Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter Sky 1a (LA+10) m 62
Fra : Jan

Dato : 28-04-04 18:40

Sådan et filter fulgte med til mit Olympus E10.
Hvad gør det godt for?

--
mvh Jan - fjern u

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 19:52

> Sådan et filter fulgte med til mit Olympus E10.
> Hvad gør det godt for?

Ikke andet end det kan beskytte mod ridser

--
Tom
E-20

Fra : Jan

Dato : 28-04-04 20:09

> Ikke andet end det kan beskytte mod ridser
>
> --
> Tom
> E-20

Ok, men hvad påstås den at gøre godt for?
mvh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-04 20:50

In article <40900149$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Jan wrote:
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ok, men hvad påstås den at gøre godt for?

Ridser blev der sagt.

Fra : Pico

Dato : 28-04-04 22:05

Jan wrote:
> Sådan et filter fulgte med til mit Olympus E10.
> Hvad gør det godt for?

Et Sky 1a er ikke ret kraftig og er i første omgang en god
beskyttelse af objektivet, men derudover påstås det også
at det fjerner noget af det blå i bjerge og lignende, men
lav en simpel test, tag 2 ens billeder med og uden filter
og bedøm dem bagefter.
Pico

Fra : Peter Schroeder

Dato : 29-04-04 07:24

"Pico" skrev
> [...]
> at det fjerner noget af det blå i bjerge og lignende, men
> lav en simpel test, tag 2 ens billeder med og uden filter

Det hedder et Skylightfilter og er svagt brunligt.
I gamle (analoge) dage blev det brugt til bl.a. at fjerne
blåstik i skyggerne på dage med blå himmel.
Hvis du kører med automatisk hvidbalance har
det nok nærmere den modsatte effekt.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 09:28

--
mvh Jan - fjern u
"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> I gamle (analoge) dage blev det brugt til bl.a. at fjerne
> blåstik i skyggerne på dage med blå himmel.
> Hvis du kører med automatisk hvidbalance har

Tak til alle, men især tak til dig Peter for det gode og letforståelige
svar.
mvh
Jan