To computere koblet sammen under Win98
Fra : Claus Bernth

Dato : 29-04-01 16:51

Hej!

Jeg har to computere begge med et RealTek 10/100 PCI ethernet kort som
skulle være installeret korrekt!

Nu er mit spørgsmål: Hvordan får jeg de to computere til at snakke
sammen under Windows uden at have en server eller lign?

Jeg har aktiveret fil- og udskriftsdeling, samt tilføjet klientprogram
til microsoft netværk og family-logon - men lige lidt hjælper det!

I andre computere ser jeg kun den computer jeg kigger fra, men jeg kan
ikke se den anden!

Er der nogen der ved hvordan det gøres?

Venlig hilsen,
Claus Bernth

---

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 29-04-01 20:57

Bruger Du et krydset netværkskabel?

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 650 vitser!!!)

Fra : Claus Bernth

Dato : 29-04-01 21:50

"Peter Brandt Jørgensen" wrote:

> Bruger Du et krydset netværkskabel?

Det ved jeg faktisk ikke!
Skal det være det? Og er der en måde jeg kan finde ud af det på?

Vh,
Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-04-01 22:04

Claus Bernth wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke!
> Skal det være det? Og er der en måde jeg kan finde ud af det på?

Hub <--> hub
computer <--> computer

Skal altid have krydsede kabler. De kan kendes på at de to stik ikke er
symmetriske mht. farver. Så hold stikkene i enderne af kablet op ved siden
af hinanden og se, om rækkefølgen er ens - er den det, skal du have et
krydset kabel.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends

Fra : Claus Bernth

Dato : 29-04-01 22:07

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Skal altid have krydsede kabler. De kan kendes på at de to stik ikke er
> symmetriske mht. farver.

Ok, så er de krydsede! Jeg tror ikke der er to der sidder ens, dog uden rent
faktisk at have talt

Vh,
Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-04-01 22:11

Claus Bernth wrote:

> Ok, så er de krydsede! Jeg tror ikke der er to der sidder ens, dog uden
> rent faktisk at have talt

I så tilfælde skulle netkortene sagtens kunne 'snakke' sammen. Er der
dioder bagpå netkortene? Lyser de i så tilfælde?

Du kan få maskinernes IP konfiguration at vide med 'winipcfg'. Der kan du
se deres IP-adresser. Prøv at pinge maskinerne fra hinanden og se, om det
virker.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Claus Bernth

Dato : 30-04-01 03:54

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> I så tilfælde skulle netkortene sagtens kunne 'snakke' sammen. Er der
> dioder bagpå netkortene? Lyser de i så tilfælde?

Ahm (host) *S*
Tak, det hjalp Det lyste gult på den ene, og slet ikke på den anden.
Årsag: kablet sad ikke ordentlig i, nu lyser de grønt, og jeg har hul igennem!

Takker,
Claus

Fra : Rado

Dato : 30-04-01 08:09

On Sun, 29 Apr 2001 17:50:52 +0200, Claus Bernth
<claus-bernth@sports-mc.dk> wrote:

> [...]
>til microsoft netværk og family-logon - men lige lidt hjælper det!
>
>I andre computere ser jeg kun den computer jeg kigger fra, men jeg kan

Har du husket at dele selve drevene? Ellers højreklip på de enkelte
drev i Stifinder/Explorer, vælge Egenskaber/Properties, og derefter
Deling/Sharing.

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 30-04-01 11:11

> [...]
> til microsoft netværk og family-logon - men lige lidt hjælper det!
>
> I andre computere ser jeg kun den computer jeg kigger fra, men jeg kan

En ting til: Den ene skal have Browse Master sat til Aktiveret, den anden
til Deaktiveret, eller Automatisk, det gør du under servicen Fil og
udskriftsdeling til Microsoft Network

Det tog nogen tid inden jeg fandt ud af det.

Carsten Nielsen