Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørke billeder med 300D?
Fra : Frenjon

Dato : 27-04-04 23:35

Hej gruppe

Disse billeder er taget med Canon 300D med Kit objektiv

Hvad går galt med disse billeder, altså det at de er så mørke på jorden
(primært)
Sådan så der slet ikke ud da jeg tog billederne?

Skal jeg have højere ISO?

Hvilken indstilling skal jeg have den kameraet på når jeg tager sådan type
billeder?
P? / Fuld automatisk?

0245 er f.eks. taget med følgende settings:

File Name IMG_0245.JPG
Camera Model Name Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Date/Time 19-02-2004 16:06:47
Shooting Mode Auto
Tv( Shutter Speed ) 1/200
Av( Aperture Value ) 9.0
Metering Mode Evaluative
Exposure Compensation 0
ISO Speed 100
Lens 18.0 - 55.0 mm
Focal Length 55.0 mm
Image Size 3072x2048
Image Quality Fine
Flash Off
White Balance Auto
AF Mode AI Focus AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone Normal
Color Space sRGB
File Size 2235KB

Små versioner (resizet til 1024x???) (40-200kb):
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0245lille.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0246lille.jpg
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0249lille.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/104_0440lille.JPG

Originale (1,8-2,5 mb):
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0245.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0246.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0249.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/104_0440.JPG

-Frenjon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-04 06:13

In article <9eBjc.149807$jf4.7961435@news000.worldonline.dk>, Frenjon wrote:
> [...]
> billeder?
> P? / Fuld automatisk?
>
> Små versioner (resizet til 1024x???) (40-200kb):

Jeg vil da sige de er passende til let overbelyste.
Kameraet forsøger at belyse det der fokuseres på korrekt.
Du kan evt pege på det der skal korrekt belyses, og trykke
på * knappen. Så låser du eksponeringen i nogle sekunder.
Hvis du vil have flere detaljerne med i skyggen uden at brænde
himlen af, så skal du vbruge raw eller shadoow/highlight i
Photoshop CS.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-04-04 07:07

On Wed, 28 Apr 2004 05:13:11 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>Hvis du vil have flere detaljerne med i skyggen uden at brænde
>himlen af, så skal du vbruge raw eller shadoow/highlight i

shadow/highlight kan også gøre underværker ved jpg, jeg har tilladt
mig at prøve at justere det første billede. Jeg gav det 80% i shadows
om det skal have mere eller mindre er spørgsmålet.

http://www.klein-jensen.dk/external/IMG_0245.JPG

MVH Tommy

Fra : Ole C

Dato : 28-04-04 18:50

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> (primært)
> Sådan så der slet ikke ud da jeg tog billederne?

Nej, kun hvis der ikke er lys nok til at du kan eksponere billedet uden brug
af stativ.

> Hvilken indstilling skal jeg have den kameraet på når jeg tager sådan type
> billeder?
> P? / Fuld automatisk?

Manuelt - P er udemærket til mange situationer, men målingen er helt hen i
vejret kontra M. M tilstanden bruger også en anden måling en P. Læs
manualen, så kan du se det.

Mht dine EXIF: Du har indstililngen
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1

Gå ind og ændre dette til 0 ved alle sammen. Det kan ikke anbefales at
kameraet gør disse ting i optagelsen, men du selv gør det i
efterbehandlingen. Saturation kan f.eks godt få et billede til at blive en
anelse mørkere. En anden ting, sørg for at dine LCD skærm er sat på mindste
lystyrke, det gør at den viser dig mere korrekt hvordan din optagelse ser ud
oprindeligt.

Så, læs manualen, læs grundlæggende fotografering i en fotobog og smut så ud
og skyd løs indtil du er tilfreds..

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : HCS [4000]

Dato : 28-04-04 20:17

Nu ved jeg ikke om du har haft billederne gennem et
billedbehandlingsprogram. Men ellers prøv at justere med autolevels i
PhotoShop, alene det gør billedet bedre.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Frenjon

Dato : 29-04-04 22:04

HCS [4000] wrote:
> [...]
> billedbehandlingsprogram. Men ellers prøv at justere med autolevels i
> PhotoShop, alene det gør billedet bedre.

Tak for hjælpen til i der har svaret :)

-Frenjon