lidt på jægeren, hans forberedelser og aktiviteter i
felten, det eventuelt nedlagte dyr og brækningen af dette sam den
landskabelige skønhed, der åbenbarer sig en tidlig forårsmorgen, hvor man jo
ofte ser fasaner, duer og andet fuglevildt samt måske en hare eller ræv.
Men i selve jagtsituationen, hvor bukken viser sig, skal du være meget
forsigtig - dit kamera kan (især, hvis der ikke er ret meget vind) let være
den støjkilde, der kan skræmme et rådyr væk.
I stedet kunne man måske anbefale fotografer med en god tele og en etbenet
stativ selv at gå på en morgenpürch eller 'anstandsjagt' i en offentlig ejet
skov med adgang for publikum. Dette er en sublim men svær oplevelse - både
som fotograf og som naturbruger. Men husk at der i private skove ikke er
adgang før og efter solnedgang, og at der her i foråret drives bukkejagt i
de fleste (ingen ruskindsjakke ).

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : borum

Dato : 29-04-04 17:18

Mange tak for hjælpen.
Håber at vende tilbage når jeg har fået taget nogle flotte (stemnings)
billeder.

Hilsen Michael